تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۳۶۶۷۷
سرویس خبر : انرژی

آمادگی پساب برای عرضه در بورس

‌می‌متالز - از ابتدای سال ۱۴۰۲ تمام مجوز‌های قانونی واگذاری و فروش پساب در بستر بورس اخذ شد و اکنون اعلام شده آمادگی صددرصدی برای عرضه در بازار بورس وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تمام مجوز‌های قانونی واگذاری و فروش پساب در بستر بورس اخذ شد و اکنون اعلام شده آمادگی صددرصدی برای عرضه در بازار بورس وجود دارد که به‌زودی از آن رونمایی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در تبصره ۸ قانون ۱۴۰۲ تامین آب شرب برای صنایع پیش بینی شده بود که وزارت نیرو می‌بایست از طریق استفاده حداکثری از پساب بهداشتی و همچنین آب دریا، آب صنایع را تامین کند، این موضوع این امکان را به وجود می‌آورد که منابع آب بیشتری را در اختیار صنایع قرار بگیرد و صنایع نیز بتوانند تولید بیشتری داشته باشند.

براساس برآورد‌های صورت گرفته این موضوع می‌تواند بیش از دو میلیارد مترمکعب آب را برای صنایع تامین کند و صنایع آب‌بر نیز موفق به اجرای طرح‌های خود شوند. علاوه بر این از طریق آزاد‌سازی پساب می‌توان نیاز مناطق دیگری که نیاز به آب شرب را دارند را تامین کرد. براساس قانون باید شرایط رقابتی ایجاد شود و قرار شده تا از طریق بورس ظرفیت پساب بهداشتی در اختیار صنایع قرار گیرد.

درواقع وزارت نیرو قصد دارد تجربه برق در بازار بورس را در بخش آب هم تعمیم دهد، در مرحله نخست حجم پسابی که واگذار می‌شود، در تابلوی بورس عرضه می‌شود و خریدار همین حجم را در بستر بورس خریداری می‌کند. بر این اساس مشابه برق، قصد گواهی نیز عرضه می‌شود و با منابع مالی حاصل از آن، علاوه بر ایجاد بخشی از زیرساخت ها، تاسیسات فاضلاب نیز توسعه می‌یابد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده