تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۳۷۴۴۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
کارشناس اقتصادی

تجدید ارزیابی دارایی‌های خودروسازان، راهکار بازگشت به ریل صنعت خودرو

‌می‌متالز - از آنجاکه زیان انباشته خودروسازان به‌واسطه اجرای سیاست‌های دولتی در خصوص قیمت‌گذاری محصولات رخ داده است، برخی کارشناسان معتقدند برای جبران زیان انباشته خودروسازان دولت باید راهکار‌های موثری را ارائه دهد.

به گزارش می‌متالز، محمد فرح‌آبادی، کارشناس اقتصادی در این خصوص معتقد است «یکی از راهکار‌های پیش‌رو می‌تواند ارزیابی مجدد دارایی‌های خودروسازان باشد.»

زیان انباشته خودروسازان این صنعت را پرتگاه سقوط کشیده است، برای جبران این زیان چه اقداماتی موثر خواهد بود؟

از طریق تسهیل مجوز تجدید ارزیابی دارایی‌های خودروسازان می‌توان بخشی از زیان این بنگاه‌ها را جبران کرد، البته تنها مسیر خروج خودروسازان از زیان‌دهی و ارتقای کمی و کیفی در صنعت خودرو، واقعی‌سازی قیمت خودرو است.

قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان و دخالت دولت در سبد فروش آنان به دلیل افزایش تقاضا در بازار اتفاق افتاده است، برای خروج متقاضیان غیر واقعی چه باید کرد؟

رشد زیان انباشته در دو شرکت خودروساز بزرگ از همین اتفاق شروع شد، متاسفانه دولت با مداخله در قیمت‌گذاری خودرو، فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار را افزایش داده و سود حاصل از این ما به‌التفاوت را نصیب دلالان کرده است. دولت اراده‌ای برای نجات خودروسازان از وضعیت بد فعلی و حذف دلالان از بازار خودرو ندارد، این در حالی است که با تعیین قیمت خودرو بر اساس هزینه‌های تولید و بهای تمام‌شده، سودی که طی این سال‌ها در اختیار واسطه گران قرار گرفته است وارد چرخه تولید شده و منجر به ارتقای کمی و کیفی محصولات خودروسازان و درنهایت جلب رضایت مصرف‌کننده خواهد شد.

آن‌طور که پیش‌تر مطرح شد وضعیت خودروسازان را در مسیر سقوط و ورشکستگی متصور هستید، آیا خصوصی‌سازی می‌تواند این صنعت را از لب پرتگاه کنار بکشد؟

درخواست برخی کارشناسان اقتصادی مبنی‌بر جبران زیان انباشته دو شرکت خودروساز بزرگ تنها از طریق تسهیل مجوز تجدید ارزیابی دارایی‌های خودروسازان امکان‌پذیر است. اگرچه تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند در جبران زیان انباشته خودروسازان موثر باشد، اما تنها مسیر خروج خودروسازان از زیان‌دهی و ارتقای کمی و کیفی در صنعت خودرو، واقعی‌سازی قیمت خودرو است.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده