به گزارش میمتالز، ازسویدیگر نمادهای ایرانخودرو، سایپا، زامیاد، گسترش سرمایهگذاری ایرانخودرو و کرمانخودرو همگی در قیمت پایانی مثبت به کار خود خاتمه دادند.
همچنین روز سهشنبه در گروه خودرویی طی ۲۴هزار نوبت معاملاتی ۵۰۲میلیون سهم به ارزش ۱۸۹میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبتبه روز دوشنبه با افت روبهرو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز دوشنبه بالغبر ۲۴۵ هزار میلیارد تومان شد.
روز سهشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با شد ۴.۲۷۳ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۶۵ هزار واحدی قرار گرفت. شاخصکل هموزن، اما با افت ۴۳۳ واحدی در محدوده ۷۱۵هزار واحدی ایستاد. در این بازار نیز ۵.۹میلیارد ورقه سهم به ارزش بیشاز ۳.۸ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افت ۴۷واحدی در محدوده ۲۳ هزار واحد قرار گرفت.
در فرابورس نیز ۳و۹ میلیارد اوراق بهادار به ارزش بیشاز ۱۰.۵هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که بورس در شرایطی قرار دارد که به هیچ یک از محرکها و حمایتها واکنش نشان نمیدهد.
در همین رابطه مساله تجدید ارزیابی شرکتها ازجمله ایرانخودرو و سایپا یکی از محرکهایی رشد برای بازار بوده که در سالگذشته در صدر اخبار بورسی قرار گرفت و برای چند روز در برهههای مختلف، موجبات ایجاد فضای روانی مثبت را در تالار شیشهای فراهم کرد. اما این موضوع مدتی است که فراموش شده و البته اگر بازهم در دستور کار دولت و سازمان بورس بود، تاثیرگذاری آن بر بورس مشخص نبود.
شاخصکل بورس تهران هم به هیچ حمایتی (بنیادی، تکنیکال) واکنش مثبت نشان نمیدهد که به این موضوع به بیاعتمادی سهامداران مرتبط است. این درحالی است که بورس به نوعی ارزانترین بازار در بین بازارهای موازی است، اما تا وقتی که نقدینگی قابلتوجهی در بازار سهام وجود نداشته باشد، نمیتوان گفت بورس میتواند در مسیر صعودی قرار بگیرد.
ازسویدیگر باتوجه به اینکه بورس طی مدت اخیر با نزول زیادی روبهرو بوده، پوشش این ضرر و زیان شاید تا مدتها به طول بینجامد، در چنین فضایی اینکه سهامداران حقیقی و خُرد بخواهند نقدینگی جدیدی به بورس تزریق کنند، قدری بعید است. حال باید دید آیا دولت میتواند با تزریق منابع به بورس، بازار سرمایه را از این رکود و رخوت خارج کند.