تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۳
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۳۵۷۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدهی پایین سرمایه‌گذاری در کشور/ ناترازی‌های ارزی امانی برای کنترل تورم نمی‌گذارد

‌می‌متالز - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: رویه تغییر نرخ ارز و نرخ پیش‌فروش سکه که از سوی بانک مرکزی انجام شده، نشان می‌دهد که نرخ ارز روند افزایشی را رها نخواهد کرد و فرایند‌های فعلی اثر خیلی کوتاه‌مدتی دارد.

به گزارش می‌متالز، «سهیل آل‌رسول» عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در خصوص سیاست‌هایی که دولت برای کنترل نرخ ارز و مهار تورم در پیش گرفته است، گفت: سیاست‌هایی همچون حراج سکه یا افزایش میزان ارز مسافرتی مسکن‌ واژه‌هایی است که برای جذب سرمایه‌های سرگردان استفاده می‌شوند و یک راه حل اساسی نیست.

وی افزود: صاحب‌نظران اقتصادی، به صورت شفاف درباره این که حجم نقدینگی مهار نشده است، صحبت کرده‌اند و به نظر می‌رسد مقصر اصلی چنین فضایی هم، مشخصا بازدهی پایین سرمایه‌گذاری است.

آل‌رسول افزود: وقتی بازدهی نرخ سرمایه‌گذاری در طول سال منفی باشد و سرمایه‌گذاری چه در پروژه‌های زیربنایی و چه در پروژه‌های مولد تولید انجام نشود، بدون شک انجام سیاست‌های مالی فعلی فقط می‌تواند در مقطع‌های خیلی کوتاهی جوابگو باشد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در چنین شرایطی ناترازی‌های ارزی، ناترازی زیرساخت انرژی و در نهایت ناترازی واردات و صادرات کالا امانی برای کنترل تورم نمی‌گذارد.

وی تصریح کرد: شاید از ابتدای سال تا انتهای سال تورم نقطه به نقطه کاهنده باشد، اما رویه تغییر نرخ ارز و نرخ پیش‌فروش سکه که توسط بانک مرکزی انجام شده، نشان می‌دهد که نرخ ارز در ابتدای سال آتی نیز افزایشی است و فرآیند‌های فعلی اثر خیلی کوتاه‌مدتی دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در مورد راهکار‌های خروج از وضعیت اقتصادی فعلی نیز گفت: عدم آشفتگی در نظام تصمیم‌گیری، عدم اتخاذ تصمیم‌های دفعی در حوزه اقتصاد و بها دادن جدی‌تر به نظرات صاحب‌نظران اقتصادی بخش خصوصی مواردی است که مورد تاکید اتاق تهران است، اما توجهی نمی‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده