تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۳۸۴۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازسازی ۵۰ عدد پوسته پمپ آب‌رسانی در تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه

‌می‌متالز - در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۰ عدد پوسته پمپ آب‌رسانی به روش پوشش‌دهی با چسب‌های دوجزئی کامپوزیتی در تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه بازسازی و برای استفاده مجدد در فرآیند تولید آماده‌سازی شد.

به گزارش می‌متالز، مسیب صفیان، سرپرست کارگاه ماشین‌افزار تعمیرگاه مرکزی و مسوول این پروژه، ضمن تأیید این خبر گفت: پمپ‌های افقی و عمودی بسیار زیادی در سایت تولید شرکت فولاد مبارکه برای آب‌رسانی به خطوط تولید استفاده شده‌اند. این پمپ‌ها عموماً بعد از برج‌های خنک‌کننده برای ارسال مجدد آب به سایت استفاده می‌شوند و ارزش خرید آن‌ها بیش از چندین هزار دلار است.

وی در تشریح مشکلات به‌وجود‌آمده در این زمینه گفت: با توجه به عبور آب با سرعت زیاد از درون پمپ‌ها و همچنین سختی بالای آب، پوسته پمپ‌ها از درون دچار مشکلات خوردگی و تخریب سطحی پوسته، فرسایش و جدا شدن فلز از پوسته، خستگی در اثر تنش مکرر یا چرخه‌ای و درنتیجه شکستگی می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به هزینه بسیار زیاد جایگزینی این پمپ‌ها در سال‌های اخیر، تعمیر و بازسازی سطوح داخلی این پمپ‌ها و استفاده مجدد آن‌ها در دستور کار قرار گرفت و در نهایت، طی سال گذشته، بیش از ۵۰ پمپ از تیپ‌های مختلف در تعمیرگاه بازسازی شد.

سرپرست کارگاه ماشین‌افزار تعمیرگاه مرکزی تأکید کرد: بازسازی این تعداد پمپ، علاوه بر صرفه‌های اقتصادی برای فولاد مبارکه، از نظر حرکت شرکت در مسیر اقتصاد چرخشی و استفاده بهینه از منابع موجود نیز حائز اهمیت است.

بازسازی پمپ‌ها با استفاده از چسب‌های کامپوزیتی دوجزئی بر پایه اپوکسی و تقویت‌شده با ذرات فلزی

در همین زمینه، علیرضا رحیمی، کارشناس کارگاه ماشین‌افزار نیز گفت: یکی از روش‌های جدید مورداستفاده برای بازسازی و محافظت سطوح فلزی آسیب‌دیده قطعات، از قبیل پوسته پمپ‌ها گیربکس‌ها، کمپرسور‌ها و سایر تجهیزات، استفاده از چسب‌های کامپوزیتی دوجزئی بر پایه اپوکسی و تقویت‌شده با ذرات فلزی است. رِزین اپوکسی چسبندگی، مقاومت شیمیایی و عایق‌بندی الکتریکی ایجاد می‌کند و جزء سخت‌کننده (Hardener) خواص مکانیکی لازم را فراهم می‌آورد. این چسب‌ها در تیپ‌های مختلف برای کاربرد‌های متنوع عمومی، دمای بالا، تعمیرات اضطراری در پوشاندن ترک‌ها، خرابی هوزینگ پمپ کمپرسور و بیرنگ، لوله و مخازن، بازسازی سطوح ساییده‌شده و سایر موارد مشابه تولید می‌شوند و ازآنجاکه در برخی موارد با آب آشامیدنی نیز در تماس‌اند، دارای تأییدیه استاندارد NSF/ANSI۶۱ هستند. علاوه بر این، چسب‌های کامپوزیت اپوکسی پرشده با ذرات شیشه یکی دیگر از انواع این چسب‌هاست که عملکرد پمپ‌ها، ولوها، لوله‌ها و تجهیزات مشابه را با افزایش فلو و کاهش توربولانس و کویتاسیون بهبود می‌بخشد.

علی نجفی، فورمن آزمایشگاه و انبار کارگاه ماشین‌افزار نیز در خصوص روش انجام فرآیند بازسازی پمپ‌ها با استفاده از چسب‌های دوجزئی افزود: ابتدا پمپ‌ها سندبلاست می‌گردند تا جرم‌های سطوح داخلی آن‌ها زدوده شود؛ سپس سطوحی که قرار است چسب‌کاری شوند با ابزار‌های مناسب کاملاً تمیز می‌شوند. در مرحله بعد، برای قسمت‌هایی که فرم خاصی دارند شابلون ساخته می‌شود و عملیات بازسازی با ترکیب مناسب چسب انجام می‌گیرد. پس از انجام چسب‌کاری با استفاده از چسب‌های غلیظ که برای بازسازی سطوح با خوردگی بالا استفاده می‌شوند، از چسب‌های رقیق با خاصیت ضدسایش برای افزایش مقاومت به سایش سطوح نیز استفاده می‌شود.

مسوول این پروژه در پایان از حمایت‌های مدیریت تعمیرگاه مرکزی، رؤسای کارگاه‌های ساخت و تعمیرات مکانیک و زحمات تمامی کارکنان درگیر در این فرآیند قدردانی کرد.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده