تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۲
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۲۹۷۴۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ترکیه به ۱۱۲ کشور خودرو سواری صادر کرد / رکورد صادرات ترکیه در ۷ بخش صنعتی

‌می‌متالز - صادرات خودرو‌های سواری از ترکیه در سال ۲۰۲۳ به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد دلار به ۱۱۲ کشور جهان انجام شده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس داده‌های اتحادیه صادرکنندگان صنایع خودرو اولوداغ، حجم صادرات خودرو‌های سواری ترکیه در سال گذشته با افزایش ۱۹.۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۱۱ میلیارد و ۶۲ میلیون و ۸۰۲ هزار دلار رسید.

بخش صنایع خودرو که در سال گذشته با افزایش ۱۳ درصدی با ارزش ۳۵ میلیارد دلاری رکورد صادرات را نسبت به سال ۲۰۲۲ شکست. میزان صادرات خودرو‌های سواری در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۹ میلیارد و ۲۶۴ میلیون و ۷۸۶ هزار دلار بود.

خودرو‌های سواری ۳۱.۶۰ درصد از کل صادرات بخش صنعت خودرو را تشکیل می‌دهند. بازار اصلی صادرات خودرو‌های سواری ترکیه کشور‌های اروپایی هستند.

رکورد صادرات بخش صنعتی در ترکیه

صادرات بخش خودروسازی، خدمات کشتی و قایق، برق و الکترونیک، ماشین‌آلات و لوازم جانبی، جواهرات، صنایع دفاعی و هوافضا و تهویه مطبوع در سطح رکورد تحقق یافت.

علی‌رغم اثرات منفی زلزله، جنگ‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای، بخش‌های صنعتی ترکیه در سال گذشته میلادی رکورد‌های جدید در میزان صادرات به ثبت رساندند.

بخش صنعت خودرو در سال گذشته با ۳۵ میلیارد و ۴ میلیون دلار، خدمات کشتی و قایق با یک میلیارد و ۹۴۱ میلیون دلار، برق و الکترونیک با ۱۶ میلیارد و ۲۲۷ میلیون دلار، ماشین‌آلات و قطعات یدکی با ۱۱ میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار، بخش جواهرات با ۷ میلیارد و ۶۴۱ میلیون دلار، صنایع دفاعی و هوانوردی با ۵ میلیارد و ۵۴۶ میلیون دلار و صنعت تهویه مطبوع با ۷ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بیشترین صادرات تمام دوران را به خود اختصاص دادند.

بر اساس داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه، صادرات ترکیه در سال گذشته با ۰.۶ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۲۵۵ میلیارد و ۸۰۸ میلیون و ۹۲۲ هزار دلار رسید.

صادرات صنعتی ترکیه نیز در این بازه زمانی به ۱۸۰ میلیارد و ۸۱۸ میلیون و ۶۲۳ هزار دلار رسیده است. سهم بخش صنعتی ترکیه از کل صادرات کشور در سال گذشته ۸۱.۵ درصد بوده است.

بخش صنایع خودروسازی در سال گذشته با ۳۵ میلیارد و ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار دلار بیشترین صادرات را به ثبت رساند. بیشترین صادرات بخش صنعتی در ترکیه به کشور‌های اروپایی انجام گرفت.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده