تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۶
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۳۲۱۹۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تخصیص ۹۵۰ میلیون یورو برای واردات خودرو

‌می‌متالز - بیش از ۷۵۰ میلیون یورو برای واردات خودرو‌های بنزینی و هیبریدی و بیش از ۲۰۰ میلیون یورو برای واردات خودرو‌های برقی تخصیص یافته است.

به گزارش می‌متالز، مهدی ضیغمی امروز در یک نشست خبری در مورد ثبت نام جدید خودرو‌های وارداتی گفت: بعد از ثبت‌نام مرحله اول خودرو‌های وارداتی عرضه خودرو‌های وارداتی تقریبا از شهریور امسال آغاز شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه دائما تعداد شرکت‌های درخواست کننده واردات خودرو رو به افزایش است، افزود: علاوه بر این میزان واردات خودرو نیز دائما در حال افزایش است.

وی بیان داشت: تاکنون بیش از ۷۵۰ میلیون یور ارز برای واردات خودرو‌های بنزینی هیبریدی و همچنین بیش از ۲۰۰ میلیون یورو ارز برای واردات خودرو‌های برقی تخصیص یافته است، البته این میزان ارز هنوز به طور کامل توسط شرکت‌ها تامین نشده است، اما شیب تامین ارز توسط شرکت‌ها افزایش یافته است و بانک مرکزی نیز همکاری خوبی برای تخصیص ارز انجام می‌دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: از بیش از ۳۰ هزار نفری که در نوبت قبل ثبت نام خودرو‌های وارداتی در نوبت تحویل خودرو قرار داشتند، ۱۲ هزار نفر نسبت به انتخاب خودرو اقدام کردند و برای سایر افرادی که هنوز نسبت به انتخاب خودرو اقدام نکرده اند، یکی - دو دوره دیگر عرضه خواهیم داشت.

وی بیان داشت: تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده است.

ضیغمی در مورد تعداد خودرو‌های تحویل شده وارداتی به متقاضیان اظهار داشت: آمار دقیق در این ارتباط را ندارم، اما حدودا ۴ هزار خودرو تحویل شده است.

معاون وزیر صمت بیان داشت: ۳ خودرو‌های عرضه شده فعلی به متقاضیان خودرو‌های وارداتی تا سه ماه آینده تحویل خریداران می‌شود.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا موانع استانداردی و محیط زیستی در جهت پلاک گذاری خودرو هر چه زودتر رفع شود.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت با اشاره به ثبت نام دور جدید خودرو‌های وارداتی گفت: افرادی که از سامانه خودرو‌های وارداتی خودرو گرفته اند امکان ثبت نام مجدد را ندارد همچنین افرادی که از سامانه یکپارچه خودرو‌های داخلی طی ۴۸ ماه گذشته خودرو گرفته اند امکان ثبت نام ندارند، اما محدودیت پلاک برداشته شده و اگر دارندگان پلاک فعال ۵ سال از مدل خودروهایشان گذشته باشند محدودیتی برای ثبت نام ندارند.

وی در مورد زمان افتتاح حساب وکالتی نیز بیان داشت: تا پایان وقت اداری روز پنج شنبه هفته جاری زمان افتتاح حساب وکالتی جهت ثبت نام برای خرید خودرو‌های وارداتی تمدید شده است و ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی نیز تا روز جمعه این هفته امکان پذیر است البته ممکن است امکان ثبت نام تا شنبه نیز فراهم شود که متعاقبا اطلاع رسانی می‌شود.

ضیغمی گفت: متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی بلوکه کنند.

وی بیان داشت: ثبت‌نام‌کنندگان خرید خودرو‌های مازاد وارداتی اگر تعدادشان بیش از تعداد خودرو‌های عرضه شده باشد در نوبت قرار می‌گیرند، اما اگر تعدادشان کمتر از خودرو‌های عرضه شده باشد برای عقد قرارداد به شرکت‌ها معرفی می‌شوند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: میزان بودجه در نظر گرفته شده برای واردات خودرو در سال آینده حداقل یک میلیارد یورو است.

وی بیان داشت: امیدواریم با رفع موانع به‌ زودی آیین نامه خودرو‌های کارکرده نیز ابلاغ شود، اما ابلاغ آن توسط دولت باید انجام شود.

‌معاون وزیر صمت درباره عرضه خودرو وارداتی به جانبازان اظهار داشت: همه توافقات انجام شده است و جانبازان می‌توانند خودروی خود را انتخاب کنند.

وی بیان داشت: تلاش می‌کنیم تا خودرو‌های برقی با سرعت بیشتری به مشتریان تحویل شود.

ضیغمی اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ وارد کننده خودرو تا سه ماه آینده حداقل می‌توانند ۳۵ تا ۴۰ هزار خودرو را وارد کشور کنند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده