به گزارش میمتالز، آزمون و خطای سیاستگذار در مساله عرضه و قیمتگذاری دستوری خودرو طی یک دهه گذشته مشکلات زیادی را برای بازار به وجود آورده است. به همین دلیل اخباری که در مورد بازار خودرو مخابره میشود بلافاصله واکنش اهالی بازار سهام را به دنبال دارد. نخستین روز معاملاتی هفته نیز صدور مجوز فروش ۶۰هزار دستگاه خودرو (ایرانخودرو و سایپا) با قیمت ۵درصد زیر حاشیه بازار توانست توجهها را به سمت نمادهای خودرویی جلب کند، اما شاخص کل نتوانست از روند نزولی خارج شود. با وجود اینکه برخی از سناریوهای بورسی از ورود بورس به دوران جدیدی از رکود حکایت میکند، اما برخی تحرکها این سناریو را منسوخ میشمارد و به نظر میرسد در روزهای آینده گروههای خودرو و قطعات شاهد اقبال سهامداران باشند. این موضوع میتواند بر کلیت بازار نیز اثر مثبت بگذارد. در هفتههای گذشته شاخص کل در روندی منفی قرار داشته که نشاندهنده این است که نمادهای شاخصساز نتوانستند رضایت تحلیلگران را جلب کنند.
افزون بر آن، با توجه به اینکه شرکتهای بزرگ و شاخصساز همچنان با ریسک گاز دست به گریبان هستند، بنابراین میتوان اینطور استنباط کرد که سهام بزرگ شانسی برای جهش قیمتی ندارند. بر همین اساس نباید انتظار داشت شاخص کل بتواند در مسیر صعودی قرار بگیرد. اما این همه ماجرا نیست. نمادهای کوچک همچنان از پتانسیل رشد برخوردارند و احتمالا شاهد چرخش پول و معاملهگران به سمت گروههای کوچک خواهیم بود. این وضعیت میتواند نوید زمستان مطلوبتری را بدهد. بررسی عملکرد برخی از صنایع نشان میدهد شرکتهای حملونقل، ساختمانی، غذایی، دارویی و سیمانی در سقفهای جذابی معامله میشوند و این روند تا پایان سال میتواند تداوم یابد. اما وضعیت خوروییها تاحدوی متفاوت از این نمادهاست. از منظر نموداری نیز بعید به نظر میرسد گروههای مذکور با ریزش مواجه شوند. اگر به این شرایط، وضعیت رو به بهبود نرخ دلار را هم اضافه کنیم خواهیم دید که بازار سهام جایی برای ریزش بیشتر ندارد.
منبع: دنیای اقتصاد