تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۳۴۹۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دهمین جلسه کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران برگزار شد

افزایش دامنه فعالیت کمیسیون با ماموریت‌های تازه

‌می‌متالز - دهمین جلسه کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران با موضوع بررسی عملکرد کمیسیون در سالی که گذشت برگزار شد. در این نشست عنوان شد که بیش از ۹۵ درصد مواردی که در شش ماه گذشته در کمیسیون مطرح شده، مورد پیگیری قرار گرفته که از جمله می‌توان به بررسی کارکرد پلتفرم‌های حوزه دارو، بودجه ۱۴۰۳، کیفیت اینترنت در ایران، نوآوری در بنگاه‌های مادر و... اشاره کرد.

به گزارش می‌متالز، کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران در دهمین نشست خود به بررسی عملکرد شش ماه گذشته خود پرداخت و اعضای کمیسیون در مورد تلاش‌ها، مسائل مطرح شده، پیگیری‌ها و دستاورد‌های کمیسیون صحبت کردند.

در ابتدای این جلسه، معاون امور کمیسیون‌ها و هیات نمایندگان اتاق تهران طی گزارشی به تشریح عملکرد این کمیسیون پرداخت و گفت: کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران در طول شش ماهی که فعالیت داشته با بسیاری از سازمان‌ها و تشکل‌ها در ارتباط بوده و تعاملاتی با تشکل‌ها، نهاد‌های زیرمجموعه ریاست جمهوری و سایر ارگان‌ها برقرار کرده است. ضمن آنکه، در دوره جدید ماموریت کمیسیون تغییر یافت و تلاش شد دامنه فعالیت‌های کمیسیون افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، مریم فدایی ادامه داد: طی این مدت، جمعاً ۹ جلسه کمیسیون برگزار شده و ۹۵ درصد موارد مطرح شده در کمیسیون مورد پیگیری قرار گرفت. پلتفرم‌های حوزه دارو، بودجه ۱۴۰۳، کیفیت اینترنت در ایران، موضوع نوآوری در بنگاه‌های مادر و... از جمله موضوعاتی بود که طی این شش ماه توسط کمیسیون نوآوری مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه این جلسه، رضا قربانی، نایب‌رئیس این کمیسیون نیز توضیح داد که طیف وسیعی از موضوعات در این کمیسیون مورد واکاوی قرار گرفته و در عین حال، مسائلی، چون اینترنت، نئوبانک، مخابرات و... نیز در این کمیسیون باید مورد بررسی قرار گیرد که همین مساله کار را سخت می‌کند. برداشت من این است که در این موارد هنوز واگرایی وجود دارد. استراتژی ما این بوده که نخواستیم از اتاق جلوتر باشیم و همین موضوع سبب شد برخی ما را به محافظه‌کاری متهم کنند.

قربانی با تاکید بر اینکه کمیسیون باید تمرکز بیشتری روی مساله رسانه داشته باشد، ادامه داد: در این مدت پدیده‌هایی اتفاق افتاد که نشان از بی‌توجهی به تشکل‌ها داشت.

او در بخش دیگری از سخنانش به مساله پلتفرم‌ها با سامانه مؤدیان اشاره کرد و گفت: در سامانه مؤدیان سقف مجاز فروش تعیین شده است و ما نمی‌توانیم فاکتور ثبت کنیم. مشکل ما این است که بسیاری از فاکتور‌ها وصول نمی‌شود؛ می‌گویند ممکن است فاکتور بزنید و فرار کنید؛ مگر ما گنگستریم؟

در ادامه، سعید رسول‌اف، دیگر نایب‌رئیس این کمیسیون هم به این نکته اشاره کرد که در دو سال اخیر تمام پلتفرم‌ها در مواجهه با قوه قضاییه قرار گرفته و با مشکلات قضایی مواجه شده‌اند. او گفت: نظر من این است که روی بحث بیمه و مالیات که در حال نابود کردن همه است، بحث‌های بیشتری داشته باشیم و نکته مهم دیگر این است که تعامل با قوه قضاییه را برای حل مسایل پلتفرم‌ها جدی بگیریم.

مازیار نوربخش که ریاست کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران را بر عهده دارد، گفت: وقتی تصمیم به تغییر نام و ماموریت کمیسیون گرفتیم، طبیعتاً باید از فضای صرفاً اقتصاد دیجیتال خارج شویم و ماموریت‌های کمیسیون را به طور کامل پوشش دهیم.

نوربخش با اشاره به اینکه برای موفقیت در هر موضوعی راه‌حلی وجود دارد، توضیح داد: بسیاری از همکاران با قوانین آشنا نیستند و در چنین شرایطی اهمیت آموزش دوچندان می‌شود.

همچنین افشین کلاهی، عضو این کمیسیون نیز گفت: ما در شرایطی قرار داریم که حساسیت‌ها به شدت افزایش یافته است. اما در این شرایط هم باید برای زنده ماندن تلاش کرد. حتی گاهی ناامید می‌شویم و فکر می‌کنیم کاری که می‌کنیم بیهوده و بدون تاثیر است؛ اما چاره‌ای هم نیست و باید روی مواردی تمرکز کرد که امکان‌پذیرتر است. او اضافه کرد: مهاجرت یکی از مهم‌ترین تهدید‌های کسب‌وکار ماست که شاید بتوان آن را تبدیل به فرصت کرد در صورتی که ارتباط مستمر و بدون انقطاع افراد مهاجرت‌کرده با ایران و بهره‌گیری از توانایی‌های آن‌ها می‌تواند به عنوان یک پروژه مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، سایر حاضران نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را در ارتباط با موضوعات قابل بررسی در کمیسیون طی جلسات آتی مطرح کردند و مقرر شد که این پیشنهادات پس از جمع‌بندی در دستورکار قرار گیرد.

افزایش دامنه فعالیت کمیسیون با ماموریت‌های تازه

افزایش دامنه فعالیت کمیسیون با ماموریت‌های تازه

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده