تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۲۴
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۳۱۴۴۱
سرویس خبر : انرژی

رشد ۲۲ برابری مصرف برق کشور در طول ۴۵ سال گذشته

‌می‌متالز - وزارت نیرو اعلام کرد: صنعت برق کشور در طول ۴۵سال گذشته شاهد پیشرفت‌های کمی و کیفی قابل توجهی بوده است که از جمله نتایج آن افزایش بیش از ۲۲برابری میزان مصرف برق کشور در طول این سال‌ها بوده است.

به گزارش می‌متالز، در سال ۱۳۵۷ کل مصرف برق کشور ۱۴میلیارد کیلووات ساعت بود که این رقم در پایان سال ۱۴۰۱ به ۳۱۷میلیارد کیلووات ساعت رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول سال‌های اخیر بیش از ۵۰‌درصد انرژی برق کشور در بخش مولد‌ها یعنی صنعت و کشاورزی به مصرف رسیده است.

به‌عنوان مثال، در حالی در سال ۱۳۵۷ میزان مصرف برق در بخش صنایع کشور ۵میلیارد کیلووات ساعت بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۲۳برابری به ۱۱۵میلیارد کیلووات ساعت رسید. تنها در سال گذشته بخش کشاورزی و صنعت در مجموع ۵۰.۸‌درصد از کل برق مصرفی کشور را به خود اختصاص دادند. همچنین در طول سال‌های گذشته بخش خانگی همواره حدود ۳۰‌درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده است و تنها در سال گذشته در این بخش ۳۱‌درصد برق مصرف شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۲.۶درصدی داشت. براساس این گزارش، در طول سال‌های گذشته و در جریان تعدیل و بهینه سازی روشنایی معابر، سهم این بخش در مصرف برق روندی کاهشی داشته و از ۵‌درصد در سال ۱۳۷۷ به ۱.۶‌درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده