تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۲۲
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۳۳۳۶۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر مرکز پژوهش‌های مالی و اقتصادی دنیای اقتصاد:

قصد داریم تصویر مستمری از اقتصاد کشور را ترسیم کنیم

‌می‌متالز - همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳» با حضور صاحب‌نظران اقتصادی کشور توسط رسانه «دنیای اقتصاد» در تاریخ ۲۹ و ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، «مهرداد سپه‌وند» مدیر مرکز پژوهش‌های مالی و اقتصادی در ابتدای همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳» به معرفی این مرکز پرداخت و عنوان کرد: نهال دنیای اقتصاد طی سال‌های گذشته کاشته شده و امروز به خوبی شاهد رشد آن هستیم؛ این روزنامه از سال ۱۳۸۱ کار خود را آغاز کرد. پس از ۱۰ سال مجله تجارت فردا شروع به کار کرد. در سال ۱۴۰۰ مرکز نوآوری به این مجموعه اضافه شد و در سال ۱۴۰۲ نیز مرکز پژوهش‌های مالی و اقتصاد دنیای اقتصاد کار خود را آغاز کرد.

سپه‌وند با اشاره به تفاوت «مرکز پژوهش‌های مالی و اقتصاد دنیای اقتصاد» با سایر مراکز دیگر بیان کرد: یکی از تفاوت‌های این مرکز آن است که علاوه بر پژوهش‌های علمی و نشر دانش، به‌ دنبال تاثیرگذاری است تا بتواند منشای اثر باشد؛ از این‌رو هم در حوزه داده و هم در حوزه تحلیل فعالیت داریم.

قصد داریم تصویر مستمری از اقتصاد کشور را ترسیم کنیم

وی با اشاره به این موضوع که «مرکز پژوهش‌های مالی و اقتصاد دنیای اقتصاد» در چهار حوزه فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: در وهله اول به‌ دنبال ارائه یک تصویر روشنی بر اساس آمار و ارقام هستیم، به‌ طوری‌ که به‌ صورت ادواری و مستمر از شرایط اقتصاد کلان، روابط بین‌الملل، بازار ارز، گزارش مسکن و گزارش بورس که در قالب گزارش‌های فصلی و به شکل بولتن منتشر خواهیم کرد؛ البته گزارش‌های تفصیلی با توضیحات بیشتر حاوی اتفاق‌هایی که در هر فصل افتاده است را منتشر می‌کنیم. علاوه بر این برخی گزارش‌های سالانه مانند گزارش بودجه، بازار کار، گزارش مهاجرت و گزارش فقر و نابرابری را نیز منتشر خواهیم کرد. همچنین گزارش‌های موردی در مورد مسائلی که می‌تواند بحران‌آفرین باشد، را ارائه می‌دهیم و در این راستا وضعیت نهاد‌های بزرگ و تاثیرگذار مانند بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و مسائل محیط زیست را پایش می‌کنیم. به غیر از این سه بخش، بخش همایش‌ها را نیز داریم که در پایان سال، «همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران» را برگزار خواهیم کرد تا وضعیت اقتصاد کشور در سالی که گذشته و چشم‌انداز آن را برای سال آینده ترسیم کنیم. همچنین نشست‌های تخصصی برگزار می‌کنیم و در این نشست‌ها در حوزه‌هایی که می‌تواند تعارض منافع ایجاد کند و مسائلی که فساد و تخلف می‌شود را بررسی می‌کنیم.

سپه‌وند در پایان تاکید کرد: تفاوت این مرکز با سایر مراکز مشابه در آن است که سعی داریم فراتر از گرایش‌ها و جناح‌های سیاسی، بر اساس داده‌ها به صورت علمی و تخصصی برخورد کنیم. سعی می‌کنیم بر اساس داده‌های قابل اتکا، تصویر مستمری از اقتصاد کشور را ترسیم کنیم و این استمرار بسیار اهمیت دارد که آیا وضعیت ما در حوزه‌های مختلف رو به بهبود است. بدون شک در این مسیر، مشکلات بسیاری در پیش‌رو خواهیم داشت، هرچند با نگاه خلاقانه‌ای این مسیر را طی خواهیم کرد. در این مسیر، داده‌ها را بر اساس تحلیل تاریخی و با نظرسنجی‌ها ترکیب کنیم. روشی که در کشور ما چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بحث پیش‌بینی احتمالی است. در این پیش‌بینی‌ها بر اساس تحلیل‌های آماری و قضاوت خبرگان تاکید داریم تا تصویری روشن از وضعیت پیش‌رو ارائه دهیم. در نهایت ممکن است که یک تحقیق‌های انجام بگیرد و به مسائل به‌ صورت دقیق‌تر نگاه شود.

وی افزود: امیدوارم که این نشست‌ها فرصتی را برای پژوهشگران و متخصصان و دست‌اندرکاران فراهم کند تا برای ایران گام‌های مثبتی برداشته شود.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

قصد داریم تصویر مستمری از اقتصاد کشور را ترسیم کنیم

مطالب مرتبط
دو ماه پیش
عناوین برگزیده