به گزارش میمتالز، همانطور که چندی پیش، در نامه معاون سازمان استاندارد اعلام شد، پژوپارس به عنوان خودرویی با پلتفرم قدیمی که قادر به دریافت استانداردهای ۸۵گانه نیست، از مدار تولید خارج خواهد شد و ایرانخودرو تا بهار امسال مجوز تولید آن را دارد و این مجوز تا ۳۱ خرداد بوده و دیگر تمدید نخواهد شد.
توقف تولید محصولات قدیمی و فاقد استاندارد از جمله محورهای اصلی فرامین دولت سیزدهم در توسعه صنعت خودرو کشور و عرضه محصولات بروز و ایمن به مردم بوده است که توقف تولید پارس نیز در همین راستا در دستور کار قرار گرفته و از دستاوردهای دولت رئیسجمهور شهید به شمار میرود.
با توقف تولید پارس، دیگر محصول غیراستانداردی در سبد تولیدات ایرانخودرو وجود نخواهد داشت و تمامی تولیدات این شرکت به عنوان خودروهایی ایمن و استاندارد تحویل مشتریان میشود که گام بزرگ دولت مردمی در تصمیمات و وعدههایش به شهروندان به شمار میرود.
در حال حاضر با این تصمیم و بررسی فراخوانهای ارسالی خودروساز سه مسیر جایگزین پارس به متقاضیان پیشنهاد شده است. سورنپلاس، ۲۰۷ و تارا خودروهای پیشنهادی است که با توجه به درنظر گرفتن تسهیلات ۱۰۰ میلیونی صرفا به متقاضیان سورنپلاس، به نظر میرسد برنامه و اولویت ایرانخودرو در جایگزینی پارس، محصول سورنپلاس است که به زودی باید شاهد تصاحب سهم پارس توسط این خودرو باشیم. در ادامه گزینههای پیشنهادی را که در طرحهای فراخوان در حال ارسال به مشتریان است را بررسی میکنیم.
سورنپلاس XU۷P یا همان سورن پلاس بهینه، به پیشرانه XU۷ پلاس مجهز است که ۱.۸ لیتری است و ۸ سوپاپ دارد. این خودرو به دو کیسه هوا، تریم داخلی پارچه، پشتی برقی صندلیهای جلو، رینگ فولادی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان هیدرولیک، آینههای تاشو برقی، تهویه اتوماتیک، ترمز دیسکی جلو و کاسهای عقب، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، نشانگر تعویض دنده GSI، سنسور پایش باد تایرها، چراغ روشنایی روز، پوزیشن لامپ، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و… است.
تجهیزات فوق احساس امنیت و آسودگی بیشتری به راننده و سرنشینان میدهد و میتواند با ارزندگی بالاتری یک سر و گردن بالاتر از پارس قرار گیرد.
در حال حاضر سورنپلاس در بازار اختلاف قیمت بیش از ۱۵۰ میلیون تومانی دارد.
خودروی پیشنهادی دوم پژو ۲۰۷ دستی است که خودرویی بروز و جوانپسندی است که میتواند گزینه مناسبی برای قشر جوان جامعه باشد. قیمت کارخانهای این خودرو در حال حاضر کمتر از ۴۰۰ میلیون است که ارزانترین خودرو در سبد تولیدات ایرانخودرو به شمار میرود و احتمالا به زودی ایرانخودرو نسبت به بروزآوری قیمت آن اقدام خواهد کرد. اما متقاضیان پارس در صورتی که این خودرو را انتخاب کنند با احتساب قیمت فعلی کارخانه، سود بیش از ۴۰۰ میلیونی را نصیب خود خواهند کرد؛ بنابراین ۲۰۷ جزو گزینههای جذاب برای متقاضیان پارس به حساب میآید.
تارا دستی با گیربکس شش سرعته نیز به متقاضیان پارس پیشنهاد شده است. این خودرو با قیمت حدود ۵۸۰ میلیونی در کارخانه، اختلاف بیش از ۲۴۰ میلیون تومانی با بازار دارد و برای خانوادههای ایرانی گزینه مناسبی است. امکانات ایمنی و رفاهی تارا نیز در میان مشتریان مقبولیت بالایی دارد و از پارس به مراتب مرغوبتر است.
هر سه این خودروها از استانداردهای ۸۵گانه بهره میبرند و از نظر ایمنی و رفاهی حرفهای زیادی برای گفتن دارند، اما باید منتظر ماند و دید تا کدام یک از پیشنهادات جایگزین تقاضای بیشتری را به خود اختصاص میدهد و جانشینی برای پارس قدیمی ایران خودرو خواهد بود.