به گزارش میمتالز، نادر سلیمانی در گفتگو با برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر افزود: ما اکنون بازار داخلیمان اشباع است، مازاد آن را باید صادرات انجام دهیم و برای این کار حتماً نیاز به مشوقهای صادراتی داریم که متأسفانه در وزارت صمت به جای این که مشوقهای صادراتی داشته باشیم، موانع صادراتی داریم، مثلاً برای صادرات عوارض وضع میکنند که در هیچ جای دنیا چنین نیست.
وی دلیل این مشکل را نبود یک همسان فهمی بین جامعه فولاد و وزارت صمت دانست و تاکید کرد؛ برای صادرات حتماً باید تولیدکننده تشویق شود.
سلیمانی مصرف داخلی فولاد را ۱۶ میلیون تن اعلام کرد و افزود: باتوجه به تولید ۳۳ میلیون تنی فولاد کشور، حداقل ۵۰ درصد مازاد تولید را میتوان صادر کرد که درصورت بودن برنامهای مصمم برای صادرات، حداقل ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار درآمد ارزی برای دولت بهمراه خواهد داشت.
عضو هیات اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با انتقاد از عوارض صادراتی گفت: وضع عوارض برای صادرات باعث شده که ما، هم نتوانیم صادرات انجام بدهیم و هم کشورهای هدفی که مصرف کننده تولیدات ما هستند را کم کم داریم از دست میدهیم.
وی افزود: دولت اکنون باید به فکر این باشد که کشور را به سمت صادرات محوری کردن ببرد، و اگر ما به چشمانداز ۱۴۰۴ که ۵۵ میلیون تن است برسیم، حداقل ۲۰ - ۲۵ میلیون تن ظرفیت برای صادرات داریم.
سلیمانی با اشاره به پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که امروز در برج میلاد برگزار میشود، گفت: این نمایشگاه به ما کمک میکند که وابستگیمان هر روز به خارج کمتر شود.
وی همچنین تاثیر شرکتهای دانش بنیان را در ادامه مسیر تولید فولاد کشور موثر دانست و افزود: امروز ما فراوان شرکتهای دانشبنیان داریم، دانشگاهها را به کار گرفتیم، با دانشگاهها قراردادهای متعددی منعقد شده که این مسیر ادامه داشته باشد، همین اتفاق باعث شده که تولیدمان کاهش پیدا نکند یعنی آن چیزی که خواست دشمن بود که صنایع فولاد ایران را از کار بیاندازد، این اتفاق نیفتاده، و در سایه حمایت خود صنعت گران داخلی است که توانستهاند این ظرفیت را حفظ کنند.
عضو هیات اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره محورهای پنجمین نمایشگاه ملی فولاد ایران نیز گفت: پنجمین جشنواره ملی فولاد به منظور برندسازی، انتقال دانش فنی و بومیسازی قطعات انجام میشود و ما به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم جایگاه خود را در دنیا حفظ کنیم، باید به سمت بومیکردن قطعات یدکی پیش برویم و از سال ۱۳۹۷ این کار را شروع کردیم و آن موقع ارزبری هر تن فولاد حدوداً به ۱۲۰ دلار رسیده بود، ما برنامهمان این بود که این ارزبری را کاهش بدهیم و آن را حداقل به ۷۰ دلار برسانیم که امروز تقریباً به ۶۵ دلار رسیده است.
وی همچنین از بومی سازی ۸۰ درصد نیاز داخلی کشور به قطعات یدکی خبر داد و افزود: در بخش بومی سازی، هم دانش فنی آن منتقل شده، هم برندسازی آن انجام میشود و شاید در بعضی از حوزهها ما قابل صادرات هم باشیم.
سلیمانی گفت: در برنامه چشمانداز ۲۰ ساله گفتیم که در انتهای ۱۴۰۴ ما باید به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد برسیم، که اکنون بالقوه به حدود ۴۵ میلیون تن رسیدیم، بالفعل ۳۳ میلیون تن داریم تولید میکنیم.
وی درباره چالشهای پیش روی این ۱۰ میلیون تن افزود: ما امروز زیرساختهایمان برای ۵۵ میلیون تن کاملاً مهیا است، اما اکنون یکی از بزرگترین مشکلاتی که داریم بحث انرژی است یعنی در تابستان برق و در زمستان گاز نداریم و برای این که این چالش را از میان برداریم دو سال گذشته دو سمینار ”تاب آوری فولاد“ و ”انرژی“ را برگزار کردیم.
عضو هیات اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: همچنین با وزارت نیرو تفاهم نامهای منعقد و متعهد شدیم که ۲ هزار مگاوات از ۱۲ هزار مگاوات کمبود برقی که در کشور وجود دارد، فولادسازان تأمین کنند و امروز آن اتفاق افتاده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما