تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۵۷
بازدید: ۴۹۲
کد خبر: ۳۳۸۷۵۷
راه‌آهن:

کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌نیت ما سوءاستفاده کرد

کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌نیت ما سوءاستفاده کرد
‌می‌متالز - معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن در خصوص قطار ترانزیتی افغانستان ـ ترکیه با بیان این‌که کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن نیت راه‌آهن سوءاستفاده کرد، گفت: کنسرسیوم مذکور به تعهدات خود عمل نکرد.

به گزارش می‌متالز، مرتضی جعفری در خصوص قطار ترانزیتی افغانستان ـ ترکیه و اظهارات مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی در این رابطه، اظهار کرد: بر اساس صورت‌جلسه‌هایی که موجود است قرار بر این شد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای قطار‌های عملیاتی جهت اصلاح خطوط و ادامه خط‌آهن روزنک ـ هرات مساعدت کند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این‌که طی بازدید معاون فنی راه‌آهن، اشکالات در خط‌آهن موجود را کتباً اعلام و آن را هم برای نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان و هم راه‌آهن کشور افغانستان ارسال کردیم.

وی افزود: نظر بر این بود بعد از انجام اصلاحات خط‌آهن، قطار تجاری (افغانستان ـ ترکیه) راه‌اندازی شود، اما تا کنون هیچ اقدامی که منجر به رفع اشکالات شود به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده است.

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن با بیان این‌که کنسرسیوم به‌صورت کلی اعلام کرده که کار‌هایی را در این رابطه انجام داده است، اضافه کرد: البته مشخص بود با توجه به امکانات این کنسرسیوم، امکان این‌که بتواند استاندارد‌های اولیه راه‌آهن را فراهم کند، ندارد، به این دلیل که رعایت استاندارد‌ها نیازمند به ماشین‌آلات تخصصی دارد و کنسرسیوم مذکور این دستگاه‌ها را در اختیار ندارند.

جعفری با یادآوری این‌که "همواره اعلام کرده‌ایم این آمادگی را داریم تا با همکاری راه‌آهن افغانستان به استاندارد‌های موردنظر برسیم. "، گفت: در آخرین مکاتبه با کنسرسیوم توسعه ریلی در اواخر سال گذشته تأکید کردیم که «نتیجه اقدامات تعهدشده را به راه‌آهن اعلام نکرده‌اید، اما در راستای تعاملات قطار‌های عملیاتی را به این مسیر اعزام می‌کنیم» ".

وی بیان کرد: این در حالی بود که کنسرسیوم از حسن‌نیت راه آهن جمهوری اسلامی ایران سوء‌استفاده کرد و واگن تخلیه‌شده را بارگیری کرده و بدون هیچ هماهنگی با راه‌آهن ایران ارسال کرده است. همان شب (اوایل اردیبهشت ۱۴۰۳) از مأمور مربوطه و مدیرعامل کنسرسیوم موضوع را پیگیری کردم که گفتند واگن بارداری وارد کشور نشده است.

وی با تأکید بر این‌که "در آنجا (افغانستان) هنوز هیچ ارتباطی با مرز نداریم. "، اظهار کرد: هنوز چه از طریق تلفن ثابت، چه بیسیم و چه تلفن همراه ارتباطی با مرز ریلی نداریم، فقط به‌استناد اظهارات مدیرعامل کنسرسیوم و مأمور وی مبنی بر این‌که لکوموتیو به‌صورت منفرد وارد کشور شده است و واگن بارداری وارد نشده است، اعلام کردیم که قطاری وارد ایران نشده است.

معاون بهره‌برداری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در عین حال ادامه داد: این در حالی بود که با بررسی‌های صورت‌گرفته متوجه شدیم کنسرسیوم دروغ گفته است و قطار وارد ایستگاه شمتیغ در مرز ایران و افغانستان شده است و اظهارات آنها مبنی بر ورود منفرد لکوموتیو هم دروغ بوده است.

جعفری خاطرنشان کرد: فیلم منتشرشده از ایستگاه روزنک بود و برآورد راه‌آهن این بود که کنسرسیوم توسعه ریلی یک فیلم تبلیغاتی ساخته است، نکته جالب این‌که مسئولان گمرک هم در این رابطه ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند، چگونه کنسرسیوم مذکور مدعی شده است که همه سازمان‌های مربوطه از ورود قطار به کشور اطلاع داشته‌اند؟

وی خواستار ارائه مستندات کنسرسیوم توسعه ملی در رابطه با داشتن مجوز‌های لازم برای ورود قطار شد و با بیان این‌که هیچ هماهنگی‌ای در جهت در جریان قرار دادن راه‌آهن برای ورود قطار ترانزیتی افغانستان انجام نشده است، اضافه کرد: ۱۰ واگن باردار در مرز شمتیغ متوقف شده است. با دستور مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با ورود این ۱۰ واگن موافقت شد، این در حالی است که هنوز هیچ اقدامی از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی برای انجام تشریفات گمرکی صورت نگرفته است.

وی با بیان این‌که کنسرسیوم مذکور اظهارات گمرکی را به گمرک تسلیم نکرده‌اند، تصریح کرد: با توجه به این‌که امکان سوء‌استفاده مجدد کنسرسیوم وجود دارد، فعلاً راه‌آهن اقدامی در این رابطه انجام نداده است. بهتر است کنسرسیوم به‌جای ادامه دروغ‌پردازی و تشویش اذهان عمومی از مسیر درست کار را پیش ببرند.

وی همچنین گفت: در زمان حاضر در ترکمنستان دو مرز فعال داریم و فعالان اقتصادی در حال واردات و صادرات بار ترانزیتی هستند. در مرز رازی و میرجاوه نیز ترانزیت کالا در جریان است، اما کنسرسیوم توسعه ریلی، چون نمی‌خواهد مقررات راه‌آهن را انجام دهد تلاش می‌کند با دروغ‌پردازی جو را به‌هم بریزد و کار‌هایی را که خارج از مقررات است، انجام دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت