تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۴
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۳۱۰۴۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

پارادوکس افزایش تولید فولاد و کاهش کیفیت زیرساخت‌ها

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: توسعه کمّی فولاد به دلیل ضعف کشور در تأمین زیرساخت، انرژی، بازاریابی و سیاست‌های خارجی و ضعف در اجرای طرح‌های عمرانی، خبر مثبتی محسوب نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان با بیان اینکه برای تغییر میزان عوارض صادراتی تنها تأیید نهایی هیئت وزیران مانده است، اظهار کرد: اخیراً جدولی که وزارت صمت به هیئت دولت درباره کاهش عوارض صادراتی فولاد پیشنهاد داد، در کمیسیون اقتصادی بررسی و از لحاظ کارشناسی تایید شد. بر همین اساس می‌توان گفت این اعداد قابلیت اجرایی شدن دارند و تنها باید به تصویب هیئت وزرا برسد و انتظار می‌رود در خصوص این موضوع بحث زیادی صورت نگرفته و مصوب شود.

وی ادامه داد: البته استفاده از ابزاری مانند عوارض صادراتی برای کنترل بازار آهن و فولاد، اشتباه است؛ چرا که در نهایت، باعث بهم ریختن ارتباط واحد‌های تولیدی خواهد شد؛ بنابراین تا زمانی که توازن به زنجیره فولاد بازنگشته، صحبت کردن از اعداد نجومی برای تنظیم بازار در عوارض صادراتی اشتباه است.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران بیان کرد: ناگفته نماند تا مقطع و زمان خاصی، توسعه کمّی فولاد برای فولادسازان خبر مثبتی محسوب می‌شد و رشد تولید فولاد از ۹ میلیون به ۱۴ میلیون تن و در نهایت به ۳۰ میلیون تن منجر به امیدواری صنعت فولاد شده بود؛ اما به دلیل ضعف کشور در تأمین زیرساخت، انرژی، بازاریابی و سیاست‌های خارجی و ضعف در اجرای طرح‌های عمرانی، دیگر چنین شرایطی وجود ندارد.

اکبریان در پایان خاطرنشان کرد: در واقع امروزه به دلیل مشکلات موجود، با افزوده شدن هر یک تن فولاد به زنجیره، برای فعالان این حوزه خبر بدی محسوب می‌شود؛ چرا که این یک تن جدید، بازار را از لحاظ مصرف گاز و برق محدود و میزان مواد اولیه را کاهش می‌دهد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده