تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۳۲۹۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد شادگان:

پرچمدار تغییرات نوین در صنعت فولاد کشور هستیم

می متالز - شرکت صنعت فولاد شادگان یکی از هفت طرح فولادی کشور است که در سال 85 کلنگ زنی شد. 65 درصد سهام این شرکت در سال 93 به فولاد خوزستان واگذار و از آن پس، عملیات اجرایی این مجموعه با سرعت هرچه بیشتر دنبال که به افتتاح واحد آهن اسفنجی آن در سال 96 منتهی شد.
پرچمدار تغییرات نوین در صنعت فولاد کشور هستیم

به گزارش می متالز، با محمدطاهر احمدیان، مدیرعامل شرکت فولاد شادگان درخصوص عملکرد اجرایی این مجموعه طی سال‌های اخیر به گفت‌وگو نشستیم. احمدیان معتقد است ادغام شرکت‌های فولاد می‌تواند مزیت‌های بسیاری به‌ویژه برای واحدهای کوچکتر به همراه داشته باشد. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

شرکت  فولاد شادگان و ویژگی‌های این پروژه را معرفی بفرمایید.

مطالعات جامع فولاد کشور در سال 82 انجام و پروژه فولاد شادگان (و چند طرح دیگر) به‌عنوان پیش‌نیازهای برنامه چهارم و پنجم توسعه اقتصادی مورد تصویب قرار گرفتند. یکی از اهداف اصلی تصویب طرح‌های یاد شده، محرومیت‌زدایی و اشتغال پایدار در کنار سودآوری بود. بنابراین مقرر شد کارخانه‌ای با ظرفیت (800 هزار تن و قابل تبدیل به 1 میلیون تن فولاد) در شادگان احداث شود.

این کارخانه در 35 کیلومتری جنوب شرقی شادگان واقع شده و زمین آن 256 هکتار است. کلنگ این پروژه در سال 85 به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو زده شد. از سال 86 نیز فعالیت‌های اجرایی این پروژه در منطقه آغاز اما با مشکلاتی که در مسیر تامین مالی این پروژه بود، اجرای آن بسیار زمان‌بر شد.

طی سال 93 و با توافقات صورت گرفته فی‌مابین شرکت فولاد خوزستان و شرکت ایمیدرو، 65 درصد سهام فولاد شادگان به فولاد خوزستان واگذار شد. این انتقال نقطه عطفی برای فولاد شادگان به‌شمار می‌رود. تلاش مدیران فولاد خوزستان و فولاد شادگان بر راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این پروژه معطوف شد تا جایی که واحد احیاء مستقیم آن ظرف 3 سال به بهره‌برداری رسید. فولاد شادگان در خرداد ماه سال 96 موفق شد واحد احیا مستقیم خود را با تکنولوژی پرد، راه‌اندازی کند. افتتاح رسمی آن نیز در آذر ماه همان سال و با حضور معاون اول رئیس جمهور انجام گرفت.

نزدیکی به بندر امام خمینی و درنتیجه دسترسی آسان به آب‌های آزاد مزیت منحصر به فرد فولاد شادگان است. نزدیکی به خطوط انتقال گاز، آب و برق نیز از دیگر نقاط قوت استقرار این واحد فولادی در منطقه یاد شده هستند.

خوشبختانه فولاد شادگان توانسته در ایفای ماموریت خود موفق باشد. در حال حاضر حدود 600 تا 700 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند. به گواه مدیران و مسئولین شهری شهرستان شادگان، شرکت فولاد شادگان توانسته است نقش موثری در محرومیت زدایی منطقه و ارتقا کیفیت زندگی مردم داشته باشد.

 

با توجه به اینکه  فولاد شادگان نخستین واحد احیا کشور است که با تکنولوژی پرد راه‌اندازی شده است، عملکرد این تکنولوژی را طی یک سال اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از سال 82، مطالعاتی در مجموعه MME با هدف ارائه تکنولوژی جدیدی برای تولید آهن اسفنجی انجام که به تغییر روش تولید آهن اسفنجی از میدرکس به پرد منتهی شد. تکنولوژی پرد علاوه بر دارا بودن مزیت‌های تکنولوژی میدرکس، از ویژگی‌های خاص دیگری نیز برخوردار است. یکنواختی در کیفیت تولید آهن اسفنجی از مهمترین امتیازات این روش است که با تغیر در قسمت‌های مختلف به ویژه کوره حاصل شده است. کاهش میزان نرمه آهن اسفنجی و همچنین کاهش مصرف حامل‌های انرژی به ویژه گاز از دیگر امتیازات آن است. در این روش تولید آهن اسفنجی با متالیزیشن 94 درصد برای ما امکان‌پذیر شد. باید خاطرنشان ساخت هزینه اجرای مدول پرد 40 میلیون یورو ارزی و 200 میلیارد تومان ریالی بوده است. البته در این یک سال، به واسطه جوان بودن این تکنولوژی، دچار مشکلات کوچکی شدیم که قابل رفع و رجوع بودند.

 

پروژه فولادسازی شادگان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

طی سال‌های 86 و 87 مذاکراتی با برخی فاینانسورهای چین برای تامین مالی پروژه‌های فولادی طرح‌های هفت گانه تحت ضمانت ایمیدرو انجام شد؛ این مذاکرات در سال 92 به نتیجه رسید. فولاد شادگان نیز در حال استفاده از این فاینانس مالی است. گفتنی است پروژه فولادسازی شادگان 41 درصد پیشرفت دارد؛ برخی تجهیزات آن خریداری شده‌اند و بخش دیگر در مرحله ساخت قرار دارد. همچنین فعالیت‌های اجرایی در سایت در حال انجام است.

طبق برنامه، واحد فولادسازی شادگان در اواسط سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد و نقش محوری این مجموعه را در توسعه کسب‌وکار منطقه هرچه بیشتر خواهد کرد. به‌علاوه با ورود فولاد شادگان به عرصه محصولات نیمه نهایی فولادی، امکان سوددهی بیشتر فراهم می‌شود. ظرفیت فولادسازی شادگان 800 هزار تن است که به سادگی قابلیت ارتقا تا یک میلیون تن را داراست. بیلت با استاندار فولاد ساختمانی، فولاد با کربن پایین ، فولاد کربن متوسط و فولاد HSLA  محصول نهایی این واحد خواهد بود.

 

به عقیده جنابعالی تجمیع واحدهای فولادی، چه مزیت‌هایی دارد؟ واگذاری سهام فولاد شادگان به فولاد خوزستان، چه منافعی را برای هر 2 شرکت به دنبال داشت؟

واگذاری 65 درصد سهام شرکت فولاد شادگان به فولاد خوزستان، مزیت‌هایی برای هر 2 شرکت به همراه داشت. در حال حاضر شرکت فولاد خوزستان، بخشی از آهن اسفنجی مورد نیاز خود را از شادگان تامین می‌کند. به‌علاوه آنکه با هلدینگ شدن فولاد خوزستان، قطعا نوع نگاه آن به بازار، منطقه و توسعه بهبود پیدا کرده است.

فولاد خوزستان نیز حمایت‌های لازم را از این شرکت به عمل آورده است. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که با توجه به حجم عظیم سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد، فعالیت شرکت‌های فولادی کوچک سودده نیست. اما در ظرفیت‌های بالای تولید، سرمایه‌گذاری در حجم بیشتری از تولید سرشکن و سوددهی افزایش خواهد یافت. زمانی که فولاد خوزستان با این حجم از دانش و تجربه، فولاد شادگان را خریداری کرد، شادگان از فرم یک شرکت کوچک که سوددهی آن در حاشیه خطر وجود داشت به شرکتی با پتانسیل بالا تبدیل شد.

 

عملکرد شرکت فولاد خوزستان و مدیران این مجموعه را چگونه ارزیابی می‌کنید.

عملکرد مدیران فولاد خوزستان طی سال‌های گذشته و به‌ویژه 2 سال اخیر رو به رشد و مثبت بوده است. مواردی همچون توسعه، افزایش ظرفیت و تحقق ظرفیت اسمی مورد توجه قرار گرفته‌اند. به‌علاوه آنکه در هر سال، افزایش تولید محقق شده است. در تدوین استراتژی‌های این شرکت، مدیران به ایفای ماموریت این مجموعه در قبال منطقه و استان خوزستان توجه می‌کنند و درنتیجه استراتژی‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان با توسعه استان و کشور گره خورده است.

باید تاکید کرد منابع انسانی این شرکت در سطوح مختلف بسیار قوی و کارآمد هستند. این مجموعه به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرآمد در توسعه فولاد کشور نقش اساسی دارد. سال‌ها برای آموزش و توسعه مدیران و پرسنل این شرکت کار شده و فرهنگ کار در این مجموعه فولادی در ارتباط با شرکت‌های تراز اول جهانی کسب و پیاده‌سازی شده است. در شرکت‌های تراز اول فولادی ایران تا کوچکترین مجموعه‌های فولادی در اقصی نقاط کشور، ردپای مدیران فولاد خوزستان قابل مشاهده است. بنابراین این شرکت حق بسیار بزرگی به گردن صنعت فولاد کشور دارد.

فولاد خوزستان از گذشته تاکنون همواره پرچمدار تغییرات نوین در صنعت فولاد کشور بوده است. به‌عنوان نمونه اولین کوره پاتیلی صد درصد ایرانی در شرکت فولاد خوزستان اجرا شد. ماموریت اجرای این کوره در سال 83 ابلاغ و سال 84 به بهره‌برداری رسید. نمونه دیگری از این کوره مجددا در این مجموعه ساخته شد. اکنون این شرکت می‌تواند به تنهایی و با دارا بودن آرشیو کاملی از اطلاعات، کوره و کوره پاتیلی اجرا کند. در این شرکت اولین مدول میدرکس به نام زمزم یک توسط شرکت ایرانی ایریتک اجرایی شد. به‌علاوه بسیاری از تجهیزات فولادسازی در بخش‌های مختلف برای نخستین بار توسط فولاد خوزستان بومی‌سازی شدند. همچنین در این شرکت برای نخستین مرتبه ساخت قطعات فولادسازی و احیا به سمت بومی‌سازی پیش رفت. بنابراین باید تاکید کرد بومی‌سازی فولاد در ایران مدیون و وام دار فولاد خوزستان است.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد