به گزارش میمتالز، بر اساس آمار وزارت صمت و بررسی دوازده شرکت بزرگ معدنی فلزی مانند ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، شرکت مس، گل گهر، صنایع آلومینیوم و... از ۵۲۴ میلیون دلار صرفهجویی در بخش بومیسازی، ۲۷ درصد آن به ذوب آهن اصفهان اختصاص یافته است که این دستاورد ارزشمند ثمره به بار نشستن زحمات نسلهای مختلف ذوبآهن از بدو تاسیس این کارخانه مادر صنعتی تاکنون میباشد.
سیاستهای بومیسازی این شرکت در پنج محور عبارتند از تولید محصولات جدید، بومیسازی قطعات، بومیسازی در بخش پروژهها، کمک به شرکتهای مهندسی و ساخت داخل و تدوین دانش فنی.
تولید محصولات جدید: به دلیل تحریمها، کشورمان در زمینه زیرساختها با چالشهایی مواجه شد، در این راستا ذوب آهن اصفهان با تولید انواع ریلهای مترو، راه آهن، زبانه سوزن و همچنین تیرآهن H، پروفیلهای خاص معدن، انواع پروفیلها، کلافهای صنعتی برای تولید ابزارها و الکترود، نقش مؤثری در تامین نیازهای کشور ایفا کرده است و در این راستا در سال ۹۹ لوح زرین نوآوری محصول را برای تولید ریل زبانه سوزن به عنوان برترین محصول فولادی ساخت داخل از دانشگاه صنعتی شریف دریافت نمود.
بومیسازی در بخش پروژهها: این دیدگاه سنتی که پروژه از ابتدا تا انتها از خارج خریداری شود دیگر، در ذوب آهن اصفهان جایگاهی ندارد و هم اکنون حداکثر ساخت تجهیزات پروژهها در داخل کارخانه و یا داخل کشور انجام میگیرد. به عنوان نمونه موفق و بارز، ریختهگری بیلت و شمش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی است که با آخرین تکنولوژی روز دنیا تاسیس شد و از ۱۷۰۰ تن تجهیزات ریختهگری، ۱۳۰۰ تن آن در ذوبآهن و چهار شرکت در شهر اصفهان ساخته شده است و فقط ۴۰۰ تن تجهیزات از خارج کشور وارد شد، یعنی بیش از ۷۵ درصد از تجهیزات پروژه در داخل ساخته شد.
بومیسازی قطعات: این شرکت همانطور که اشاره شد حجم بالایی از قطعات مورد نیازش و همچنین صنعت فولاد را بومیسازی کرده است. یکی از جدیدترین قطعات برای ذوبآهن و صنعت کشور، بومیسازی دریچه کشویی پاتیل فولاد بود که سالانه در ذوبآهن ۵۰۰ هزار یورو هزینه برای تامین این دریچهها اختصاص مییافت. در حال حاضر هر دریچه کشویی با یک سوم هزینه خرید از خارج، در داخل ساخته میشود و تاکنون هر یک از این دریچهها برای بیش از ۱۳۵۰ ذوب نیز در عمل تست شدهاند. لازم به ذکر است که قبلاً این دریچههای کشویی از کشورهای چین، اتریش و سوئیس وارد میشدند که به علت تحریمهای ظالمانه این مسیر مسدود شد و با بومیسازی آنها در ذوب آهن اصفهان با یک سوم هزینه، دیگر نیازی به واردات آنها نداریم.
در سالهای اخیر ذوب آهن اصفهان با تاسیس شرکتهای مهندسی و ساخت گام بزرگی در مسیر بومیسازی برداشته است و هم اکنون این شرکتها منشا خدمات بسیار ارزندهای نه تنها به ذوبآهن بلکه به کل صنعت کشور هستند. ذوبآهن همواره از این مسیر خدمات بسیاری را به کشور ارائه کرده و حلقههای وابستگی به خارج را کاهش داده است. ساخت تجهیزاتی، چون برج گردان ریختهگری که در یکی از شرکتهای اصفهانی تحقق یافت و یا طراحی و ساخت دریچه کشویی و ساخت گیریبکسهای خاص و ساخت چرخ محور قطار از نمونههای موفق در بومیسازی تجهیزات و قطعات است. زمانی کشور به سختی میتوانست ۲۰۰ کیلومتر توسعه راهآهن در سال داشته باشد، اما هم اکنون راه آهن جمهوری اسلامی، با اتکا به توان تولید ریل ذوبآهن برنامه ریزی توسعه خطوط ریلی را به میزان ۱۰۰۰ کیلومتر در سال در دست اقدام دارد و ذوب آهن اصفهان نیز قادر است برای بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر توسعه خطوط ریلی در سال تولید ریل داشته باشد.
کمک به شرکتهای مهندسی و ساخت داخل: ذوبآهن با قبول ریسک معقول و در اختیار قرار دادن دانش فنی موجود در شرکت تحت همکاری با شرکتهای داخلی، بسیاری از این مجموعههای داخلی را در زمینههای بومیسازی و ساخت تجهیزاتی که از خارج وارد میشدند یاری کرده است تا توانمندی لازم را در این زمینه کسب نمایند. در این خصوص میتوان به پروژه ساخت کورههای پاتیلی بخش فولادسازی اشاره کرد که ساخت ترانسهای آن در یک شرکت داخلی در حال پیگیری است و یا برخی قفسههای پیچیده نورد که در شرکتهای داخلی پیگیری میشود.
تدوین دانش فنی: یکی از اهداف اصلی ما در بومیسازی این است که دانش فنی ایجاد شده را توسعه داده و مدون کنیم تا در صورتی که امکان واردات قطعات و تجهیزات در آینده تسهیل شد، توان رقابتی برای شرکتهای داخلی وجود داشته باشد.