تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۳
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۳۳۶۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سبز شدن بورس‌ها در اروپا و افت شاخص‌ها در آمریکا

‌می‌متالز - پایان معاملات هفته جاری برای بیشتر بورس‌های اروپایی با رشد شاخص‌ها همراه شد، اما در بازار سهام آمریکا، پس از یک روز پررونق، هراس سرمایه‌گذاران موجب تعدیل نماگر‌های اصلی شد.

به گزارش می‌متالز، در پایان معاملات روز جمعه ۲۳ فوریه (۴ اسفند) شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن با ۰.۲۸ درصد رشد روبه‌رو شد. این شاخص نسبت به یک سال قبل بیش از ۲ درصد افت نشان می‌دهد.

همچنین شاخص دکس آلمان هم ۰.۲۸ درصد رشد کرد و میزان رشد نسبت به یک سال قبل را به بیش از ۱۴.۵ درصد رساند. سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه نیز ۰.۷ درصد افزایش یافت. این شاخص نیز نسبت به یک سال قبل بیش از ۱۰.۸ درصد رشد کرده است.

در همین حال، شاخص FTSE MIB ایتالیا با ۱.۰۷ درصد رشد همراه شد، اما IBEX ۳۵ مادرید ۰.۰۸ درصد افت کرد. البته شاخص بوس مادرید نسبت به یک سال قبل بیش از ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص استوکس ۶۰۰ هم به رشدی ۰.۴۳ درصدی دست یافت.

در منطقه اروپا-خاورمیانه، بورس‌های لهستان، روسیه، مجارستان و بلژیک شاهد رشد شاخص بودند و بورس‌های امارات، یونان، نروژ، هلند و قبرس با افت شاخص روبه‌رو شدند.

افت بورس‌های برزیل، مکزیک، شیلی و جاماییکا

بازار سهام آمریکا پس از یک روز جهشی، آخرین روز هفته را با رونق اندک به پایان برد. احتیاط سرمایه‌گذاران و هراس از تکرار بحران‌های قبلی (همچون سقوط دات‌کام) موجب شد تا حجم معاملات با کاهش روبه‌رو شود. بر این اساس، در پایان معاملات دیروز جمعه وال استریت، شاخص داو جونز ۰.۱۶ درصد رشد کرد. اس‌اندپی ۵۰۰ هم با ۰.۰۳ درصد رشد روبه‌رو شد، اما نزدک ۰.۲۸ درصد کاهش یافت. شاخص ترکیبی بورس نیویورک هم به رشدی ۰.۲۹ درصدی دست یافت. دیروز بیشتر شاخص‌های بازار سهام آمریکا مثبت بودند.

در منطقه Americas (شامل آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی) بورس‌های آرژانتین، کانادا، ونزوئلا و کلمبیا با رشد شاخص روبه‌رو شدند، اما بورس‌های «برزیل، مکزیک، شیلی و جاماییکا» افت کردند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده