تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۶
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۳۳۱۳۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت‌های متنوع «پایتخت نمک ایران»

‌می‌متالز - فرماندار گرمسار با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد صنایع استان سمنان در شهرستان گرمسار استقرار دارد، گفت: وجود معادن به ویژه معدن نمک گرمسار را به «پایتخت نمک ایران» تبدیل کرده است و این ظرفیت‌های بسیار خوبی است که باید از آن بهره‌گیری کرد.

به گزارش می‌متالز، رضا خانی روز دوشنبه با بیان اینکه انجیر و زیتون ۲ محصول مهم کشاورزی در گرمسار است، افزود: این شهرستان ظرفیت‌های مطلوبی نیز در حوزه دامداری دارد و فعالیت بیشترین کشتارگاه‌های استان سمنان در گرمسار است.

تعداد بازدید : 2

وی با اشاره به میزان بالای تولید گندم و محصولات راهبردی کشاورزی در گرمسار بیان کرد: این شهرستان در حوزه کشاورزی، دامداری و دامپروری و ظرفیت مهم عشایری نیز سرآمد استان و کشور است.

این مسوول به ظرفیت کشاورزی در شهرستان گرمسار اشاره و خاطرنشان کرد: تولید گندم به عنوان محصول راهبردی استان سمنان در این شهرستان رونق دارد.

وی عشایر گرمسار را از قشر‌های سرآمد در کشور دانست و افزود: در همبستگی تولیدکنندگان و تولید هدفمند نیز تعاونی‌های فعالی به ویژه در بخش روستایی در گرمسار فعال است.

فرماندار گرمسار افزود: مردم این شهرستان دانشمند و شهیدپرور هستند و برخی چهره‌های ماندگار و صاحب‌نام در رشته‌های مختلف علمی کشور برخاسته از گرمسار محسوب می‌شوند.

گرمسار از دیرباز قطب تولید پنبه در استان سمنان و کشور بوده و برآورد تولید این محصول راهبردی امسال در گرمسار ۲ هزار و ۱۰۰ تن است.

۷۰۰ هکتار اراضی گرمسار تحت کشت پنبه قرار دارد که در صورت رفع خشکسالی‌ها و تحقق حقابه کشاورزی این شهرستان از حبله‌رود، به جایگاه واقعی خود نزدیک‌تر خواهد شد.

ظرفیت معادن استان سمنان

بهره‌مندی از ۳۷ نوع ماده معدنی و تولید سالانه بالغ بر ۱۷ میلیون تن مواد معدنی، وجود ۴۲ نوع ماده معدنی از ۷۱ نوع ماده معدنی شناخته شده کشور، از ظرفیت‌های معدنی استان سمنان است.

ظرفیت‌های متنوع «پایتخت نمک ایران»

۱۶۴ واحد ۱۰۰ درصد راکد استان سمنان با همراهی بخش‌های مختلف در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشت. از مجموع واحد‌های تولیدی ۱۰۰ درصد راکد احیاشده در استان ۹۳ واحد صنعتی، ۶۰ واحد معدنی، ۱۰ واحد کشاورزی و یک واحد خدماتی است.

بنا به اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، ۲۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش معدن این استان در سال ۱۴۰۲ پروانه بهره‌برداری گرفت. امسال ۲۸ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد ریال صادر شد که با صدور این تعداد پروانه حدود ۶۰۰ هزار تن به ظرفیت اسمی استخراج سالیانه معادن استان اضافه شد. به این ترتیب و با این میزان سرمایه‌گذاری، زمینه اشتغال حدود ۱۸۰ نفر در بخش معدن استان فراهم شد.

از ابتدای امسال ۱۴ فقره گواهی کشف در حوزه معدن استان صادر شد که با صدور آن‌ها و همچنین انجام مطالعات اکتشاف حین استخراج در معادن در حال بهره‌برداری، بیش از ۱۲ میلیون تن به ذخایر قطعی معدنی استان اضافه شد.

۱۷ درصد سهم اشتغال استان سمنان مربوط به بخش کشاورزی است و بخش صنعت و معدن سهم ٣٧ درصدی از اشتغال استان و سهم ۲۲ درصدی از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

عناوین برگزیده