تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۳۲۸۹۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

نگاهی به چشم‌انداز بازار فولاد چین

می متالز - مصرف فولاد در چین به اوج خود رسیده و از این پس روند نزولی اجتناب ناپذیر است. صنعت فولاد در حال تغییر از اهمیت بخشیدن به حجم تولید به تمرکز بیشتر بر کیفیت و توجه به بازارهای خاص است.

به گزارش می‌متالز، تقاضای داخلی فولاد خام از ۱.۰۵ میلیارد تن در سال ۲۰۲۰ به ۹۴۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت و این روند احتمالاً ادامه خواهد داشت. با اضافه شدن ۸۵ میلیون تن صادرات خالص، تقاضای ترکیبی حدود ۱.۰۲ میلیارد تن است. به طور کلی، در سال ۲۰۲۴، تقاضای فولاد اندکی افزایش یافته و تولید کاهش می‌یابد.

سال ۲۰۲۳ برای بازار فولاد چین به تولید بالا، قیمت‌های پایین، سود کم و هزینه‌های بالای تولید خلاصه می‌شود.

تقاضای فولاد چین حدود ۱% کاهش یافت که تقاضای فولاد بخش مسکن ۲۰% کاهش یافت. با این حال، این امر تا حدی با افزایش تقاضای بخش‌هایی مانند زیرساخت، خودرو، کشتی‌سازی و سازه‌ها جبران شد.

شنیده شده بود که در سال ۲۰۲۳ تولید فولاد خام چین کنترل می‌شود، اما بنا به دلایلی انجام نشد و بنابراین تولید مازاد بر تقاضا بود. در طول ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳، کل تولید فولاد خام به ۹۵۲.۱۴ میلیون تن رسید که ۱.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشت و انتظار می‌رود تولید کل سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۰۳ میلیارد تن باشد که ۱.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

از طرفی قیمت فولاد به طور متوسط ۱۰ درصد در طول سال کاهش یافت، به طوری که نرخ میلگرد ۱۳.۵ درصد کاهش یافت و ورق گرم ۱۰ درصد کاهش یافت. قیمت ورق سرد ۵.۶ درصد کاهش یافت. در بخش مواد اولیه نیز سنگ آهن ۶ درصد افزایش یافت، اما زغال سنگ متالورژی ۲۱ درصد کاهش یافت. در مجموع، متوسط قیمت فولاد در طول سال گذشته معادل ۶۶ دلار در هر تن کاهش یافت، در حالی که هزینه مواد اولیه به ازای هر تن فولاد ۵۳ دلار در هر تن کاهش یافت، که نشان می‌دهد کارخانه‌ها هنوز سودی کسب نکرده‌اند. از منظر سود، دو سال گذشته بدون شک بدترین‌ها برای فولادسازان چینی بوده است.

برای سال ۲۰۲۴، به نظر می‌رسد دوره سوددهی کم به پایان رسیده و با ظهور چرخه تکمیل موجودی و خود انضباطی فعال در کارخانه‌ها انتظار می‌رود صنعت فولاد از مخمصه سال گذشته خارج شود. انتظار می‌رود تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۴ تا ۲ درصد افزایش یابد. صادرات بیلت تقریباً ۷۵ میلیون تن خواهد بود که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد کاهش خواهد داشت. تولید فولاد خام ممکن است با اندکی کاهش به ۱.۰۱ میلیارد تن کاهش یابد. قیمت فولاد هم به پایین‌ترین سطح خود رسیده و میانگین قیمت رشد سالانه ۳ تا ۵ درصدی برآورد شده است.

از آنجایی که مصرف دیگر به اوج خود رسیده دل بستن به افزایش تقاضا برای خارج کردن صنعت فولاد چین از مشکل دیگر گزینه روی میز نیست. از این پس، خود انضباطی صنعت، هماهنگی اداری و کنترل تولید گزینه‌های مهمی هستند. در غیر این صورت، بسیاری از کارخانه‌های چینی ممکن است با انحلال مواجه شوند، یا در سناریویی که با ظرفیت مازاد، محیط بسیار رقابتی قیمت، و دسترسی کمتر به منابع مالی مشخص می‌شود، روبرو شوند. به طور کلی برخی از تحلیلگران چینی معتقدند عملاً غیرممکن است که در آینده از معضل مازاد ظرفیت تولید از طریق رشد تقاضا عبور کنیم.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده