تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۲:۵۳
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۳۲۹۶۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق):

متولی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور هستیم/ افزایش ۵۸ درصدی تولید گندله در نیمه نخست ۱۴۰۲

‌می‌متالز - میزان ذخایر سنگ آهن ایران به عنوان یکی از معدن‌خیزترین کشور‌های جهان، دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن در سال گذشته شمسی برآورد شده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فلزات آنلاین، میزان ذخایر سنگ‌ آهن ایران به عنوان یکی از معدن‌خیزترین کشور‌های جهان، دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن در سال گذشته شمسی برآورد شده است که در صورت عدم توسعه فعالیت‌های اکتشافی و استخراج، این میزان تنها تا ۱۷ سال آینده پاسخگوی نیاز شرکت‌های فولادی کشور خواهد بود.

در همین راستا، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) به عنوان قدیمی‌ترین و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کنسانتره و گندله در کشور، با توسعه زیرساخت‌ها، افزایش ظرفیت تولید و به‌‎روزرسانی ناوگان معدنی همگام با هوشمندسازی و به‌ کارگیری فناوری و تکنولوژی روز تولید، نقش بسزایی در تامین خوراک مورد نیاز شرکت‌های فولادی کشور ایفا می‌کند. علاوه‌براین، این شرکت با هدف تکمیل زنجیره فولاد، احداث کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن را در دست اقدام دارد و با هدف تحقق معدن‌کاری سبز، احداث یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات را در دستور کار خود قرار داده است.

با هدف بررسی وضعیت پروژه‌ها و همچنین اقدامات این شرکت عظیم معدنی در مسیر هوشمندسازی و صنعت سبز، گفت‌وگویی با مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) شده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص اقدامات و پروژه‌های اخیر شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) به عنوان قدیمی‌ترین و یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان کنسانتره و گندله مورد نیاز شرکت‌های فولادی در کشور، اهداف و برنامه‌های خود را در چند حوزه مختلف تبیین کرده است. در گام نخست، ما توسعه زیرساخت‌های معدنی با هدف تامین خوراک مورد نیاز خود را هدف‌گذاری کردیم و در ادامه افزایش ظرفیت تولید به علاوه راه‌اندازی معادن جدید را در دستور کار قرار دادیم.

در همین راستا، موفق به ثبت بالاترین حجم باطله‌برداری از معادن تحت تملک شرکت طی دو سال اخیر شدیم و ضمن ثبت رکورد آماده‌به‌کاری طی این مدت، به دنبال افزایش میزان برداشت و استخراج سنگ‌ آهن از معادن و همچنین رشد بهره‌وری تولید در سال ۱۴۰۳ هستیم.

در دو سال اخیر، ما موفق به اکتشاف و بهره‌برداری از ۶ پهنه معدنی جدید با ذخیره ۲۵۰ میلیون تن سنگ‌آهن شدیم و راه‌اندازی دو معدن دیگر در آینده نزدیک را در دستور کار قرار داده‌ایم. از جمله این معادن می‌توان به آنومالی هشت ناریگان اشاره کرد که عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از آن در اسفند ماه سال گذشته با حضور مقامات مختلف کشوری و استانی آغاز شد. معدن ساغند شمالی، یکی دیگر از این معادن به شمار می‌آید که عملیات بهره‌برداری از آن در مهر ماه سال جاری با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی شروع شد. علاوه‌براین، رکورد‌های قابل‌توجهی را در آنومالی D۱۹ به ثبت رساندیم و امیدواریم در ابتدای سال آینده، به اولین ذخایر سنگ‌ آهن در این معدن دست پیدا کنیم.

در واقع تمام تلاش خود را برای تامین پایدار خوراک مورد نیاز شرکت‌های فولادی به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن، نقش موثر خود را در راستای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ ایفا کنیم. از طرفی با توجه به اینکه عیار سنگ‌ آهن در برخی معادن شرکت مانند آنومالی شمالی پایین بود، یک واحد پرعیارسازی با ظرفیت چهار میلیون تن را احداث کردیم و هم‌اکنون سرعت پرعیارسازی در واحد باطله‌برداری، به حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است. در همین راستا، به دنبال احداث یک واحد پرعیارسازی دیگر با ظرفیت هفت میلیون تن هستیم و اصلاح خطوط واحد‌های کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی با هدف افزایش کمیت و کیفیت تولید را در دستور کار قرار داده‌ایم.

علاوه بر موفقیت‌هایی که طی دو سال اخیر در حوزه معدن به دست آورده‌ایم، عملیات اجرایی احداث کارخانه آهن اسفنجی شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ایران با ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن را از خرداد ماه سال جاری آغاز کردیم. در حال حاضر پیمانکار پروژه با ۹۲ دستگاه انواع ماشین‌آلات و ۲۴۰ نفر نیروی انسانی، با سرعت مناسب و مطابق برنامه زمان‌بندی در حال فعالیت است.

از آنجایی که این پروژه مهم، درآمد شرکت سنگ آهن مرکزی ایران را به بیش از دو برابر افزایش خواهد داد، بر همین اساس به دنبال تسریع در عملیات ساخت و بهره‌برداری از آن تا سال ۱۴۰۵ هستیم. احداث کارخانه کنسانتره‌سازی با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، از دیگر اقدامات برجسته ما در سال جاری محسوب می‌شود؛ کلنگ این پروژه با هدف افزایش ظرفیت تولید واحد کنسانتره‌سازی و همچنین توسعه اشتغال‌زایی در منطقه بافق، در مهرماه امسال و با حضور معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو به زمین زده شد.

لازم به ذکر است که این پروژه، منجر به اشتغال‌زایی مستقیم ۳۰۰ نفر و غیرمستقیم یک هزار و ۲۰۰ نفر خواهد شد و ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا ظرف ۳۰ ماه آینده، این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. علاوه‌براین، احداث یک کارخانه کنسانتره‌سازی دیگر با ظرفیت تولید دو میلیون تن را هدف‌گذاری کرده‌ایم و هم‌اکنون در حال اجرای اقدامات ابتدایی و قانونی آن هستیم. احداث دو نیروگاه خودتامین برق با ظرفیت ۲۵ مگاوات (مجموعا ۵۰ مگاوات)، یکی دیگر از مهم‌ترین دستاورد‌های شرکت سنگ آهن مرکزی ایران طی سالیان اخیر به شمار می‌آید. هم‌اکنون نیروگاه ۲۵ مگاواتی نخست به بهره‌برداری رسیده و اقدامات لازم جهت احداث نیروگاه ۲۵ مگاواتی دوم نیز در حال انجام است. همچنین در راستای تحقق صنعت سبز و بهینه‌سازی مصرف انرژی، احداث یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات را در دستور کار قرار داده‌ایم. در حوزه تامین آب، پروژه فاضلاب بافق در سه بخش شبکه، انشعاب و تصفیه‌خانه و احداث مخازن و تصفیه‌خانه فاضلاب یزد را در دست اقدام داریم که این پروژه با پیشرفت قابل‌توجهی همراه بوده و در مراحل اجرایی پایانی قرار دارد. پروژه نرمه گندله با هدف تولید و استفاده از این محصول در کارخانه گندله‌سازی شرکت، یکی دیگر از ۴۰ پروژه توسعه‌ای به شمار می‌آید که هم‌اکنون تست‌های آزمایشی آن انجام شده و آماده بهره‌برداری است.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) یک توسعه پایدار و همه‌جانبه را در دستور کار قرار داده و افق روشنی پیش روی این مجموعه عظیم معدنی، همگام با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای است.

رشد تولید در کارخانه گندله‌سازی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق طی ۶ ماهه نخست سال جاری چگونه محقق شد؟

همکاران ما در کارخانه گندله‌سازی در ابتدای هر سال، برنامه‌ای شامل میزان تولید ماهیانه و میزان توقفات ماهیانه (گرم) و سالیانه (سرد) را پیش‌بینی می‌کنند و فعالیت‌های خود را طبق این برنامه پیش می‌برند. علی‌رغم چالش قطعی برق در تابستان سال جاری و توقفات سرد ۵۰ روزه در فروردین‌ماه و تیرماه امسال، میزان تولید در کارخانه گندله‌سازی شرکت در نیمه نخست ۱۴۰۲، با افزایش ۲۰۰ هزار تنی نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده همراه شد. از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان شهریور‌ماه امسال، ما موفق به تولید یک میلیون و ۹۳۵ هزار تن گندله شدیم که این میزان با افزایش ۵۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و ۲۳۴ هزار تن) همراه بود؛ ضمن اینکه در شهریورماه امسال، بیش از ۴۶۸ هزار تن گندله در کارخانه گندله‌سازی سه‌چاهون تولید شد که بالاترین میزان تولید در تاریخ این کارخانه محسوب می‌شود.

از جمله عواملی که منجر به تحقق رشد تولید در کارخانه گندله‌سازی مجموعه شد، می‌توان به همکاری مناسب واحد‌های مالی و بازرگانی برای تامین قطعات، تعریف پروژه بهبود مدیریت قطعات یدکی و پیاده‌سازی فرآیند‌ها به صورت پایلوت، انجام تعمیرات سرد سالیانه، تحویل کنسانتره با کمیت و کیفیت بالا، راه‌اندازی نیروگاه خودتامین و تولید برق پایدار، برنامه‌ریزی کلان کارخانه گندله‌سازی با هدف تولید مستمر و پایدار، پایش پیشبرد برنامه کلان کارخانه در بازه‌های منظم ماهیانه و سه ماهه، یکپارچه‌سازی معاونت تولید و تشکیل کمیته تضمین کیفیت و ارتقای بهره‌وری اشاره کرد.

به طور کلی ما تولید چهار میلیون تن گندله در کارخانه گندله‌سازی را تا پایان سال جاری هدف‌گذاری کرده‌ایم که امیدواریم با همت و تلاش همکاران به این مهم دست پیدا کنیم.

دومین رویداد ملی کافه دانش با چه رویکرد و اهدافی توسط شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) برگزار شد؟

معتقدیم که توسعه و دستیابی به تولید پایدار، مستلزم اهمیت دادن به دانش و تجربیات ملی و جهانی است و از این رو دومین رویداد ملی کافه دانش در حوزه گندله‌سازی، با هدف اشتراک‌گذاری دانش تخصصی در این بخش با محوریت‌های «تاثیر عناصر مزاحم بر کیفیت گندله و آهن اسفنجی»، «راهکار‌های کاهش نرخ مصرف گریت پلیت، گریت بار، نسوز و بنتونیت»، «راهکار‌های عملیاتی بهبود گندله‌شوندگی در ناحیه بالینگ دیسک»، «راهکار‌های افزایش بهره‌وری (HPGR)»، «راهکار‌های عملیاتی جهت کاهش نوسانات در ناحیه میکسینگ (سطح‌سنج، رطوبت‌سنج و سیستم توزین)»، «راهکار‌های عملیاتی کاهش گندله سیاه در ناحیه تراولینگ گریت» و «چالش‌های تامین انرژی در گندله‌سازی (قطعی گاز و برق)» توسط شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) طی روز‌های ششم و هفتم دی‌ماه سال جاری برگزار شد.

در حال حاضر در تمامی زمینه‌ها اعم از بخش معدن و صنایع معدنی، یک سری چالش‌ها و موانعی وجود دارد که با هم‌اندیشی و به اشتراک گذاشتن تجربیات متخصصان آن حوزه مرتفع می‌شود. در همین راستا، ما میزبانی دومین رویداد ملی کافه دانش سنگ‌آهن را بر عهده گرفتیم تا تمامی فعالان این حوزه از دانش، تجربه و تخصص یکدیگر بهره‌مند شوند و راهکار‌ها و تجربیات خود را در این زمینه مطرح کنند. برای مثال، «بررسی رسوبات، پوشش‌ها و چانک‌های موجود در کوره‌های دوار گندله‌سازی»، «بررسی روند گاز در کارخانه گندله‌سازی اردکان»، «بررسی پارامتر‌های موثر بر عملکرد آسیاکنی (HPGR) در کارخانه گندله‌سازی سه چاهون»، «بهبود دانه‌بندی هشت تا ۱۶ دیسک‌های گل‌گهر ۲»، «گرفتگی گریت پلیت گندله‌سازی سه چاهون» و «بررسی استفاده از باطله زغال‌ سنگ و لیچه به همراه بنتونیت در فرآیند گندله‌سازی جهت بهبود خواص ساختاری و استحکامی گندله»، از جمله طرح‌ها و مقالاتی بود که در این دوره کافه دانش توسط متخصصان امر ارائه شد.

باور ما بر این است که برگزاری مداوم این چنین رویدادهایی، منجر به آشنایی و همکاری بیشتر واحد‌های گندله‌سازی در سراسر کشور و حمایت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و واحد‌های صنعتی از طرح‌‎های ارائه شده خواهد شد و امیدواریم دوره بعدی این رویداد ملی نیز همچون این دوره، با استقبال بالا و حضور فعالان معدنی کشور به بهترین شکل برگزار شود.

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق چه اقداماتی در حوزه دانش‌بنیان انجام داده و چه تمهیداتی در مسیر هوشمندسازی و معدن سبز اندیشیده است؟

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق)، متولی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است و هر طرح و پیشنهادی که در این زمینه مطرح شود، در این شرکت قابلیت بررسی دارد؛ به نحوی که هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حال همکاری با مجموعه ما هستند و طرح‌های دانش‌بنیان بسیاری در مجموعه در دست بررسی قرار گرفته‌اند. در همین راستا، با هدف توسعه زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان کشور در حوزه معدن و افزایش همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، ما موفق به دریافت مجوز صندوق خطرپذیر شرکتی (CVC) از کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور شده‌ایم.

لازم به ذکر است که مجوز این صندوق به عنوان چهارمین صندوق خطرپذیر شرکتی در کشور و اولین (CVC) حوزه آهن و فولاد ایران در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ به شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) اعطا شد.

افتتاح و راه‌اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی «بافقی نو»، خانه نخبگان بافق، مرکز نوآوری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) در دانشگاه یزد و همکاری با دانشگاه‌های برتر کشور، از جمله دستاورد‌های شرکت در حوزه دانش‌بنیان طی دو سال اخیر بوده است.

باید توجه داشت که هم‌اکنون کشور‌های پیشرفته و صنعتی جهان در حال حرکت به سمت انقلاب صنعتی نسل پنجم و هوشمندسازی بخش‌های مختلف به ویژه معدن و صنایع معدنی هستند. بر همین اساس ما چاره‌ای جز هوشمندسازی معادن کشور به ویژه سنگ‌آهن نداریم و با توجه به روند کاهشی قیمت فولاد و سنگ‌ آهن در جهان، اگر می‌خواهیم کماکان در بازار‌های رقابتی باقی بمانیم، باید سرعت حرکت خود در راستای معدن‌کاری سبز و هوشمندسازی معادن را بیش از پیش افزایش دهیم. در همین راستا، ما به عنوان یکی از شرکت‌های پیشران در حوزه هوشمندسازی معادن، سیستم‌ها و ناوگان معدنی خود را به ابزار‌های کنترلی و داشبورد‌های مدیریتی مجهز کرده‌ایم و به دنبال توسعه ارتباطات خود با اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور هستیم تا ضمن مدیریت نقدینگی، کیفیت تولیدات خود را با هدف تامین پایدار خوراک فولادسازان کشور افزایش دهیم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده