به گزارش میمتالز، «سید کاظم عزیزی» با بیان این که یکی از بزرگترین چالش کشور در حال حاضر مصرف بی رویه انرژی است که از یک سو منجر به ازدست رفتن منابع محدود زیرزمینی کشور شده و ازسوی دیگر خروج ارز از کشور را در پی دارد، اظهار کرد: این چالش در بخش بنزین، مشهودتر از سایر حاملهای انرژی است به گونهای که طی دو سال اخیر بیش از ۴۰ درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم اکنون ۸۵ درصد از سبد سوخت بخش حملونقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: مهمترین رویکرد در جهت کنترل مصرف بنزین، تنوعسازی سبد سوخت مصرفی و کاهش سهم آن در این سبد با استفاده از راهکارهای مختلفی است که در قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، بر اجرای آنها تاکید شده است.
معاون ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور با بیان این که یکی از اهداف مهمی که در قانون توسعه حملونقل و سوخت، به آن اشاره شده است رسیدن مصرف سرانه بنزین کشور به ۰.۷ لیتر در روز بر نفر است، گفت: در سالهای آغازین اجرای این قانون در نیمه دوم دهه هشتاد و نیمه اول دهه نود، این شاخص محقق شده است که این امر نشان میدهد اجرای دقیق این قانون، میتواند رافع معضل ناترازی بنزین در حال حاضر باشد.
عزیزی تصریح کرد: طی سالهای اخیر به تدریج از این شاخص دور شده ایم؛ به گونهای که هم اکنون این رقم به دو برابر رسیده است و این مسئله باید مورد واکاوی و تدبیر جدی قرار گیرد.
وی با بیان این که این قانون ضمن هدفگذاری سرانه مصرف، راهکارهایی نیز ارائه و تکلیف کرده است که برخی با موفقیت اجرا شده و همچنان باید تداوم یابد و اجرای برخی دیگر مستلزم اهتمام و تدابیر خاص است، اظهار کرد: در کنار مدیریت بهینه مصرف سوخت، توسعه کمی و کیفی حملونقل عمومی مبتنی بر کاهش ترافیک و کاهش سفر نیز مقوله مهم دیگری است که قانونگذار در همین قانون با رویکرد کنترل مصرف سوخت بر آن تاکید کرده که اثرات اجرای آن در کنترل مصرف سوخت در دهه موفق یاد شده، اثبات شده است؛ لذا این نگرش نیز باید مجدداً مورد تقویت قرار گیرد.