تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۰۹
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۳۸۵۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل سیمان تهران عنوان کرد:

تحقق شعار سال با آگاهی مردم از سیمان‌های آمیخته

‌می‌متالز - سیمان ایران از نظر ظرفیت اسمی در رده ششم جهان قرار دارد و اگرچه این موضوع یک موفقیت بزرگ برای صنعت سیمان به شمار می‌رود، اما قطعا ایراداتی هم گریبانگیر صنعت است که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده حداقلی از پوزولان‌ها در تولید این ماده زیربنای توسعه اشاره کرد که باعث شده تا علاوه بر افزایش مصرف انرژی، از ۱۰۰ نوع سیمان، فقط حدود ۱۰ نوع آن در ایران تولید شود.

به گزارش می‌متالز، البته برخی از شرکت‌ها در این رابطه اقدامات قابل‌توجهی داشته‌اند، اما وجه غالب سیمان تولیدی ایران سیمان‌های تیپ بوده و مهم‌ترین علل این اتفاق را باید در نبود بازار مصرف به دلیل ارزانی سیمان و همچنین قرار دادن انرژی ارزان در اختیار صنایع و مردم جست‌وجو کرد، اما با توجه به شرایط امروز و چالش‌های تامین انرژی که صنعت سیمان را در تابستان و زمستان درگیر کرده، باید این صنعت به دنبال سرمایه‌گذاری برای کاهش مصرف انرژی و پایین آوردن درصد کلینکر فاکتور و همچنین اقداماتی نظیر بازیافت حرارتی باشد؛ کما اینکه امروزه در بسیاری از شرکت‌ها آغاز چنین روندی را شاهدیم و البته قطعا چنین طرح‌هایی نیازمند صرف هزینه‌های بالایی است که مشارکت دولت و بانک‌ها را می‌طلبد.

نکته حائز اهمیت اینکه سال‌جاری با عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده و همین شعار گویای این واقعیت است که مشارکت مردم می‌تواند در این صنعت به اشکال گوناگون گره‌گشا باشد. در همین خصوص مدیرعامل سیمان تهران گفت: تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» در صنعت سیمان می‌تواند به شکل آگاهی مردم برای استفاده از سیمان‌های متناسب با نیاز‌ها باشد چرا که امروزه فقدان تقاضا از سمت مصرف باعث شده تا تولیدکننده به سمت و سوی تولید سیمان‌های جدید حرکت نکند و یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده تا در بخش مصرف شاهد تقاضا برای سیمان‌های جدید نباشیم، ارزانی بی‌رویه سیمان‌های تیپ است.

علی‌اصغر گرشاسبی ضمن اشاره به این مطلب افزود: قطعا استفاده از سیمان‌های آمیخته به دلیل کاهش استفاده از کلینکر، مصرف انرژی و همچنین هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد و همین امر جلوگیری از اعمال محدودیت‌های انرژی در تابستان و زمستان را به همراه دارد. وی ادامه داد: ارزانی سیمان در کشور ما باعث شده تا حتی برای پروژه‌های سیمانی بیش از نیاز خریداری شود و در انتهای پروژه شاهد انباشت کیسه‌های سیمانی باشیم که از نظر کیفی آسیب دیده‌اند؛ این موضوع حتی در تعمیرات جزئی ساختمان‌ها دیده می‌شود و در حالی که با یک کیلو سیمان تعمیرات مورد نظر قابل انجام است، اقدام به خرید یک کیسه سیمان می‌کنند و این اتفاق اگر‌چه به معنای افزایش فروش شرکت‌های تولیدکننده سیمان است، اما در واقع هدر‌رفت این ماده استراتژیک توسعه به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور برخی شرکت‌های سیمانی در بورس چگونه می‌توان از مشارکت و سرمایه‌گذاری بیشتر مردم استفاده کرد، گفت: ۳۰ شرکت سیمانی هم اکنون در بورس حضور دارند و با توجه به صورت‌های مالی و میزان سود‌آوری شاهد استقبال مطلوب مردم از سهام سیمانی هستیم، اما چنانچه سهامداران سرمایه‌گذاری از سود انباشته و همچنین به‌روز شدن دستگاه‌ها را نسبت به دریافت سود در اولویت قرار دهند، قطعا علاوه بر توسعه فعالیت‌های شرکت، سود‌آوری بالاتری نصیب‌شان می‌شود.

وی در ادامه به انتظارات صنعت سیمان از دولت در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» پرداخت و افزود: انتظار ما این است که دولت در بخش زیرساخت‌ها به وظایف خود عمل کند و وظایف خود را همچون احداث نیروگاه به دوش صنعت نیندازد. از سوی دیگر زمانی که دولت کنترل تورم را از صنایع مطالبه می‌کند، باید خودش پیش‌قراول این جریان باشد و از افزایش چند برابری قیمت‌ها از جمله آب‌بها، گاز، برق، مازوت و... خودداری کند و اگر به هر دلیلی دولت اعتقاد دارد که خدمات دولتی باید با افزایش همراه باشد، باید متناسب با آن به صنایع هم اجازه تغییر قیمت‌ها داده شود؛ اتفاقی که در سال گذشته شاهد نبودیم و با وجود ارائه مستندات افزایش هزینه‌های تولید، دولت زیر بار افزایش قیمت پایه سیمان نرفت و همین امر شرایط را برای اغلب شرکت‌ها پیچیده‌تر کرد.

گرشاسبی با بیان اینکه در سال گذشته با وجود تورم بیش از ۴۰ درصدی، قیمت پایه سیمان در بورس کالا ۲۹ درصد افزایش یافت، تصریح کرد: متاسفانه مانند صنعت برق که با بی‌توجهی به قیمت این محصول افت سرمایه‌گذاری‌ها رقم خورد و امروز صنایع از این ناحیه دچار عدم‌النفع‌های چندین هزار میلیاردی می‌شوند، با ادامه سیاست‌های کنونی و جلوگیری از رشد متوازن قیمت سیمان؛ در سال‌های آینده با تعطیلی برخی واحد‌ها باید محدودیت‌های استفاده از سیمان را در کشور وضع کنیم یا اینکه از کشور‌های دیگر سیمان را با قیمت‌های بسیار بالا وارد کنیم. مدیرعامل سیمان تهران در ادامه با اشاره به اینکه چشم‌انداز مثبتی در زمینه صادرات سیمان متصور نیستم، گفت: از یک سو کشور‌های منطقه با سرمایه‌گذاری در زمینه احداث کارخانه‌های سیمان نیاز به واردات را تا حدود زیادی کاهش داده‌اند و از سوی دیگر موضوعاتی مانند قرار گرفتن سیمان در گروه مواد خام و نیمه خام، حذف معافیت مالیاتی، افزایش هزینه‌های بندری و... با وجود ۳۰ درصد ظرفیت خالی، شرکت‌ها را ترغیب به صادرات نمی‌کند.

نرخ سیمان در سال جدید چه زمانی اعلام می‌شود؟ گرشاسبی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: گزارش افزایش هزینه‌های صنعت سیمان با در نظر گرفتن نرخ انرژی، میزان افزایش حقوق کارگران و... تهیه شده و مقرر شده تا این گزارش در اسرع وقت از طریق انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان به وزارت صمت و بورس کالا ارائه شود تا تغییر قیمت پایه سیمان در سریع‌ترین زمان اتفاق بیفتد و صنعت سیمان و به‌ویژه شرکت‌هایی که از بازار مصرف فاصله دارند، بیش از این متضرر نشوند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده