تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۳۲۲۶۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت؛

تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در کشور/ ارتقای جایگاه خودروسازی ایران در جهان

‌می‌متالز - معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه به‌دنبال هم‌ترازی صنعت هستیم، گفت: در سال‌جاری با برنامه‌ریزی لازم تولید ۱.۵ میلیون خودرو وجود دارد که ممکن است این میزان به تولید ۲ میلیون دستگاه خودروی داخلی برسد.

به گزارش می‌متالز، «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، درمراسم افتتاح فازدوم پروژه تولیدی ورق و کارتن‌های سه لایه و چندلایه بسته‌بندی پرند کارتن پویا دردابودشت شهرستان آمل، با بیان اینکه به‌دنبال هم‌ترازی صنعت هستیم، گفت: با شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعتی که پروژه‌های جدید را رقم می‌زنند، روند اشتغال، بیکاری و درآمد سرانه منطقه افزایش می‌یابد.

وی در این مراسم که به‌مناسبت فرا رسیدن دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در۲ سال اخیر کار‌های شاخص زیادی انجام داده است.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت به تهیه لوازم خانگی اشاره کرد و افزود: هر کدام لوازم ابتدایی خانگی از یک گوشه دنیا وارد کشور می‌شد، ولی امروز با تحمل همه مشقات تحریم کشورمان در زمینه تولید لوازم خانگی خودکفا شد، تا جائیکه هم اکنون به فکر صادرات هستیم که این مهم نشانی از نقطه بالندگی ارتقاء صنعت کشور را دارد.

به گفته وی، علاوه بر لوازم خانگی، در فن‌آوری‌های پیشرفته لوازم پزشکی نیز یک اتاق عمل کامل با تجهیزات ایرانی مهیا شده، هرچند باید ببینیم تجهیزات ایرانی دارای کیفیت لازم هست؟ و این تجهیزات به کشور‌های مختلف صادرات می‌شوند یا خیر.

تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در کشور

منطقی در ادامه تاکید کرد: یکی ازقابلیت‌هایی که درصادرات کشور داریم مربوط به صنایع پیشرفته و تجهیزات پزشکی است، همچنین انواع لوازم پالایشگاهی و مراکز گازی را در کشور داریم که طراحی و ساخت تجهیزات بیش از ۹۰ درصد آن‌ها در کشور انجام می‌شود.

وی در ادامه ابراز کرد: امروز در عرصه صنعتی به جایگاه بسیار خوبی رسیدیم، در زمینه خودرو که انتقاد‌های مختلف روی آن وجود دارد که قبل آغاز دولت سیزدهم آمار ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید داشته‌ایم که در سال گذشته این آمار به ۱.۳ میلیون خودرو رسیده است، ولی در سال‌جاری با برنامه‌ریزی لازم تولید ۱.۵ میلیون خودرو وجود دارد که ممکن است این میزان به تولید ۲ میلیون دستگاه خودروی داخلی برسد.

جایگاه خودروسازی ایران در جهان

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت همچنین اضافه کرد: در تولید خودروی داخلی رتبه کشور ما از رده هفدهم دنیا به رتبه ۱۴ دنیا رسیده که امیدواریم با رسیدن به تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو داخلی به رتبه هفتم جهان برسیم.

وی با اعلام اینکه در بخش‌های مختلف صنعت و معدن کشور افزایش ظرفیت تولید داریم و باید به آن سطحی برسیم که شایسته مردم کشورمان باشد، اظهار کرد: وزارت صمت در دولت سیزدهم تلاش زیادی انجام داد که تمام بخش‌های مختلف به عددی برسد که نیاز کشور را پاسخگو باشد و افزایش تولید هم به بحث صادرات برسد.

۲ برنامه مهم در دستور کار صمت

منطقی با بیان اینکه دو برنامه مهم وزارت صمت در دستور کار وجود دارد، خاطرنشان کرد: در موقعیت‌هایی که سرمایه‌گذاری شد و ظرفیت تولید ایجاد شده باید به بهره‌برداری برسد، وقتی بخواهیم اقتصاد را توسعه دهیم باید سرمایه‌گذاری کنیم و باید از فضا‌هایی شروع کنیم که سرمایه‌گذاری انجام شده باشد.

وی افزود: باید ظرفیت‌ها درصنعت و تولید شناسایی شده و هم ترازی انجام شود تا تولید کشور به میزان قابل قبول برسد، برخی پروژه‌های جدید صنعتی در کشور آغاز شده که می‌توان افق‌های جدید صادراتی و خودکفایی در کشور باشد؛ البته یکی از پروژه‌ها تولید موتور لوکوموتیو و کشتی است که در شهرستان آمل پیش‌بینی شده تا این مهم انجام شود و با برنامه‌ریزی به اهداف گسترده برسیم.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به‌دنبال هم‌ترازی صنعت هستیم، متذکرشد: با شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعتی که پروژه‌های جدید را رقم می‌زنند روند اشتغال، بیکاری و درآمد سرانه منطقه افزایش می‌یابد.

صادرات ۷۰ میلیاردی از کشور

وی یکی از بحث‌هایی مهم در وزارت صمت را صادرات دانست وادامه داد: هم اکنون میزان صادرات کشور حدود ۷۰ میلیارد دلار است، اما باید به سمت افزایش صادرات برویم، هرچند میزان صادرات ۷۰ میلیارد دلاراست، ولی توانمندی ما دست‌کم ۳ برابر شرایط موجود است.

منطقی همچنین گفت: در زمینه صادرات باید به مرحله‌ای برسیم که محصولات در جابجایی کیفیت خود را کامل حفظ کنند که این مهم از اهداف بزرگ صادراتی کشور ما است.

در ادامه این افتتاحیه «محسن اندواری» رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی ورق و کارتن‌های سه لایه و چندلایه بسته‌بندی پرند کارتن پویا نیز از ارتقاء کیفیت مجموعه تولیدی خود خبرداد و گفت: اگر صادرات مطلوب می‌خواهیم، باید به صنعت بسته‌بندی توجه ویژه شود چراکه امروز نیاز تولیدکنندگانی در سطح بالا سرمایه در گردش است.

وی همچنین اعلام کرد: حجم روی پروانه بهره‌برداری مجموعه تولیدی پرند کارتن پویا ۲۲۰ میلیارد تومان است که باید حداقل ۱سوم آن را در هردوره ۳ ماهه داشته باشیم که با توجه تقویت تکنولوژی و بروز رسانی تجهیزات و ماشین آلات مجموعه و روی آب ماندن ۳ کانتینر مواد اولیه روی آب لازم است با حمایت دولتمردان حتما این سرمایه در گردش برای این مجموعه صورت گیرد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده