به گزارش میمتالز، «مرتضی صبوریفرد» کارشناس انرژی درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راهکارهای حل این مشکل گفت: متأسفانه طرحهایی مثل بنزین برای همه افراد جامعه هم که قرار بود انجام شود تا به این وسیله بر ناترازی بنزین فائق آبیم ولی پیگیری نشد و به نتیجه نرسید، در صورتی که اگر این طرح به نتیجه میرسید شاهد کاهش مصرف بنزین در کشور میشدیم.
صبوریفرد با انتقاد از اینکه مجلس قانونی وضع نمیکند تا خودروسازان مجبور شوند کیفیت خودرو را ارتقا بدهد توضیح داد: علاوه بر این تا بحث افزایش کیفیت خودرو مطرح میشود داد خودروسازان بلند میشود که تولید این ماشینها به صرفه نیست و در حال ضرر و زیان هستند، در حالی که خودروهای بیکیفیت آنها منجر به بروز ناترازی بنزین شده است.
این کارشناس انرژی بیان کرد: از سوی دیگر واردات خودرو به شکلی است و سازوکاری دارد که عموم مردم نمیتوانند استفاده کنند. خودروی هیبریدی و برقی و کم مصرف با قیمتهای بسیار پایینی در کشورهای دیگر وجود دارد ولی در کشور ما با قیمت بالا به فروش میرسد. خودروهای تولید داخل هم با هزینه بسیار بالاتر از این خودروهای روز دنیا به فروش میرسند که مصرف بالایی دارند و در نهایت این چرخه منجر به بروز ناترازی بنزین میشود.
صبوریفرد ادامه داد: یکی از راه کارهایی که دولت باید فکری اساسی برای آن بکند بحث تنوع سبد سوخت است. وقتی بررسی میکنیم متوجه میشویم که فقط ۳ درصد سوخت سی ان جی در کشور ما استفاده میشود که رقم پایینی است.
وی افزود: این مساله نشان میدهد که عزمی در مجموعه خودروسازی ما برای اینکه مردم را ترغیب کنند از خودروی دوگانه استفاده کنند تا هزینههای آنها پایین بیاید وجود ندارد. از سوی دیگر ما کشور توانمندی در حوزه سی ان جی هستیم ولی عزمی برای استفاده از این سوخت در کشور ما وجود نداشته است.
این کارشناس انرژی گفت: شاهد هستیم که هر چند وقت یک بار اعلام میکنند که خودروی برقی تولید شده و یا وارد شده است ولی هیچ نشانهای از آن در کشور نمیبینیم. عامه مردم و قشر متوسط و پایین جامعه میخواهند از خودرو برای کسبوکار و یا تردد و حملونقل خودشان استفاده کنند ولی همتی برای متنوع کردن سبد سوخت در این بخش انجام نشده و شاهد استفاده از خودروهای برقی هیبریدی و یا دوگانهسوز توسط مردم عادی نیستیم.
صبوریفرد در ادامه خاطرنشان کرد: مردم در بازار برای تهیه خودرو انتخابهای محدودی دارند و این بازار منحصراً در اختیار تولیدکنندگان داخلی است که خودروهای با کیفیت پایین و با مصرف بالا و با همچنین با قیمت بالا خودرو تولید میکنند، مردم هم مجبور هستند با قیمتهای بالا این خودروها را تهیه کنند.
منبع: خبرگزاری مهر