تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۳۱۹۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مخالفت رئیس‌جمهور با مداخله در حوزه اصناف

‌می‌متالز - معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در جلسات دولت هر وقت دستگاه‌های دولتی قصد ورود به حوزه بخش‌خصوصی و به‌خصوص حوزه کاری اصناف را دارند، رئیس‌جمهور غضبناک می‌شود، چون به‌شدت با مداخله دستگاه‌های دولتی در این بخش مخالف است.

به گزارش می‌متالز، علیرضا شاه میرزایی با برحذر داشتن دستگاه‌های دولتی و عمومی از ورود به حیطه کاری واحد‌های صنفی و دیگر فعالان بخش خصوصی، اظهار کرد: در دولت هرجا بحث ورود دستگاه‌ها به این بخش شده، رئیس‌جمهور به‌شدت مخالفت کرده‌است. وی با انتقاد از ورود دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها به حوزه کاری اصناف، ادامه داد: گاهی دستگاه‌های دولتی با برپا‌کردن نمایشگاه‌هایی، به این حوزه‌ها ورود می‌کنند. در نمایشگاه‌هایی مانند مد و لباس نیز تمرکز دستگاه‌های دولتی بیشتر باید بر طراحی باشد، نه اینکه وارد بحث فروش شوند. همچنین برخی شهرداری‌ها با برپایی نمایشگاه‌های تخصصی به حوزه فروش ورود می‌کنند که در این بخش نیز باید کار فروش به خود اصناف واگذار شود.

شاه میرزایی از انجام تمهیدات لازم برای تامین نیاز‌های شب‌عید مردم خبر داد و گفت: وزارتخانه در حوزه تنظیم‌بازار و تامین نیاز‌های شب‌عید و ماه مبارک رمضان، تمهیدات لازم را اندیشیده است و هیچ کمبودی در این بخش وجود ندارد. وی از پیش‌بینی اجرای طرح‌های مربوط به اعتبار خرید با هدف کمک به معیشت مردم خبر داد و اظهار کرد: دولت نمایشگاه‌ها را دو‌برابر کرده‌است. وی با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشور، گفت: باید به هر شیوه‌ای که ممکن است اقتصاد کشور را از وضعیت رکود خارج کنیم. معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید رشد نقدینگی در کشور کنترل و حتی به مرور صفر شود، ادامه داد: همزمان با کنترل نقدینگی باید سرمایه‌درگردش مورد‌نیاز واحد‌ها تامین شود و تحقق همزمان این دو نیاز، کار هنرمندانه‌ای است.

وی افزود: وزارت اقتصاد باید با کمک یک نظام تامین مالی، زمینه‌ای فراهم کند که هم مانع رشد نقدینگی و تامین منابع مالی برای سرمایه‌درگردش واحد‌ها شود و هم زمینه‌ای ایجاد کند که فرآیند تولید و توزیع در کشور تسهیل شود. وی افزایش قدرت خرید مردم در این شرایط را ضروری دانست و گفت: باید به شیوه‌ای دست پیدا کنیم که مردم هم کسب درآمد و خرید داشته باشند و هم هزینه کرد آن‌ها به گونه‌ای مدیریت شود که تورم زا نباشد. شاه میرزایی ایجاد و اجرای طرح‌های اعتبار خرید مانند خرید اعتباری طرح «عید تا عید» را یک راهکار مهم در این بخش ارزیابی و بیان کرد: دستگاه‌های موثر در تنظیم‌بازار مانند صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی باید به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده