تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۳۳۷۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مجارستان مطرح شد

پیشنهادات ۶ گانه بخش خصوصی برای مقابله با اثرات تحریم در تجارت ایران و مجارستان

‌می‌متالز - معاون بین‌الملل اتاق ایران با ارائه ۶ پیشنهاد برای مقابله با چالش‌های ناشی از تحریم‌ها در تجارت ایران و مجارستان، خواستار تشکیل یک کارگروه اختصاصی برای تدوین استراتژی ارتقای سطح روابط تجاری ایران و مجارستان شد.

به گزارش می‌متالز، چهارمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مجارستان، با حضور احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان، محمدرضا بهرامن نایب‌رئیس اتاق ایران، حامد عسگری معاون بین‌الملل اتاق ایران و جمعی از مقامات دولتی و فعالان اقتصادی دو کشور، برگزار شد.

با مشارکت بخش خصوصی می‌توانیم به اهداف مورد نظر در تجارت ایران و مجارستان برسیم

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در این نشست، گفت: گسترش مناسبات بانکی و بیمه‌ای به عنوان ابزار‌های تسویه کننده دو کشور در توسعه سطح روابط تجاری ضرورت دارد. از دولت مجارستان می‌خواهیم، کمک کند تا فعالان بخش خصوصی دو کشور از پشتیبانی‌هایی بیشتری در این زمینه برخوردار باشند.

او افزود: امضای اسناد همکاری و یادداشت تفاهم همکاری در بخش کشاورزی فرصت خوبی برای تجار و بخش خصوصی دو کشور فراهم می‌کند. وظیفه ما حمایت از شرکت‌های بخش خصوصی است. انتظار داریم مقامات دو کشور با بررسی مشکلات شرکت‌های ایرانی و مجاری زمینه تقویت روابط بخش خصوصی ایران و مجارستان را فراهم کنند.

خاندوزی تأکید کرد: با مشارکت بخش خصوصی است که می‌توانیم به اهداف مدنظر دولت‌های ایران و مجارستان در سطح تعاملات تجاری دست پیدا کنیم.

او ادامه داد: روابط تجاری باید از روابط صرف دو جانبه به روابط چندجانبه گسترش یابد. با توجه به گستردگی بازار‌های کشور‌های همسایه، آمادگی داریم به عنوان هاب تجاری و سرمایه‌گذاری مجارستان برای صادرات محصولات مجاری به کشور‌های همسایه عمل کنیم.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: درخواستی که برای رفع موانع مالیاتی که در حاشیه این نشست مطرح شد که به زودی با سفر هیات سازمان امور مالیاتی ایران به مجارستان رفع خواهد شد.

صدور بیش از ۵ هزار مجوز حمل‌ونقل از سوی مجارستان برای شرکت‌های ایرانی

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان نیز با تأکید بر عزم دو کشور برای توسعه سطح همکاری‌های تجاری دو جانبه، گفت: با وجود آنکه رژیم تحریم‌های بین‌المللی همکاری‌ها را محدود می‌کند، اما باید تلاش کنیم تا در زمینه‌هایی که تحریم، آن‌ها را محدود نکرده موثرتر عمل کنیم.

او با بیان اینکه مجارستان در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی مایل به همکاری‌های بیشتر با ایران است، افزود: مجارستان با هدف تسهیل هرچه بیشتر انتقال کالا میان دو کشور، سالانه ۵ هزار و ۳۰۰ مجوز برای شرکت‌های ایرانی در حوزه حمل‌ونقل صادر خواهد کرد.

کارگروه تدوین استراتژی جامع ارتقا سطح روابط تجاری ایران و مجارستان تشکیل شود

حامد عسگری، معاون بین‌الملل اتاق ایران با ارائه ۶ پیشنهاد برای مقابله با چالش‌های ناشی از تحریم‌ها در تجارت ایران و مجارستان، بیان کرد:

اولین پیشنهاد، امضای موافقت‌نامه‌های تجاری دوجانبه است. بررسی راه‌های همکاری تجاری در چارچوب مقررات و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی و در عین حال جستجوی مسیر‌های تجاری جایگزین و مکانیسم‌هایی برای کاهش تأثیر تحریم‌ها می‌توانند در این موافقت‌نامه‌ها مورد توجه قرار گیرند.

او افزود: تسهیل تجارت کارآمد برای تسریع در روند‌های گمرکی و به حداقل رساندن هزینه‌های مبادلاتی و همچنین به کارگیری ابتکارات دسترسی به بازار از دیگر پیشنهادات مؤثر در این زمینه است. شناسایی فرصت‌های صادراتی خاص و استفاده از نقاط قوت موجود در بخش‌هایی مانند کشاورزی، فناوری و داروسازی برای تنوع بخشیدن به سبد تجاری ما و کاهش وابستگی به کالا‌های تحریم شده، باید در دستور کار قرار گیرد.

پشتیبانی مالی تجارت و تقویت کانال‌های مالی و مکانیسم‌های تأمین مالی تجارت، سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌ها و ابتکارات ظرفیت‌سازی برای افزایش انعطاف‌پذیری کسب‌وکار ما و توانمندسازی آن‌ها برای انطباق با شرایط متغیر بازار و محیط‌های نظارتی و همچنین تشویق سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش‌های کلیدی مورد علاقه متقابل و در عین حال ترویج کارآفرینی و نوآوری به عنوان محرک‌های رشد اقتصادی و ایجاد شغل، سه پیشنهاد دیگر عسگری برای مقابله با اثرات تحریم در تجارت ایران و مجارستان بود.

او همچنین با طرح پیشنهاد تشکیل یک کارگروه اختصاصی با وظیفه تدوین استراتژی جامع برای ارتقای سطح روابط تجاری میان ایران و مجارستان، بیان کرد: این کارگروه پس از دستیابی به اهداف و احراز شرایط خاص، می‌تواند به یک کمیته تجاری مشترک متشکل از نمایندگان شرکت‌های ایرانی و مجارستانی تبدیل شود. این کمیته به عنوان بستری برای گفت‌وگوی مداوم، همکاری و تصمیم‌گیری مشترک عمل می‌کند و به کسب‌وکار‌های هر دو کشور قدرت می‌دهد تا فعالانه در شکل‌دهی آینده مشارکت اقتصادی مشارکت کنند.

عسگری افزود: علاوه بر این، با افزایش همکاری، چشم‌اندازی برای تبدیل این کمیته تجاری مشترک به یک اتاق بازرگانی مشترک وجود دارد. اتاق مشترکی که توسط شرکت‌های ایرانی و مجارستانی اداره می‌شود.

حمایت سازمان توسعه تجارت از شرکت‌های ایرانی و خارجی

احمد فیروزی مدیر دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست گفت: در سازمان توسعه تجارت ایران سازوکار‌های متنوعی برای کمک به توسعه تجارت خارجی وجود دارد که عمده آن‌ها در اختیار شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد.

او افزود: اعزام و استقرار رایزن‌های بازرگانی ایران در کشور‌های اولویت‌دار تجاری از اولویت‌های ماست. آمار رایزنان بازرگانی ما در دولت سیزدهم، چندین برابر قبل شده است. در ماه‌های آینده با همکاری وزارت خارجه رایزن بازرگانی ایران در بوداپست نیز مستقر می‌شود.

فیروزی ادامه داد: ایجاد مراکز تجاری ایران در کشور‌های هدف اولویت دیگر است. الان بیش از ۵۰ مرکز تجاری داریم که متولی آن‌ها بخش خصوصی است و خدمات مختلفی را به تجار ارائه می‌کنند.

او با طرح این پیشنهاد که جلسات حضوری و آنلاین کمیته‌های تخصصی کمیسیون مشترک برای دستیابی به اهداف تعیین شده این کمیسیون تداوم یابد، گفت: از اتاق ایران می‌خواهیم نتایج نشست تجاری امروز میان ایران و مجارستان را رصد کند تا اگر چالشی در این همکاری‌ها وجود داشت، آن را به اطلاع سازمان توسعه تجارت برساند. این موانع حتماً در سریع‌ترین زمان برطرف خواهند شد.

در پایان این نشست، با حضور احسان خاندوزی و پیتر سیارتو، تفاهمنامه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و مجارستان امضا شد. همچنین امضای چهار یادداشت تفاهم در حوزه همکاری‌های اقتصادی از دیگر برنامه‌های کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مجارستان بود.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده