تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۹
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۳۴۵۴۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چشم‌انداز مثبت مورگان استنلی به مس برای سال ۲۰۲۴

‌می‌متالز - مورگان استنلی پیش‌بینی کرد سال ۲۰۲۴ برای اورانیوم، سنگ منگنز، پلاتین و مس سال پرتقاضایی باشد و قیمت آن‌ها بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا کند در مقابل این شرکت خدمات مالی آمریکا چشم‌انداز ضعیفی برای لیتیوم کرنبات متصور است.

به گزارش می‌متالز، مورگان استنلی در گزارشی پیش‌بینی خود از روند قیمتی کامودیتی‌ها به خصوص فلزات در سال پیش‌رو را منتشر کرد. این شرکت خدمات مالی معتقد است اورانیوم، سنگ منگنز، پلاتین و مس بازار به شدت صعودی در پیش دارند در مقابل قیمت لیتیوم کربنات را به شدت نزولی می‌داند. گزارش این مؤسسه به صورت تصویر زیر است:

چشم‌انداز مثبت مورگان استنلی به مس برای سال ۲۰۲۴

مورگان استنلی دیدگاه مثبتی نسبت به رشد قیمت اورانیوم در سال پیش‌رو دارد. قیمت اورانیوم در طول ۱ سال گذشته بیش از ۸۳ درصد افزایش یافته است، ولی تقاضا برای آن در ماه گذشته نزولی بود.

چشم‌انداز مثبت مورگان استنلی به مس برای سال ۲۰۲۴

مؤسسات مختلفی پیش‌بینی می‌کنند امسال قیمت اورانیوم به سقف تاریخی سال ۲۰۰۸ می‌رسد. مورگان استنلی نیز دیدگاه بسیار مثبتی نسبت به اورانیوم دارد. در رتبه‌های بعدی سنگ‌منگنر، پلاتین و مس قرار می‌گیرند، ولی برآیند قیمت هر ۳ در طول یک سال گذشته نزولی است. در نخستین روز‌های سال ۲۰۲۳ نیز چشم‌انداز مثبتی برای مس ترسیم می‌شد، ولی برخلاف انتظارات مس صعودی نشد و هر روز کف قیمتی پایین‌تری به ثبت رساند.

مورگان استنلی نسبت به پالادیوم، آلومینیوم، سنگ‌ آهن، روی، نقره و طلا نیز دیدگاه مثبتی دارد و پیش‌بینی می‌کند قیمت این فلزات در سال جاری کمتر از ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. تقاضا برای فلز روی، آلومینیوم و سنگ آهن ارتباط تنگاتنگی با بازار مسکن چین دارد. ضمن اینکه قیمت سنگ‌ آهن در طول هفته‌های گذشته با شدت زیادی کاهش پیدا کرد و از کانال ۱۴۰ دلار به کمتر از ۱۲۰ دلار رسید. فعالان بازار سنگ‌ آهن با توجه به سقف تقاضا در کشور‌های مختلف جهان به خصوص چین چشم‌انداز مثبتی برای آینده قیمتی آن ندارند. مورگان استنلی کبالت، سرب و نیکل را در آخرین جایگاه لیست خود قرار داد و امید چندانی نسبت به رشد قیمت آن‌ها در سال جاری ندارد. چندی پیش رویترز نیز مدعی شد نظر تحلیل‌گران نسبت به دو فلز نیکل و سرب در سال ۲۰۲۴ مثبت نیست و قیمت‌آن‌ها را نزولی می‌دانند.

لیتیوم کربنات فلز پر حاشیه سال ۲۰۲۳ در انتهای لیست مورگان استنلی قرار می‌گیرد. این مؤسسه معتقد است قیمت لیتیوم کربنات در سال جاری نزولی است. سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ پیش‌بینی‌های عجیبی از روند قیمت لیتیوم کربنات منتشر می‌شد. قیمت این فلز در مدتی کمتر از ۲ سال بیش از ۱۰ برابر افزایش یافت، ولی در سال ۲۰۲۳ بیش از ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داد اکنون مورگان استنلی معتقد است روند نزولی لیتیوم کربنات در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه پیدا می‌کند.

چشم‌انداز مثبت مورگان استنلی به مس برای سال ۲۰۲۴

در معاملات ماه ژانویه و فوریه قیمت لیتیوم کربنات افزایشی بود، ولی گزارش‌ها همچنان از ضعف تقاضا در بازار لیتیوم خبر می‌دهد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده