تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۳۱۹۹۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

عوارض ۵ درصدی صادرات آهن اسفنجی پابرجاست

‌می‌متالز - معاون فروش فولاد خوزستان گفت: ما از ابتدا عوارض ۲۰ درصدی برای صادرات آهن اسفنجی نداشتیم و تا به امروز با ۵ درصد این محصول را صادر کردیم که البته همین میزان درصد هم حتی در تابستان که مازاد محصول داریم، منطقی نیست.

به گزارش می‌متالز، رضا وکیلی با اشاره به وضع عوارض صادراتی در شرایط فعلی اظهار کرد: امروزه مولفه اصلی در کشور، مقدار تولید و نیاز است. طبق آماری که وزارت صمت و انجمن تولیدکنندگان فولاد از شمش منتشر شده، حداکثر مصرف ظاهری این محصول حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون تن است. در واقع وضع عوارض برای کالایی که در کشور مازاد دارد، بدون منطق است و عملاً باعث می‌شود در کار تولید گره و منجر به کاهش تولید شود.

وی در ادامه اضافه کرد: همچنین در سایر بخش‌های زنجیره فولاد نیز وضعیت به همین گونه است و این درحالیست که طبق اصول و قاعده، عوارض صادراتی باید براساس میزان تولید، مصرف و در نهایت مازاد محصول وضع شود.

معاون فروش فولاد خوزستان در خصوص صادرات آهن اسفنجی با امضای طلایی وزیر بیان کرد: صادرات فولاد هیچ ارتباطی با صدور مجوز وزیر ندارد؛ چرا که این کار مکانیزم مشخصی دارد و می‌توان با انجام روند آن پس از ارسال به گمرک، محصولات را صادر کرد؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد مجوز‌های صادراتی برخی محصولات از شخص خاصی باشد.

وکیلی افزود: در واقع طبق مکانیزمی که در این حوزه وجود دارد، عرضه محصولات فولادی ابتدا باید در داخل کشور انجام شود و پس از آن مازاد محصول می‌تواند صادر شود. از سوی دیگر، کارخانجات تولیدکننده آهن اسفنجی که عوارض ۵ درصدی در صادرات دارند، به دلیل محدودیت‌های انرژی حداقل ۴ تا ۵ ماه از سال را با ظرفیت پایین کار می‌کنند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه طبق آخرین اقدامات گمرک عوارض صادراتی آهن اسفنجی ۵ درصد است، خاطرنشان کرد: ما از ابتدا عوارض ۲۰ درصدی برای صادرات آهن اسفنجی نداشتیم و تا به امروز با ۵ درصد این محصول را صادر کردیم که البته همین میزان درصد هم حتی در تابستان که مازاد محصول داریم، منطقی نیست.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده