تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۳۰۰۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عسگری:

فروش خودرو در حاشیه بازار، فاقد شاخص‌های اجرایی است

‌می‌متالز - نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس درباره فروش خودرو در حاشیه بازار، گفت: این روش می‌تواند به صعودی شدن قیمت در بازار آزاد منجر شود، زیرا قیمت خودرو در بازار همواره عدد ثابتی نیست که خودرو در حاشیه آن و ۵ درصد کمتر به فروش رسد، به این معنا که در صورتی که قیمت خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین شود، به دنبال آن بهای این کالا در بازار آزاد نیز افزایش می‌یابد و این دور باطل ادامه‌دار خواهد شد و از طرفی هم خودروسازان و هم واسطه‌گران، ذی‌نفع گرانی خودرو خواهند بود.

به گزارش می‌متالز، مهدی عسگری درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر فروش خودرو در حاشیه بازار، گفت: این خبر، روایت قطعه‌سازان از نشست مشترک‌شان با وزیر صمت و ناظر به مطالبه آن‌ها از وزارت صمت می‌شود، بنابراین اصل موضوع نهایی نشده و بعید است که امکان اجرایی شدن داشته باشد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قطعه‌سازان به دلیل وصول مطالباتی که دارند، رایزنی‌هایی برای پرداخت تسهیلات به خودروسازان و یا اجازه فروش در حاشیه بازار را انجام می‌دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: نکته بعدی این است که این روش می‌تواند به صعودی شدن قیمت در بازار آزاد منجر شود، زیرا قیمت خودرو در بازار همواره عدد ثابتی نیست که خودرو در حاشیه آن و ۵ درصد کمتر به فروش رسد، به این معنا که در صورتی که قیمت خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین شود، به دنبال آن بهای این کالا در بازار آزاد نیز افزایش می‌یابد و این دور باطل ادامه‌دار خواهد شد و از طرفی هم خودروسازان و هم واسطه‌گران، ذی‌نفع گرانی خودرو خواهند بود.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: خودروسازان باید به جای پیگیری این موضوعات، در حوزه افزایش بهره‌وری، رفع تعارض منافع و انجام تعهدات خود تلاش کنند.

عسگری در پاسخ به اینکه آیا فروش خودرو در حاشیه بازار راهکار مناسبی برای ساماندهی بازار خودرو است؟ توضیح داد: این روش براساس شرایط فعلی نمی‌تواند راهکار مناسبی باشد، اما ذکر این نکته نیز ضروری است که در صورتیکه وزارت صمت به دنبال اجرای این سیاست است باید به چند نکته توجه کند؛ در وهله اول خودروسازان باید تیراژ تولید را افزایش داده و به تعهدات خود عمل کنند از سوی دیگر قیمت‌گذاری باید به نحوی صورت گیرد که بتوانند به تدریج و پلکانی قیمت بازار را به کارخانه نزدیک کند تا اینکه به یک تعادل منطقی برسد نه اینکه بالعکس عمل کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: اگر این شروط رعایت نشود، قیمت بازار نیز افزایش پیدا می‌کند و ذی‌نفعان نیز از این اتفاق استقبال می‌کنند، زیرا هرچه قیمت بازار افزایش یابد، در نتیجه رقم ۵ درصد زیر قیمت بازار نیز بیشتر می‌شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده