تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۳
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۲۹۱۴۶
سرویس خبر : انرژی

احیای سواپ گاز ترکمنستان به شرط توافق با آذربایجان/ ناترازی گاز نسبت به پارسال کاهش یافت

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: پنج میلیون مترمکعب در روز، سوآپ گاز ترکمنستان صورت می‌گرفت که اگر ترکمنستان و آذربایجان به توافق برسند، مجدداً احیا شده و انجام خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، «مجید چگنی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه در مراسم آیین امضای توافق‌نامه همکاری مشترک در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و اقلام راهبردی صنعت گاز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ناترازی گاز وجود دارد، اما تمام تلاش وزارت نفت بر این بوده که با اجرای پروژه‌های گازی و موضوعات در حوزه بهینه‌سازی، ناترازی را کاهش دهد. میزان ناترازی گاز نسبت به سال قبل کاهش یافته است و تمام تلاش خود را می‌کنیم که میزان ناترازی را کمتر از شرایط حاضر کنیم.

معاون وزیر نفت درخصوص توقف سوآپ گاز ترکمنستان گفت: توافقی که بین ترکمنستان و آذربایجان وجود داشت، ادامه پیدا نکرد و به طور موقت گاز قطع شد؛ یعنی سوآپ گازی که از ترکمنستان دریافت و به آذربایجان تحویل می‌دادیم قطع شده، اما اکنون در حال مذاکره هستند و احتمالاً مجدد برقرار شود.

وی افزود: پنج میلیون مترمکعب سوآپ صورت می‌گرفت که اگر به توافق برسند، مجدداً احیا شده و انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: امروز توافق‌نامه بیش از ۱۲ گروه کالایی با ارزش ۵۰۰ میلیون دلار انجام شد که امیدواریم بتوانیم تا پایان این دولت، حجم زیادی از آن را اجرایی کنیم و طبق هدف‌گذاری صورت گرفته تا سقف دو میلیارد دلار در حوزه دانش‌بنیان در سال آینده هزینه کنیم.

وی ادامه داد: وزارت نفت جزو وزارتخانه‌های پیشرو در حوزه دانش‌بنیان است و به تبع این مساله، شرکت ملی گاز نیز در سال‌های گذشته کار‌های بسیار خوبی انجام داده است.

چگنی با بیان اینکه "شرکت ملی گاز اقلام و تجهیزات بسیار مهمی را در سال‌های اخیر بومی‌سازی کرده و این روند ادامه خواهد داشت"، گفت: برای هوشمندسازی کنتور‌های گاز قابلیت و توانمندی لازم در کشور وجود دارد و چندین شرکت دانش‌بنیان در این حوزه فعال هستند که حتماً از توان آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده