تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۲۹۳۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

متغیر‌ها با بورس چه می‌کنند؟

‌می‌متالز - رفتار محتاطانه، درجازدن‌های فرسایشی شاخص بورس در سطح ۲‌میلیون و ۱۰۰هزار واحد، کاهش ارزش معاملات، ثبت مستمر خروج پول، بلاتکلیفی سهامداران، اخبار ضد‌ونقیض اقتصادی و سیگنال منفی ریسک‌های غیراقتصادی، شوک‌های نوظهور و آب‌رفتن ولع سهامداران خرد برای خرید سهام از ویژگی‌های مایوس‌کننده این روز‌های بازار سرمایه است، اگرچه این مشکلات ریشه در وضعیت متغیر‌های اثرگذار بر این بازار دارد، اما کمبود نقدینگی اکنون به چالش بزرگ تالار شیشه‌ای بدل شده‌است.

به گزارش می‌متالز، البته بازار‌های رقیب بورس نیز شرایط متلاطمی را می‌گذرانند، اما با توجه به اینکه عمده این بازار‌ها با توجه به اینکه در سال‌۱۴۰۱ عملکرد بی نظیری را به‌نمایش گذاشتند از تیررس انتقادات در امان هستند، اما بازار سهام به‌عنوان یکی از مجهول الحال‌ترین بازار‌های سرمایه‌گذاری به دلیل تردید‌های حاکم بر بازار، نه با ورود نقدینگی همراه است و نه قادر به پرواز به سطوح قیمتی بالاتر است. شاید در این برهه تنها نکته جذاب در بازار سهام به وضعیت نماد‌های کوچک بازگردد.

این دسته از نماد‌ها به دلیل جاماندگی قیمتی در وضعیت مطلوب‌تری نسب به لیدر‌های بازار به‌سر می‌برند، اما نماد‌های کوچک نیز یک تنه نمی‌توانند سد دفاعی محکمی در‌برابر ریسک‌های متعدد کنونی ایجاد کنند، از این‌رو دورنمایی که می‌توان از از وضعیت آینده بازار سهام ترسیم کرد عمدتا حول احتیاط و کمبود پول می‌چرخد، بنابراین آنچه طی روز‌های اخیر در بازار سهام در حال رخ‌دادن است از اهمیت زیادی برخوردار است. در روز‌های گذشته اخبار مثبت پیرامون فروش خودرو، بازار را با فاز‌نسبتا مثبتی روبه‌رو کرد، اما به‌رغم انتظارات، واکنش هیجانی مثبتی در این‌خصوص مشاهده نشد. فعالان بازار سرمایه در انتظار محرک قدرتمند دیگری هستند. محرکی که بتواند اثر طولانی‌مدتی بر بازار بگذارد. با این حال باید دید با وجود دشواری‌ها و ریسک‌های سیاسی و اقتصادی که اهالی بازارسهام با آن روبه‌رو هستند، آیا بازده‌های قابل‌قبول در بازار سهام رقم می‌خورد؟

نوسانات ادامه دارد

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه: اگر دلار آزاد بتواند به سمت سطوح بالاتر حرکت کند این عامل محرک جدی در به حرکت درآوردن بورس عمل می‌کند. با این حال دلار به تنهایی نمی‌تواند گره بورس را باز‌کند. سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت بر درآمد شرکت‌ها اثر مستقیمی دارد. به این ترتیب با توجه به روند مبهم دلار آزاد نباید انتظار صعود شارپی در نماگر‌های سهامی را داشت، اما گزارش عملکرد فصلی شرکت‌ها می‌تواند به دلیل ایجاد جو مثبت روانی، بازار را از رخوت فعلی برهاند. مباحث مرتبط با «قیمت‌گذاری خودرو» نیز ازموضوعات مهم بازار سرمایه است. با این‌حال به دلیل اینکه سیاستگذاری‌های این بخش طی سال‌های اخیر به کرات دستخوش تغییر و تحول شده‌است، سرمایه‌گذاران به‌سرعت نمی‌توانند به این اخبار اعتماد کنند؛ به همین دلیل است که طی روز گذشته شاهد واکنش پر قدرت سهامداران نسبت به این اخبار نبودیم. در هفته‌های اخیر شاخص هم‌وزن نمایش متفاوتی نسبت به شاخص‌کل ارائه داده‌است. این روند حتی می‌تواند سیگنال مثبت برای سهامداران محسوب شود.

البته نماد‌های کوچک نیز به‌صورت مستمر نمی‌توانند رشد کنند و در نهایت زمان جاماندگی قیمتی این گروه‌ها نیز به اتمام می‌رسد. واقعیت امر این است که افراد باید انتظارات غیرواقعی از سودآوری سهام را منطقی‌تر کنند. بازار سهام مدت‌های مدیدی است که در راستای سیاستگذاری‌های اقتصادی از روند صعودی بازمانده است، به‌ویژه اینکه همچنان مباحث مرتبط با بودجه‌۱۴۰۳ و موضوعات مرتبط با بازار سهام با ابهامات فراوانی مواجه است. کسری‌بودجه یکی از ریسک‌های بورسی پیش رو بوده و اگر قیمت نفت با محاسبات دولت همخوانی نداشته‌باشد، به‌طور حتم سیاستگذار به‌دنبال راهکار مناسبی برای تامین کسری خواهد گشت از این‌رو ممکن است بازار سهام به یکی از اهداف تامین مالی دولت تبدیل شود.

محدوده حساس شاخص

حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه: وضعیت متغیر‌های اثرگذار بر بازار سهام نشان می‌دهد بازگشت رونق به بورس منوط به چند عامل مهم است، اگرچه عبور شاخص بورس از قله اردیبهشت هم‌اکنون به یکی از چالش‌های مهم بازار تبدیل شده‌است، اما قرارگرفتن در این سطح چندان دور از دسترس نیست، باید توجه داشت که از یک‌سو ریسک‌های جدیدی از ابعاد سیاسی رونق بازار را تهدید می‌کند. با توجه به اینکه بازار سهام در مواجهه با اخبار منفی سیاسی به‌سرعت وارد لاک دفاعی می‌شود، تحولات بیرونی به‌سرعت منجر به خروج پول از بازار می‌شود.

هدایت پول به سمت بازار سهام تنها با اتکا به جریان مثبت اخبار خودرویی میسر نخواهد بود. اگر ریسک جدیدی به بازار تحمیل نشود، بورس می‌تواند با تحرکات مثبت روبه‌رو شود. با این حال به‌نظر می‌رسد بورس جایی برای اصلاح قیمتی بیشتر نیز ندارد و محدوده کنونی به احتمال بسیارزیاد حفظ خواهد شد. انتشار اخبار ضد‌ونقیض نیز اثرات منفی بر بازار دارد. با توجه به اینکه شاخص‌کل در محدوده حمایتی قرار دارد عبور از این منطقه از دردسر‌های بازار می‌کاهد. در هفته قبل نیز روند قیمت‌های جهانی نزولی بود. از این منظر هم بازار سیگنالی قوی دریافت نمی‌کند، اگرچه قیمت‌های جهانی در این مقطع تاثیر چندانی بر بازار سهام ایران ندارد، اما باعث شکل‌گیری فضای مثبت در این بازار خواهد شد. روزشنبه «خودرو» از میانه‌های بازار با هجوم معامله‌گران برای خرید همراه شد و روز گذشته خودرویی‌ها با افزایش حجم معاملات روبه‌رو شدند و در صدر فهرست برترین نماد‌های یکشنبه قرارگرفتند. شاخص‌کل هم اندکی افزایش یافت، با این‌حال در دومین روز هفته بازار مجددا خروج پول سهامداران حقیقی و خرد را به‌ثبت رساند. در این روز مبلغی درحدود ۵۱‌میلیارد‌تومان از گردونه معاملات خارج شد که کمترین میزان خروج پول از ۲۸ آبان ماه محسوب می‌شود. یکی از نکات قابل‌تامل در این‌خصوص این است که بازار از نهم دی ماه با نوسان ورود و خروج پول در بورس و فرابورس مواجه بوده‌است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از نهم دی، بورس ۶ روز خروج پول را ثبت کرده، اما فرابورس ۵ روز با ورود پول روبه‌رو بوده‌است. همان‌طور که اشاره شد یکی از عواملی که بازگشت توجه بورس‌بازان به سهام را جلب می‌کند؛ پایان تنش‌های بین‌المللی است. به تعویق افتادن این موضوع در کنار برخی مسائل از جمله افزایش حقوق دولتی معادن و افزایش مالیات بر طلای فیزیکی حتی می‌تواند اخبار مثبت را خنثی کند. به‌طور کلی می‌توان گفت نااطمینانی‌های حاکم بر بازار بیش از سایر موارد است، برهمین اساس انتظارات را از بورس در کوتاه‌مدت باید تعدیل کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده