به گزارش میمتالز، در همین زمینه مسیح فرزانه، کارشناس و فعال حوزه خودرو به بیاننظرات خود پرداخت.
مساله مهمتر بهویژه در مورد آزادسازی قیمت خودرو این است که بهمنماه سال گذشته خودروسازان دولتی آمدند مشمول ماده۱۴۱ قانون تجارت شدند. یعنی عملا در مسیر ورشکستگی قرار گرفتند.
یکی از پیشنهادهایی که به وزارتخانه داده بودند این است که در کنار اینکه داراییهایشان مجددا بررسی بشود، روی کاغذ نیز از حالت ورشکستگی خارج شوند. باتوجه به کلیدواژههایی که بهکار میبرند؛ ازجمله بازنگری یا بررسی یا اصلاح قیمتها با شرایط ضرر و زیان انباشتهای که در ۱۴۰۲ خودروسازان دولتی تمام کردند، یعنی بیشاز ۲۲۰ هزار میلیارد تومان، پس فکر میکنم هیچ راه گریزی جز آزادسازی وجود نداشته باشد. یعنی تنها راهی که بتواند خودروسازها را حداقل برای میانمدت از این شرایط وخیم مالی یک مقدار دور کند، صرفا رفتن نهادهای سیاستگزار تصمیمگیرنده به سمت آزادسازی است.
این اتفاق طبعا موردنیاز حتی دولت هم هست. به خاطر اینکه میتواند بخشی از کسری بودجه را جبران کند، چون عملا فاصله قیمت بین درِ کارخانه تا بازار آزاد به کمترین میزان ممکن میرسد. برای مصرفکننده تنها یک حاصل دارد فقط این است که مصرفکننده از این حالت گنگ و بلاتکلیفی درمیآید.
فکر میکنم امسال به صورت خواهناخواه شاهد افزایش بهصورت پلکانی باشیم. این افزایش قیمت درِ کارخانهای که برای پژو پارس اتفاق افتاد یک عدد بسیار گزافی بود؛ بنابراین فکر میکنم ما در هفتهها و ماههای آینده نیز باید انتظار افزایش قیمت را داشته باشیم.