تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۳۴۷۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روز قرمز بورس‌های آسیایی

‌می‌متالز - پایان معاملات امروز برای بورس چین دلچسب و برای دیگر بورس‌های مهم آسیا ناخوشایند بود. بورس‌های اروپا و آمریکا نیز معاملات دیروز دوشنبه را در فضایی منفی به پایان بردند.

به گزارش می‌متالز، در معاملات امروز سه‌شنبه ۵ مارس (۱۵ اسفند)، شاخص بورس شانگهای با ۰.۲۸ درصد رشد روبه‌رو شد. همچنین شاخص CSI ۳۰۰ به میزان ۰.۷ درصد افزایش یافت. به نوشته بلومبرگ، افزایش حجم معاملات و بازده صندوق‌های ETF چینی عامل اصلی رشد بورس‌های این کشور بوده است. به گفته تحلیلگران، مقام‌های چینی تلاش می‌کنند تا نرخ رشد اقتصادی این کشور را در سطح ۵ درصد تثبیت کنند. در عین حال، آن‌ها به دنبال تثبیت جایگاه در حوزه فناوری هستند.

در بورس ژاپن، شاخص نیکی ۲۲۵ پس از رکوردزنی دوشنبه، امروز به میزان ۰.۰۳ درصد افت کرد. با این حال، تاپیکس با ۰.۵ درصد رشد به کارش پایان داد.

بازار هنگ‌کنگ افت سنگینی را تجربه کرد و شاخص هنگ‌سنگ با ۲.۶۱ درصد افت روبه‌رو شد. در بازار هند نیز شاخص Nifty ۵۰ به میزان ۰.۲۲ درصد و شاخص سنسکس هم ۰.۲۶ درصد کاهش را ثبت کردند. همچنین شاخص کاسپی بورس کره جنوبی افتی ۰.۹۳ درصدی را تجربه کرد. شاخص Asia Dow نیز ۰.۴ درصد یافت.

در پایان معاملات امروز، بورس‌های تایوان و نیوزیلند مثبت و بورس‌های سنگاپور، استرالیا، پاکستان، مالزی، اندونزی و تایلند منفی بودند.

بورس لندن پیشتاز افت

در پایان معاملات دیروز دوشنبه ۴ مارس (۱۴ اسفند)، شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن با افتی ۰.۵۵ درصدی روبه‌رو شد. این شاخص تا میانه معاملات امروز هم ۰.۱۲ درصد کاهش را ثبت کرد. شاخص دکس آلمان هم با ۰.۱۱ درصد افت به کار خود پایان داد و امروز هم منفی بود. شاخص استوکس ۶۰۰ که دیروز ۰.۰۳ درصد افت کرده بود، امروز هم ۰.۲۶ درصد منفی شد. شاخص سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه دیروز ۰.۲۸ درصد رشد کرد، اما امروز با ۰.۰۹ درصد افت روبه‌رو شد.

نزول وال استریت

بازار وال استریت هم نخستین روز معاملاتی هفته را با افت به پایان برد. بر این اساس، شاخص داو جونز ۰.۲۵ درصد، نزدک ۰.۴۱ درصد و اس‌اندپی ۵۰۰ نیز ۰.۱۲ درصد کاهش را ثبت کردند. با این همه، این میزان افت چندان بااهمیت تلقی نمی‌شود. بلومبرگ در خبری نوشت: شاخص نزدک ۳۰۰ روز معاملاتی بدون افت قابل توجه را ثبت کرده است و شرایط عمومی بازار از تداوم روند صعودی آن حکایت دارد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده