به گزرش میمتالز، محسن هرمزی با اشاره به افزایش سرسامآور هزینههای ساخت مترو اعلام کرد: در چنین شرایطی با تغییر رویکرد سعی کردیم که هزینههای ساخت و تجهیز خطوط جدید مترو را تا حدود ۲۵درصد کاهش دهیم. وی یکی از این روشها را تهاتر اعلام کرد و افزود: با بودجه نقد شهرداری تهران، امکان توسعه سریع شبکه خطوط متروی پایتخت وجود ندارد. بررسیها نشان داد که یکی از روشهای نوین تامین منابع مالی، بودجه غیرنقد یا همان تهاتر است، همچنین استفاده از توان بخش خصوصی و جذب سرمایهگذاران، اجرای طرح TOD و همچنین استفاده از ظرفیت مجتمعهای ایستگاهی راهکارهای بعدی است که میتوان از طریق آنها منابع مالی جدیدی برای پروژههای توسعهای مترو و دیگر پروژههای عمرانی تعریف کرد. هرمزی همچنین به اقدامات انجام شده برای کاهش هزینههای ساخت مترو اشاره کرد. وی با اشاره به تغییر رویکردها در ساخت مترو برای مدیریت هزینهها خاطرنشان کرد: برای مدیریت و کاهش هزینههای مربوط به ساخت مترو، اولین اقدامی که در شرکت متروی تهران انجام شد استفاده از فناوریهای روز دنیا بود؛ بهگونهای که حفاری مکانیزه با دستگاه حفار مکانیزه یا TBM را در دستور کار قرار دادیم و با اینکه در وهله اول هزینه خرید یک TBM حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است؛ اما پیمانکار موظف به تهیه و تامین آن شد. پس شهرداری نیازی به خرید TBM ندارد و همچنین استفاده از روش حفاری مکانیزه میتواند هزینههای ساخت را ۲۰ تا ۲۵درصد کاهش دهد. وی با بیان اینکه سعی کردیم برای کاهش هزینههای ساخت، از مصالح نوین به جای مصالح سنتی و مرسوم استفاده کنیم که با انجام این مهم شاهد کاهش حدود ۵ درصدی در هزینههای ساخت هستیم، افزود: این در حالی است که با اصلاح روشهای لاینینگ، ۱۵ تا ۲۰درصد و همچنین با تقلیل زمان کل ساخت خطوط جدید شاهد کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی هزینهها هستیم.
منبع: دنیای اقتصاد