تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۴۶
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۳۲۵۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مشاور معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان تملیکی:

افتتاح سامانه حراج خرده‌فروشی در دستگاه‌های دولتی برای نخستین بار/ مصرف کننده نهایی سامانه خرده‌فروشی خانوار است

‌می‌متالز - مشاور معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان تملیکی گفت: از آنجایی که سامانه حراج خرده فروشی اولین بار است که در کشور و در دستگاه‌های دولتی انجام شده و سامانه‌ای است که به طور مستقیم با افراد و خانوار‌ها در ارتباط است، برای اینکه برخی از انحصار کالا‌ها را برداریم این سامانه را راه‌اندازی کردیم.

به گزارش می‌متالز، حسن خالقی، مشاور معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، درخصوص سامانه حراج خرده‌فروشی اظهار کرد: سامانه حراج خرده فروشی برخط براساس تکلیف قانونی برای نخستین بار در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی راه اندازی شد.

وی افزود: این سامانه در بستر تجارت الکترونیک راه‌اندازی شده و کلیه فرایند‌ها اعم از طراحی سایت، تجزیه و تحلیل فرآیندها، RFP سایت و فرآیند‌های نموداری توسط تیم کارشناسی این سازمان انجام شده است. این سامانه طوری طراحی شده که عموم مردم بتوانند وارد این سامانه شده، کالا را انتخاب، پیشنهاد‌ها را ارائه و کالا‌ها را خریداری کنند.

خالقی دراین باره ادامه داد: در سامانه خرده فروشی برخط کالا‌ها به صورت تکی عرضه می‌شود. افراد براساس دسته بندی کالا‌ها می‌توانند انتخاب خود را انجام دهند. زمان ارائه پیشنهاد کالا‌ها از ساعت ۸ صبح الی ۷ بعد از ظهر است. مزیت این سامانه نیز این است که، چون سامانه حراج برخط است همه افراد می‌توانند قیمت‌های پیشنهادی سایر افراد را ببینند. اگر بخواهند قیمت بالاتر ارائه دهند، می‌توانند این کار را انجام دهند. در پایان ساعات حراج نیز بالاترین قیمت، برنده حراج می‌شود.

مشاور معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان تملیکی بیان کرد: سامانه حراج خرده‌فروشی از خردادماه سال جاری افتتاح و در هفته دولت توسط وزارت اقتصاد رونمایی شده است. تا امروز ۱۴۵ حراج موفق برگزار و حدود ۴۵۰۰ قلم کالا به فروش رسیده است. این سامانه با مشارکت ۳۰ هزار نفر از آحاد جامعه، رابطه مستقیم بین دولت و مردم ایجاد کرده است.

وی درباره کالا‌های قابل عرضه در این سامانه خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه گفتیم در حراج خرده‌فروشی مخاطب اصلی عموم افراد جامعه و خانوار هستند، کالا‌هایی را به فروش می‌گذاریم که بادوام باشند. مانند لوازم آشپزخانه، لوازم الکترونیک، لوازم کامپیوتری، لوازم سرمایشی و گرمایشی و... ۹۸ درصد کالا‌هایی که در این حراج ۸ ماهه عرضه کردیم کالا‌های اساسی مورد نیاز خانواده‌ها مانند یخچال، تلویزیون، جاروبرقی موبایل، تبلت و... بوده است.

خالقی با اشاره به اقدامات انجام شده این سامانه توضیح داد: براساس تصویب نامه هیات وزیران که برای دستورالعمل حراج عمومی یا حراج خرده فروشی مصوب شده، یکی از بند‌ها این است؛ افرادی که مراجعه می‌کنند و به عنوان برنده انتخاب می‌شوند، موظف هستند که به انبار‌های سازمان مراجعه کنند، سپس پلمب کالا باز شده و از سالم بودن کالا اطمینان حاصل می‌شود. اگر کالایی برقی باشد باز هم سالم بودن آن آزمایش می‌شود. وقتی کالا سالم، بدون خط و خش و بدون شکستگی بود، با تایید فرد کالا به وی تحویل می‌شود. ما می‌توانستیم با شرکت‌های تیپاکس یا شرکت‌های پست قرارداد منعقد کنیم و کالا‌ها را برای افراد ارسال کنیم. اما از آنجایی که کالا گارانتی ندارد، تصمیم گرفتیم افراد به انبار مراجعه کنند و کالا را تحویل بگیرند.

وی همچنین ادامه داد: از آنجایی که سامانه حراج خرده‌فروشی اولین بار است که در کشور و در دستگاه‌های دولتی انجام شده، و سامانه‌ای است که به طور مستقیم با افراد و خانوار‌ها در ارتباط است، برای اینکه برخی از انحصار کالا‌ها را برداریم این سامانه را راه اندازی کردیم.

از عموم افراد تقاضا می‌کنیم که در این سامانه ثبت‌نام کنند. ثبت‌نام در این سامانه رایگان است. از خردادماه سال جاری تاکنون ۳۵ هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند. از این تعداد ۲۰ هزار نفر پیشنهاد خوا را ارائه کردند و از این ۲۰ هزار نفر نیز ۴ هزار نفر به عنوان برنده کالا‌ها انتخاب شدند.

مشاور معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول گفت: به طور کلی ۴ هزار قلم کالا داشتیم. تمام این تعداد کالا با بالاترین قیمت به فروش رسیده است.

البته بالاترین قیمت ما حدود ۴۰ درصد از قیمت‌های موجود در بازار پایین‌تر است. زیرا قیمت‌های اولیه توسط کارشناسان رسمی تعیین می‌شود. زیرا مصرف‌کننده نهایی ما خانواده‌ها هستند، خانواده‌ها با توجه به قیمتی که از کالا دارند، قیمت پایین‌تر از بازار را پیشنهاد می‌دهند، برنده می‌شوند و از کالا‌های ما استفاده می‌کنند.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده