تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۸:۴۵
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۹۶۸۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مهار تورم از طریق افزایش صادرات در منطقه و ثبات نرخ ارز ممکن است

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی گفت: تورم موجود در این سال‌ها باعث آسیب دو قشر تولیدکننده و مصرف‌کنندگان شده و همین مسئله نشان‌دهنده اهمیت نامگذاری سال جدید و تدبیر رهبر انقلاب در این زمینه است.

به گزارش می‌متالز، رحمان سعادت کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه، با بیان اینکه به تعبیر رهبر انقلاب امروز مهمترین مساله جمهوری اسلامی اقتصاد است؛ اظهار داشت: این موضوع یک واقعیت بوده و اگر شرایط اقتصادی مساعد شود قطعاً رضایت عمومی افزایش یافته و سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اهداف مورد انتظار قابل حصول و دسترسی خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال مهار تورم و رشد تولید، عنوان کرد: یکی از مسائلی که در یک دهه گذشته و به‌ویژه سال قبل مردم را آزرده خاطر کرد، افزایش متوالی قیمت‌ها بود.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: تورم موجود در این سال‌ها باعث آسیب دو قشر تولیدکننده و مصرف‌کنندگان شده و همین مساله نشان‌دهنده اهمیت نامگذاری سال جدید و تدبیر رهبر انقلاب در این زمینه است.

وی افزود: به خصوص با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری، از دولت سیزدهم و بالأخص بانک مرکزی انتظار می‌رود برنامه‌ریزی مناسبی در جهت مهار تورم داشته باشند.

سعادت با بیان اینکه ریشه تورم چند بُعدی است؛ اذعان داشت: جهت کنترل و مهار تورم نیاز است دولت و رئیس بانک مرکزی با آسیب‌شناسی و مطالعه در اسرع وقت، به دنبال ریشه‌های اصلی تورم بوده و اقدامات اساسی در این زمینه را انجام دهند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تأثیر مستقیم بودجه ۱۴۰۲ در کنترل نرخ تورم در سال جدید، ابراز داشت: به نظر می‌رسد دولت و مجلس تمام تلاش خود را داشته‌اند تا بودجه ۱۴۰۲ با کمترین کسری بودجه مواجه شده تا از این رهگذر کمترین فشار بر نقدینگی کشور وارد شود.

مهار تورم از طریق افزایش صادرات در منطقه و ثبات نرخ ارز ممکن است
این استاد دانشگاه با اشاره به تحرکات مثبت دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی، گفت: توافقات اخیر ایران با کشور‌های منطقه از جمله عربستان می‌تواند صادرات کشورمان در منطقه را بیش از پیش افزایش دهد، که این موضوع کنترل نرخ ارز و در ادامه کنترل تورم را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: سیاست‌های داخلی و به‌خصوص سیاست خارجی کشور در سال جاری باید مبتنی بر کنترل تورم برنامه‌ریزی شود تا از این طریق نرخ ارز ثبات پیدا کرده و تورم ناشی از عدم ثبات نرخ ارز به حداقل برسد؛ در این صورت است که مأموریت محوله از سوی رهبر معظم انقلاب در حوزه مهار تورم به نحوی مطلوب به انجام خواهد رسید.

منبع: مرآت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده