تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۳۰۶۲۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
ایزدخواه:

فروش خودرو در حاشیه بازار موجب نابسامانی می‌شود/ انتقاد از انفعال شورای رقابت/ وزیر صمت اشرافی بر بازار خودرو ندارد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: فروش خودرو در حاشیه بازار موجب نابسامانی بازار می‌شود همان اتفاقی که در عرضه موقت خودرو در بورس رخ داد و خودرو ۸۰۰ میلیونی به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

به گزارش می‌متالز، روح‌الله ایزدخواه درباره فروش خودرو در حاشیه بازار، گفت: فروش خودرو در حاشیه بازار، سیاست غلطی است، زیرا بازار خودرو در کشور ما آزاد نبوده و انحصاری است از سوی دیگر واردات نیز به سختی انجام می‌شود یا در حد صفر است؛ بین قطعه‌سازان و خودروسازان نیز اختلافات طولانی مدتی وجود دارد که حل نشده است بنابرانی بازار آزادی وجود ندارد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که منظور از اینکه گفته می‌شود، حاشیه بازار، کدام بازار است، ادامه داد: آیا منظور بازار تلگرامی است یا قیمت‌سازی‌هایی که در پلتفرم‌های داخلی بدون هیچ مبنایی توسط چند نمایشگاه دار صورت می‌گیرد؟

وی با بیان اینکه علی‌آبادی، اشتباه آقای فاطمی امین را تکرار نکند و مراقب باشد، گفت: ابتدای دوره وزارت‌ فاطمی امین نیز گفتیم که بازار خودرو هم طرف خریدار و هم تولیدکننده و هم فروشنده رانت دارد و اولین گام برای ساماندهی این وضعیت حذف این رانت و هدایت آن به سمت مصرف‌کننده واقعی است؛ ما برای تحقق این مهم یک طرح ۲۰ ماده‌ای داشتیم که ۸ ماده آن درباره نحوه عرضه و توزیع خودرو مبتنی بر برخی شرایط بود، اما در آن زمان آقای فاطمی امین با آن موافقت نبود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: با توجه به اینکه علی‌آبادی هنوز اشرافی بر بازار پیدا نکرده و بیشتر دغدغه وی مربوط به خودرو‌های برقی است، بحث فروش خودرو پوست خیاری زیر پای ایشان است.

ایزدخواه افزود: قیمت خودرو در بازار ثبات ندارد و معین و شفاف نیست که قیمت خودرو در حاشیه آن خودرو تعیین و فروخته شود به طور مثال با تغییر نرخ ارز به راحتی این بازار نابسامان و ملتهب می‌شود در واقع بازار خودرو به شدت احساسی و ناشی از انتظارات روانی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در حوزه خودرو، گفت: متاسفانه شورای رقابت نیز در این شرایط منفعل شده، ما نه عملکرد شورای رقابت قبلی که قیمت‌ها را دستوری و بی‌منطق تعیین می‌کرد نه اکنون که شورای رقابت موضوع قیمت را به هیات مدیره شرکت‌ها و سازمان حمایت از مصرف‌کننده واگذار کرده و به نوعی رها کرده تائید نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه فروش خودرو در حاشیه بازار موجب نابسامانی بازار می‌شود همان اتفاقی که در عرضه موقت خودرو در بورس رخ داد و خودرو ۸۰۰ میلیونی به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید، افزود: این بحث که از سوی برخی از خودروسازان خصوصی مطرح می‌شود پاشنه آشیل وزیر صمت می‌شود، با اجرای این سیاست وزیر صمت حتی نمی‌تواند برنامه خودروی برقی را اجرایی کند، زیرا با افزایش قیمت خودرو‌های معمولی، مردم توان خودروی برقی نیز را نخواهند داشت، زیرا بهای این نوع خودرو به تناسب دیگر خودرو‌ها افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: واردات باید از انحصار خارج شود؛ تغییری که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مصوبه مجلس ایجاد شد، کارکرد مصوبه را کاهش داد، زیرا براساس مصوبه مجلس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌توانست، واردات داشته باشد، اما در مجمع، انحصار به شرکت‌هایی که وزارت صمت تعیین می‌کند، واگذار شد بنابراین شبه انحصار حفظ شد، واردات فعلی کارکرد تنظیم‌گری ندارد، زیرا قطره چکانی بوده و رانت مجدد به خودروساز است.

ایزدخواه تصریح کرد: هیات دولت به وضوح در ابلاغ آئین‌نامه خودرو‌های کارکرده تعلل کرده و آن را پشت گوش می‌اندازد و می‌خواهد وقت کشی کنند تا مدت فعالیت این مجلس به پایان برسد در حالیکه این موضوع قانون است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: فروش خودرو در حاشیه بازار تیر خلاصی به تنظیم‌گری کمی است که در اثر مصوبه مجلس و شورای رقابت ایجاد شده است، علی آبادی نباید فقط به توصیه خودروسازان توجه کند بلکه باید به نظرات کارشناسان مستقل نیز توجه کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده