تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۶
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۳۳۴۳۴۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صندوق مانارا مینرالز عربستان سعودی بازوی تجارت فلزات را برنامه‌ریزی می‌کند

‌می‌متالز - مدیر اجرایی موقت صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک بازوی تجارت فلزات برای حمایت از منافع خود در شرکت‌های معدنی خارج از کشور است.

به گزارش می‌متالز به نقل از ماینینگ، مانارا به عنوان بخشی از تلاش‌های عربستان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود از نفت، بهره‌برداری از منابع عظیم فسفات، طلا، مس، بوکسیت و خرید سهام تا ۲۰ درصد از دارایی‌های خارج از کشور تأسیس شد و یک سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت معدنی دولتی «معادن» و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی است.

رابرت ویلت، مدیرعامل موقت مانارا، در حاشیه گردهمایی مواد معدنی آینده انجمن معادن در ریاض به رویترز گفت: ما تصور می‌کنیم مانارا یک بازوی تجاری داشته باشد.

او افزود: مرحله اول ما در راه‌اندازی شرکت، شروع سرمایه‌گذاری است، اما تمام این سرمایه‌گذاری‌ها براساس یک برداشت انجام می‌شود؛ بنابراین سطحی از معاملات برای مدیریت دفاتر مواد معدنی خارج شده که در اختیار داریم، وجود خواهد داشت.

در یک معامله‌ی خارج شده، یک خریدار معمولاً موافقت می‌کند که بخشی از تولید آتی تولید کننده را بخرد.

ویلت گفت: «ما قصد نداریم وارد رقابت با گلنکور یا ترافیگورا شویم. چشم انداز ما فقط مدیریت دفتر خودمان است.»

بخش تجارت ماینر گلنکور که شامل زغال سنگ، نفت، گاز مایع طبیعی و محصولات مرتبط و همچنین فلزات است، در سال ۲۰۲۲ رکورد سود ۴.۶ میلیارد دلاری را تجربه کرد.

اولین اقدام بزرگ مانارا در خارج از کشور، قرارداد خرید سهام ۱۰ درصدی شرکت ۲۶ میلیارد دلاری مس و نیکل شرکت واله بیس متالز در جولای گذشته بود.

ویلت که مدیرعامل شرکت معادن نیز هست گفت که صندوق به عنوان بخشی از برنامه عربستان سعودی برای تبدیل شدن به یک مرکز فرآوری فلزات، مأموریت مهمی برای تأمین سنگ آهن، لیتیوم، مس و نیکل دارد.

ویلت افزود، مانارا در حال مذاکره برای خرید احتمالی سهام معدن رکو دیق پاکستان است که در حال حاضر نیمی از آن متلق به شرکت بریک گلد در فهرست تورنتو و نیمی دیگر متعلق به دولت‌های پاکستان و ایالت بلوچستان است. بریک گند این معدن را یکی از بزرگترین مناطق توسعه نیافته مس - طلا در جهان می‌داند.

او گفت: مانارا در حال ارزیابی فرصت‌ها، پس از بسته شدن قرارداد واله است که رکو دیق یکی از آنهاست.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده