تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۳۷۰۱۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

صنعت فولادسازی چین در یک قدمی بحران

‌می‌متالز - موجودی پنج محصولات فولادی در چین تا پایان ماه گذشته با رشد ۱۳ درصدی به ۲۳.۴ میلیون تن رسید ولی همچنان تقاضا در بازار داخلی پایین است. کارشناسان مدعی‌اند اگر از میزان تولید فولاد کاسته نشود، قیمت‌ها ریزش بی‌سابقه تجربه می‌کند که فاجعه‌ای برای صنعت فولادسازی چین به حساب می‌آید.

به گزارش می‌متالز، قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی چین طی سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ روند نزولی داشت و پیش‌بینی‌ها از ادامه این روند در ماه آوریل حکایت می‌کند. به اعتقاد فولادسازان این کشور افت قیمت محصولات فولادی ادامه خواهد داشت مگر اینکه تغییری در عوامل بنیادین بازار ایجاد شود تا تقاضا برای محصولات فولادی بهبود یابد. مطابق نمودار زیر قیمت ورق فولادی کامپوزیت تا ۲۹ مارس به ۳۸۷۱.۹۷ یوان در هر تن معادل ۵۴۴.۹ دلار در تن رسید و ۲۹۶.۳۶ یوان در هر تن یا ۷.۱ درصد در ماه کاهش یافت که پایین‌ترین سطح قیمتی از اوایل جولای ۲۰۲۰ تا به امروز است.

صنعت فولادسازی چین در یک قدمی بحران

وانگ جیان هوا، تحلیلگر ارشد چین در آخرین چشم‌انداز ماهانه خود پیش‌بینی می‌کند پس از کاهش قابل توجه قیمت‌ها در ماه مارس، قیمت فولاد داخلی چین در آوریل ریزش چشمگیرتری را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد این تحلیلگر کاهش تقاضا و ریزش قیمت‌ها سبب از دست رفتن انگیزه تولیدکنندگان شده که بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وانگ بر این باور است دلیل اصلی رکود بازار و بی‌اعتمادی فعالان به کاهش معاملات در حوزه فولاد ساختمانی باز می‌گردد و تاکنون بازار داخلی چین با چنین کاهش تقاضایی از سوی پروژه‌های ساختمانی رو به رو نشده است. بررسی‌ها از بازار محصولات فولادی چین نشان می‌دهد حجم معاملات روزانه فولاد ساختمانی شامل مفتول و میلگرد در ۲۹ مارس بین ۲۳۷ فولادساز چینی ۱۲۲۲۳۶ تن محاسبه شد که نسبت به ۲۹ مارس سال گذشته ۲۱.۸ درصد کاهش داشت. در همین حال کل موجودی پنج محصول فولاد کربنی، میلگرد، مفتول، ورق گرم و سرد در بین ۱۸۳ فولادساز و ۳۵ تجارتخانه در سراسر این کشور تا پایان ماه گذشته به ۲۳.۴ میلیون تن رسید. بر اساس نمودار زیر، مقایسه این حجم از موجودی در سال جاری با مدت مشابه سال گذشته از رشد حدود ۲.۷ میلیون تنی معادل ۱۳.۳ درصدی حکایت می‌کند و افت تقاضا باعث شده میزان ذخایر محصولات فولادی در چین به اوج خود برسد.

صنعت فولادسازی چین در یک قدمی بحران

طبق پیش‌بینی‌های وانگ اگر فولادسازان چینی به حفظ روند تولیدی خود با امید به رشد تقاضا ادامه دهند، قیمت محصولات فولادی به پایین‌ترین حد خود خواهد رسید که فاجعه برای صنعت فولادی سازی چین به حساب می‌آید. این تحلیل‌گر بازار مدعی است فولادسازان چینی باید با بدبینی به آینده بازار بنگرند و تولید خود را محدود کنند. در همین راستا انجمن آهن و فولاد چین (CISA) از فولادسازان داخلی خواسته میزان تولید محصولات فولادی را کاهش دهند. به اعتقاد اعضای انجمن فولاد چین تغییر در عوامل بنیادین بازار مانند عرضه قطره چکانی با تعطیلی موقت بخشی از خطوط تولید موجب کاهش موجودی محصولات فولادی می‌شود که نتیجه آن ترسیم فضایی بهتر در ماه‌های آتی برای بازار داخلی چین است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده