تاریخ: ۳۰ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۳۳۰۳۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

توسعه، طرحی برای تمام فصول فولاد مبارکه

‌می‌متالز - فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری‌های هدفمند به دنبال توسعه پایدار و افزایش سوددهی خود است، اما این سرمایه‌گذاری‌ها تنها به خطوط تولید و پروژه‌های تولیدی ختم نمی‌شود، زیرا فولاد مبارکه در تلاش است تا سهم خود را در بخش‌های دیگری هم افزایش دهد.

به گزارش می‌متالز، شرکت فولاد مبارکه با در اختیار داشتن زیرمجموعه‌های متفاوت در هلدینگ خود، تلاش می‌کند تا سهم بیشتری از صنعت فولاد را به خود اختصاص دهد.

امروز این مجموعه دارای ۱۱۰ شرکت در زیر مجموعه خود است. نگاهی به میزان تولید این هلدینگ و سبد محصولاتی آن نشان می‌دهد که فولاد مبارکه پرچم دار صنعت فولاد است و با دستیابی به انقلاب صنعتی نسل چهارم میزان بهره‌وری خود را افزایش می‌دهد.

این موضوع باعث می‌شود تا فروش و سودآوری این مجموعه افزایش پیدا کرده و به دنبال آن نقش فولاد مبارکه در اقتصاد غیرنفتی نیز بیشتر شود.

در این بین با بهره‌برداری از طرح‌های جدید، فولاد مبارکه در بی‌نیازی کشور به واردات برخی اقلام و تامین نیاز صنایع سهم به سزایی خواهد داشت.

امروز فولاد مبارکه به عنوان تولیدکننده ورق در تلاش است تا با بهره‌برداری از پروژه نورد گرم دو، کشور و به ویژه صنعت خودرو را از واردات ورق بی‌نیاز کند.

در واقع فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری‌های هدفمند به دنبال توسعه پایدار و افزایش سوددهی خود است، اما این سرمایه‌گذاری‌ها تنها به خطوط تولید و پروژه‌های تولیدی ختم نمی‌شود، زیرا فولاد مبارکه در تلاش است تا سهم خود را در بخش‌های دیگری هم افزایش دهد.

نکته جالب دیگر آن است که فولاد مبارکه در برخی موارد با نگاه درآمدی در کنار تامین نیاز‌های خود وارد سرمایه‌گذاری شده است.

این سرمایه‌گذاری‌ها حالا به عنوان سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در برنامه‌های فولاد مبارکه مشاهده می‌شود که چشم‌انداز مثبتی را برای این مجموعه پیش بینی کرده است.

فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری‌هایی که در این سال‌ها انجام داده وهمچنان آن‌ها را در دستور کار خود دارد توانسته ۳۵۰۰ شرکت را در بالادست و پایین‌دست از محصولات خود بهره‌مند کند.

اما تامین این زنجیره با محصولات باکیفیت مساله‌ای است که توانسته فعالیت‌های مبارکه را توسعه دهد، زیرا این مجموعه با سرمایه‌گذاری در واحد تحقیق و توسعه خود به دنبال تولید محصولات کیفی در کنار رشد کمی است.

نگاه توسعه‌ای در این مجموعه باعث شد تا فولاد مبارکه امروز ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت تولید آن هم با محدودیت‌هایی که صنعت فولاد گرفتار آن است را در اختیار داشته باشد که بی شک در کنار تامین نیاز داخل و تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴، می‌تواند بر میزان صادرات کشور در حوزه فولاد نیز اثر گذار باشد.

در واقع می‌توان گفت این مجموعه در اوج تحریم‌های کشور آن هم در حالی که صنعت فولاد نیز در لیست تحریم‌ها قرار داشت، توانست از اقتصاد کشور حمایت کند.

اما در کنار این موارد به سراغ سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی رفت که منجر به سوددهی جدید برای این مجموعه می‌شد.

بومی‌سازی و حمایت از ساخت داخل

کاهش هزینه‌های تولید در پی کاهش واردات برخی قطعات و تکنولوژی‌ها در کنار مشکلات ناشی از تحریم، از مهمترین دلایلی بود که باعث شد فولاد مبارکه آن را در دستور کار خود قرار دهد.

این استراتژی به کاهش ارز بری و زمان مورد نیاز برای تامین قطعات و.. بسیار موثر بود. از سویی دیگر توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان منجر به اشتغالزایی می‌شد که به همت فولاد مبارکه شکل گرفته بود.

البته فولاد مبارکه در همین راستا با شرکتی در زیرمجموعه خود تلاش کرد تا وارد همکاری جدی با دیگر مجموعه‌های فولادی و معدنی شود که منجر به درآمدزایی در کنار تامین نیاز این مجموعه می‌شد.

در کنار این موضوع با سرمایه‌گذاری در ۵۰ شرکت دانش‌بنیان با هدف توانمندسازی، فولاد مبارکه در این حوزه علاوه بر تامین نیاز می‌تواند به تولید دانش محوری دست پیدا کند که در ادامه محلی برای همکاری‌های مشترک با دیگر مجموعه‌های فولادی باشد.

تمرکز بر این حوزه منجر به بومی‌سازی ۱۰۰ هزار قطعه و تجهیز ماده مصرفی شد.

سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی از تامین نیاز تا سوددهی

فولاد مبارکه در کنار موضوع بومی‌سازی به سراغ تامین زیرساخت‌های خود برای تولید هم رفته است تا بتواند علاوه بر نیاز‌های صنعت فولاد در برخی حوزه‌ها نگاهی درآمدی هم داشته باشد. درواقع این همان یک تیر و چند نشانی است که در برنامه‌های این مجموعه دیده می‌شود.

سرمایه‌گذاری در بحث تامین آب را می‌توان در پروژه‌های بازچرخانی پساب‌های شهری و صنعتی و پروژه مهم انتقال آب از دریای عمان مشاهده کرد. موضوعی که علاوه بر ایفای نقش در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی منجر به تامین نیاز آبی صنایع اصفهان خواهد شد.

اما شاید اصلی‌ترین مشکل صنعت فولاد در تامین برق و گاز باشد. در این زمینه فولاد مبارکه در پروژه ساخت نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات، نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی و همچنین نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی سرمایه‌گذاری کرده است که علاوه بر تامین نیاز خود می‌تواند بخشی از برق تولیدی را وارد شبکه برق سراسری کند.

همچنین در حوزه گاز نیز که در چند سال اخیر برنامه‌های فولادی را با چالش همراه کرده، فولاد مبارکه فاز مطالعاتی برای توسعه میادین گازی را در دستور کار دارد.

شرکت فولاد مبارکه در کنار موارد یاد شده توانست با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی به شرکتی VC تبدیل شود. همچنین بهره‌برداری از ۹۰ هزار میلیارد تومان پروژه را در شرکت خود دارد و در همین زمینه و با اجرای این اقدامات توانسته به تولید محصولات جدید و گرید‌های ویژه دست پیدا کند.

از دیگر بخش‌هایی که فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری در آن را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار داده، سرمایه‌گذاری در حوزه معدن را در دستور کار دارد تا با تامین پایدار مواد اولیه با خیالی آسوده میزان تولیدات خود را افزایش دهد.

درواقع فولاد مبارکه با ورود به بالادست زنجیره فولاد، علاوه بر اشتغالزایی جدید به دنبال حل چالش تامین مواد اولیه است.

با نگاهی به موارد فوق می‌توان دریافت که فولاد مبارکه توسعه‌ای برای تمام فصول را برای خود ترسیم کرده که علاوه بر ارتقای اقتصاد غیر نفتی، اشتغالزایی و توسعه اجتماعی را هم به همراه دارد.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده