تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۳۲۹۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پروده طبس برای پنجمین سال متوالی بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور شد

می متالز - مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس گفت: این مجموعه بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور برای پنجمین سال متوالی است.
پروده طبس برای پنجمین سال متوالی بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور شد

به گزارش می متالز به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، رمضان کریتی‌ثانی در بازدید از بخش‌های مختلف کارخانه زغال سنگ پروده طبس بر تجمیع شدن دانش و تجربه حاصل از چهل سال فعالیت مدیریتی و اجرایی معدنکاری در مجموعه شرکت زغال سنگ پروده طبس تأکید کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه پهنه زغالی طبس بیش از 76 درصد ذخایر کشور را در خود جای داده است این شرکت در سال 1386 برای بهره‌برداری از نخستین و تنها معدن تمام مکانیزه استخراج زیرزمینی زغال سنگ کشور فعالیت خود را در محدوده پروده یک از منطقه معدنی پروده واقع در 75 کیلومتری جنوب غربی طبس، با هدف استخراج سالیانه 5/1 میلیون تن زغالسنگ خام به روش جبهه کار طولانی و تولید 750 هزارتن کنسانتره در بزرگترین کارخانه زغالشویی کشور با ظرفیت خوراکدهی 300 تن بر ساعت که در جوار معدن احداث شده آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس افزود: حاصل این فعالیت 12 ساله تا کنون ایجاد اشتغال پایدار برای حدود 2 هزار و 500 نفر همراه با 45 کیلومتر حفریات زیرزمینی، استخراج حدود 8 میلیون تن زغال خام و تولید حدود 4 میلیون تن کنسانتره زغال سنگ کک شو بوده است.

وی با اشاره به روند رو به رشد عملکرد شرکت در تمامی بخش‌ها این مهم را مرهون تعهد و تخصص تمام نیروهای مدیریتی و عملیاتی و التزام عملی ارکان شرکت به اجرای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی برای خودکفایی اقتصادی و رشد صنعتی با تکیه بر توان داخلی دانست.

کریتی‌ثانی بیان کرد: مؤید موضوع نیز اینکه شرکت زغال سنگ پروده طبس که در چهار دوره متوالی سالهای 1393 تا 1396 پیشتاز استخراج زغال سنگ کشور بوده در سال 1397 نیز علاوه بر اینکه برای پنجمین سال متوالی به عنوان بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ ایران جایگاه خود را تثبیت کرد با استخراج یک میلیون و 347 هزار تن زغال سنگ خام، 633 هزار تن کنسانتره زغال سنگ کک شو و همچنین فروش 640 هزار تن محصول، سه رکورد جدید و بی نظیر در تاریخ معدنکاری زغال سنگ ایران ثبت کرد.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس گفت: شرکت زغال سنگ پروده طبس با این میزان تولید، علاوه بر اینکه به تنهایی سهم عمده تأمین نیاز داخل را بر عهده داشته است و با محقق کردن بحث صادرات، زغال سنگ طبس را به عنوان معرف و شاخص زغال ایران به بازارهای جهانی نیز معرفی کرد.

وی بیان کرد: این شرایط به خوبی مؤید پتانسیل بالای زغال سنگ ایران برای ایجاد تحول معدنی، صنعتی و اقتصادی است و چنانچه حمایت لازم به منظور توسعه معدنکاری مکانیزه و نیمه مکانیزه در زغال سنگ کشور صورت گیرد، این صنعت می‌تواند یکی از محورهای توسعه پایدار کشور باشد.

کریتی‌ثانی عنوان کرد: این شیوه معدنکاری علاوه بر افزایش راندمان تولید، بالابردن ضریب ایمنی نفرات و تجهیزات، ایجاد اشتغال مولد، کمک به حفظ محیط زیست با بهره گیری از تجهیزات معدنی به عنوان جایگزین چوب مصرفی معادن، توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد ارزش افزوده، می‌تواند ارزآوری حاصل از صادرات را نیز تقویت کند.

وی افزود: البته انجام این مهم مستلزم توجه هرچه بیشتر کانون‌های تخصصی و حمایت و همراهی متولیان امر است تا با اعتماد به توان، تخصص و تجربه موجود در کشور، بتوان اقدامات عملی مؤثری در این زمینه انجام داد.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با اشاره به اینکه بر اساس برنامه، هدف این شرکت در سال 1397 اجرای حدود 13،500 متر پیشروی در حفریات زیرزمین، استخراج حدود 2 میلیون تن زغال سنگ خام و تولید 750 هزارتن کنسانتره زغال سنگ کک شو بوده است تصریح کرد: بر اساس جدول فوق، شرکت زغال سنگ پروده طبس در تمامی حوزه‌های عملکردی سال 1397 در مقایسه با سال 1396 دارای رشد نسبی است.

کریتی‌ثانی خاطرنشان کرد: علت کاهش عملکرد بخش حفریات معدنی (پیشروی) در واقع ناشی از مشکل تأمین ارز برای خرید لوازم و تجهیزات معدنی بود که باعث شد با توجه به اولویت بندی انجام شده بخش‌هایی از برنامه پیشروی معدن ناگزیر از مرحله عملیاتی خارج شود.

وی افزود: برنامه سال 1398 شرکت با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته و شرایط معدنکاری اجرای 7 هزار و 600 متر حفریات معدنی، استخراج یک میلیون و 200 هزار تن زغال سنگ خام و تولید 600 هزار تن کنسانتره خواهد بود.

عناوین برگزیده