تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۰۹
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۳۶۷۰۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در برنامه بالاتر مطرح شد؛

سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور نیاز داریم

سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور نیاز داریم
‌می‌متالز - کارشناس صنعت خودرو گفت: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور نیاز داریم، در حالیکه سال گذشته مجموع تولید انواع خودرو یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه بود.

به گزارش می‌متالز، امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در برنامه بالاتر گفت: مخالف واردات خودرو نیستم ولی باید واردات تمامی کالا‌ها آزاد شود. واردات خودرو خوب است و جلوی آن را تنها به سبب کمبود ارز گرفتند، هرچند از نظر بنده امسال تفاوتی با سال ۹۷ نکرده است. واردات هر کالایی حتی مرغ و تخم‌مرغ با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ارزانتر از تولید داخل تمام می‌شود.

او افزود: آیا در ۶ سال گذشته با قیمت‌گذاری دستوری وضع بهتر شد؟ با توجه به شرایط ارزی، بازار، صنعت و اشتغال در کشور، واردات خودرو به این شکل غلط است. وارداتی که الان انجام می‌شود از خودروسازان معتبر نیست و گارانتی لازم را ندارد. در شرایط فعلی چیزی که به اسم واردات اتفاق می‌افتد رقابت ایجاد نمی‌کند.

کاکایی گفت: روز اول که واردات خودرو را در مرداد ۹۶ ممنوع کردند مخالف بودم، اما موضوع این است که در ۳ سال گذشته وکلای مجلس تمام تلاششان را کردند که واردات انجام شود و موانع برداشته شود. اما بالاخره در ۱۴۰۲ گفتند ۱۰ هزار خودرو وارد نشد. در حال حاضر ۹۳ هزار خودرو ثبت سفارش شده است. وکلای مجلس روزی که این طرح را تصویب کردند گفتند بدنبال واردات خودروی ۵ هزار دلاری هستند، درحالیکه الان بالاتر از این رقم است. کار به جایی رسیده که وکلایی که این قانون را تصویب کردند، تولیدکنندگان به واردات خودرو افتخار می‌کنند. الان با یک سری امتیازاتی که دادند می‌خواهند ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار دستگاه وارد کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: مشکل اصلی این است که صنعت خودرو را تخریب کردیم. در دهه ۸۰ و ۹۰ صنعت خودرو را تخریب کردند که همین امر موجب شده سال آینده واردات خودرو دست چینی‌ها بیفتد.

کاکایی تصریح کرد: با این نگاه اگر بخواهیم موضوع خودرو‌های وارداتی را بررسی کنیم، باید هر خودرو بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در بیاید. اگر در حقیقت مالیات و شماره‌گذاری را کم کنیم، یعنی در حدود ۱۵۰ میلیون تومان قیمت آن خودرو تمام شود؛ این یعنی ۳ هزار دلار باشد. اما ما اصلا در دنیا خودرو ۳ هزار دلاری که استاندارد باشد، نداریم.

او بیان کرد: آنچه که در دنیا خودرو اقتصادی می‌گویند، پایه‌ای حدود ۶، ۷ هزار دلار قیمت دارد؛ حالا خودبه‌خود پول حمل‌ونقل، تعرفه، مالیات و شماره‌گذاری را که به آن اضافه کنید، پایین‌ترین قیمت این خودرو ۱۰ هزار دلار می‌شود. این یعنی با دلار ۵۰ هزار تومانی، این خودرو ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.

در ادامه برنامه مانی حدادی کارشناس صنعت خودرو گفت: چه ترسی برای بازار خودرو است که واردات انجام شود. خودروسازان چه واهمه‌ای از واردات خودرو دارند. برند‌هایی که وارد می‌شوند، چالش برانگیز هستند. اما این هجمه مخالفت با واردات چیست؟ در سال‌هایی که واردات آزاد بود حداکثر ۸۰۰ هزار دستگاه وارد می‌شد. اینکه واردکنندگان ارز می‌گیرند و بازار را خدشه دار می‌کنند هیچ وقت این مخالفت سندی نداشته است.

او افزود:زمانیکه خودرو وارد نمی‌شد، صنعت خودرو چه وضعیتی داشت؟ زمانیکه واردات انجام نمی‌شد، سالانه تولید خودرو کاهش می‌یافت. واردات خودرو یک بحث کاملا مستقل است و یک توهم است که واردات خودرو در بحث تولید داخل دخالت دارد. با متوقف کردن واردات فضای انحصاری برای تولید داخل ایجاد کردیم؟ واردات خودرو کاملا یکه تاز بوده و جای تعجب است که با گذشت بیش از ۴۰ سال، خودروسازان به بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی تبدیل شدند. اگر واردات انجام شود آسیب به تولید نمی‌زند و اگر به شیوه درست انجام شود منجر به تعدیل قیمت می‌شود.

حدادی تصریح کرد: به طور کلی سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز داریم، در حالیکه امسال مجموع تولید انواع خودرو یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه است. اگر بدرستی واردات خودرو کارکرده انجام شود، در میان مدت موفق می‌شویم. همان گونه که بعد از اینکه لایحه واردات خودرو‌های کارکرده در مجلس تصویب شد، اتفاق خوبی در بازار افتاد.

همچنین خسروانی کارشناس خودرو در ارتباط اینترنتی گفت: اگر قرار باشد واردات خودرو اجرا نشود، کدام نهاد قانونی مشروعیت پیدا می‌کند؟ بنابراین قانونی که مصوب شده و تمام تاییدیه‌ها را گرفته لازم الاجراست. آیا قیمت ارز با ممنوعیت واردات خودرو بهتر شد، کیفیت بهتر و حقوق مصرف‌کنندگان رعایت شد؟

او بیان کرد:ممنوعیت واردات خودرو بلایی سرمان آورد که اکنون می‌بینیم. عجیب است که به فکر خدمات گرفتن خودرو‌های با کیفیت وارداتی که تا چندسال نیازی به سرویس‌های دوره‌ای ندارند، هستیم. اما نگران خودرو‌های کارکرده و فرسوده خودمان نیستیم. مگر تولید برنج و چای و گوشت نداریم پس چرا وارد می‌شود؟ واردات برای تنظیم و تعدیل بازار است. مرغ و گوشت همین الان با دلار آزاد وارد شود ارزانتر از قیمت داخل است. واردات خودرو سهم ناچیزی از ارز دارد، اما در تعدیل قیمت‌ها اثر دارد و اثرات مثبت این موضوع به همه اقشار جامعه می‌رسد. وقتی راس هرم را اصلاح کنیم فکر نکنیم واردات خودرو تنها به نفع قشر مرفه جامعه است.

خسروانی گفت: اگر فضا رقابتی بود قیمت‌گذاری دستوری نداشتیم. اگر می‌خواهید قیمت دستوری برداشته شود بازار باید از انحصار خارج شود، واردات خودرو‌های کارکرده در شرایط فعلی به ۳ دلیل خوب است. در وهله نخست امکان دسترسی واردکنندگان به سبد بیشتری فراهم می‌شود، از طرفی با واردات برای واردات خودرو‌های کارکرده با پول کمتر، خودرو بیشتری وارد می‌شود و همواره امکان دسترسی دهک‌های بیشتری از جامعه به خودرو‌های وارداتی فراهم می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت