تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۰
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۲۹۹۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هند سقف تولید سنگ‌ آهن را شکست، چین سقف واردات را

‌می‌متالز - استیل مینت در گزارشی نوشت تولید سنگ‌ آهن هند در سال ۲۰۲۳ با صعود به محدوده ۲۸۲ میلیون تن، سقف تاریخی خود را پشت سر گذاشت، ضمن اینکه چینی‌ها نیز در این سال سقف تاریخی واردات سنگ‌ آهن را شکستند. صادرات سنگ‌ آهن از هند به چین در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، تولید سنگ آهن هند در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۱۴ درصدی به ۲۸۲ میلیون تن رسید. استیل مینت در گزارشی نوشت هندی‌ها در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۴۸ میلیون تن سنگ آهن تولید کردند، اما رشد ۱۴ درصدی تولیدات در سال ۲۰۲۳ باعث شد، سقف تاریخی تولید سنگ آهن در این کشور شکسته شود در طرف مقابل داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد سقف تاریخی واردات سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۳ شکسته شده‌است. پیش از این گزارش‌ها از افزایش چند برابری صادرات سنگ آهن از هند به چین خبر می‌دادند. عطش چینی‌ها برای خرید سنگ آهن بیشتر دلیلی شد تا سقف واردات سنگ آهن چین همزمان با سقف تولید سنگ آهن در هند شکسته شود.

استیل مینت مدعی است تولید سالانه سنگ آهن در بیشتر مناطق هند افزایش یافته‌است و این روند احتمالا برای سال ۲۰۲۴ نیز ادامه داشته باشد.

هند سقف تولید سنگ‌ آهن را شکست، چین سقف واردات را

هندی‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۳۷ میلیون تن فولاد خام تولید کردند تا این مساله تقاضا برای سنگ آهن را افزایش دهد. البته در ماه‌های ابتدایی سال افزایش تولید در استرالیا، بازار جهانی سنگ آهن را به شدت رقابتی کرد با این حال اعتصاب کارگران معادن در استرالیا و چند کشور دیگر در کنار نگرانی نسبت به عرضه سنگ آهن دلیلی شد تا هند در زمینه صادرات سنگ آهن نیز به رکورد بالایی دست پیدا کند.

استیل مینت در گزارش‌های قبلی خود مدعی شده بود صادرات سنگ آهن هند به چین افزایش شدیدی پیدا کرده‌است. افزایش تولید فولاد در چین نیز تقاضا برای سنگ آهن را افزایش داد تا سقف جدیدی برای واردات سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ به ثبت برسد. با این حال حاشیه سود پایین محصولات فولادی و رکود بخش‌های داخلی احتمالا منجر به کاهش تقاضا برای سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ خواهد شد. با این حال استیل مینت پیش‌بینی کرد واردات سنگ آهن چین طی چند هفته آینده افزایشی است.

آخرین‌آمار‌ها از کسری سنگ آهن در بنادر چین خبر می‌دهد و فعالان بازار منتظرند چینی‌ها با خرید گسترده سنگ آهن کسری موجودی خود را جبران کنند، ولی حجم معاملات در دو هفته ابتدایی سال ۲۰۲۴ از تمایل پایین چینی‌ها نسبت به خرید سنگ آهن خبر می‌دهد. در روز‌هایی که انتظار می‌رفت آن‌ها خرید را افزایش دهند، کاهش شدید تقاضا قیمت سنگ آهن را ریزشی کرد. قیمت‌های اعلامی سنگ آهن از ۱۴۳ دلار در اولین روز کاری سال ۲۰۲۴ به کمتر از ۱۳۰ دلار کاهش یافته‌است و همچنان تحرکی در بخش تقاضا وجود ندارد. منابع مختلف مدعی‌اند حاشیه سود پایین محصولات فولادی تقاضا برای سنگ آهن را کاهش داده‌است و این مساله خبر خوبی برای هند نیست. آن‌ها در ماه‌های پایانی سال موفق شدند همزمان با رشد قیمت سنگ آهن بر صادرات خود به چین بیفزایند، ولی با کاهش تقاضا از سوی تولیدکنندگان چینی احتمالا سنگ آهن هند بدون مشتری باقی می‌ماند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده