تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۳۳۰۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دروازه‌های مشترک با کشور‌های همجوار ایجاد می شود

می متالز - صادرات از جمله عوامل تاثیر گذار بر افزایش تولید است از این رو وزیر صنعت بر لزوم افزایش سهم صادرات تاکید داشته است و رییس کل گمرک ایران نیز در این میان از تصمیم این نهاد برای ایجاد دروازه های مشترک با کشورهای همجوار برای رونث صادرات خبر داده است.
دروازه‌های مشترک با کشور‌های همجوار ایجاد می شود

به گزارش می متالز، صادرات از جمله بخش های تاثیر گذار بر رشد اقتصادی در کشورها محسوب می شود و افزایش صادرات علاوه بر ارزآوری برای کشور باعث می شود تولیدات در بخش هایی که صادرات پررونق است بیشتر شود و این امر خود به رونق تولید و اقتصاد کشور کمک می کند بر همین اساس مسئولان بخش های مختلف بر توسعه صادرات تاکید دارند. در کشور ما نیز این استراتژی با جدیت دنبال می شود و این در حالی است که با توجه به تلاش های صورت گرفته برای کاهش وابستگی اقتصاد به نفت در سال های اخیر شاهد رشد صادرات غیرنفتی نیز هستیم.

در همین رابطه وزیر صمت در دیداری که با سفیر ایران در عمان داشت با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش مراودات تجاری با کشور‌های عراق، ترکیه، سوریه و لبنان را در دستور کار قرار داده است، گفت: «بخشی از برنامه، راه اندازی دفاتر تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در شهر‌های اربیل، بصره و بغداد در عراق و استانبول در ترکیه است که در همین ارتباط دفتر وزارتخانه در آنکارا پایتخت ترکیه فعال است.»

وزارت صنعت در این رابطه به نقل از «رضا رحمانی» نوشته است: «۵۵ درصد از صادرات غیرنفتی ایران به ۱۵ کشور همسایه است. همچنین تنها ۲ درصد از واردات این کشور‌ها از ایران است که برنامه ما افزایش این میزان به ۵ درصد است. محور برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال آینده، افزایش صادرات، تولید ساخت داخل و فعال سازی معادن است.»

این در حالی است که روابط عمومی گمرک ایران نیز به نقل از رییس این نهاد اعلام کرده است که گمرک به دنبال ایجاد دروازه‌های مشترک با کشور‌های همجوار است. «مهدی میراشرفی» با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۴.۴ میلیارد دلار صادرات و ۴۲.۶ میلیارد دلار واردات داشته است که ۸۵ درصد از واردات را کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای بخش تولید تشکیل دادهه است، گفت: «اگر ما بتوانیم در بحث واردات تسهیل ایجاد کنیم به رفع مشکلات بخش تولید کمک کرده‌ایم.»

وی با اشاره به اینکه متوسط هر تن کالای صادراتی ایران ۳۸۰ دلار و میانگین هر تن کالای وارداتی حدود ۱۵۰۰ دلار است، افزود: در بحث صادرات به طور نسبی از خام‌فروشی فاصله گرفته‌ایم، اما باید در این زمینه اقدامات مؤثرتری انجام دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه پنج شریک اول تجاری ایران را کشور‌های آسیایی ازجمله چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و کره جنوبی تشکیل می‌دهند بر لزوم تقویت و توسعه تجارت با این کشور‌ها تأکید کرد و گفت: «با توجه به اینکه در بحث توسعه تجارت کشور عراق در اولویت سیاست‌های تجاری ما قرار گرفته و در سال ۹۷ حجم صادرات ایران به این کشور حدود ۹ میلیارد دلار بوده است، از مدیران گمرکات اجرایی خواست تا در جهت تسهیل و روان‌سازی صادرات کالا تلاش بیشتری به‌عمل آورند. بر این اساس گمرک تصمیم به ایجاد دروازه‌های مشترک با کشور‌های همجوار از جمله عراق دارد.»

تاکیدات مسئولان بر توسعه صادرات و برنامه ریزی نهادهایی مانند گمرک برای زمینه سازی برای رونق صادرات کشورمان باعث می شود تا زمینه تولید داخلی بیش از پیش فراهم شود و در مسیر تحقق شعار سال حرکت کنیم.

عناوین برگزیده