تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۴۹
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۳۹۳۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم

چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
‌می‌متالز - رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چین اولین مقصد صادرات کالا‌های ایرانی است، گفت: چینی‌ها به دنبال کالا‌های باکیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «حمید عادلی» رایزن بازرگانی ایران در چین امروز در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالا‌های مورد نیاز چینی‌ها را بررسی و بعد اقدام به صادرات کالا کنیم. چینی‌ها به دنبال کالا‌های باکیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در چین افزود: چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را ۳۶ برابر افزایش داده است. چینی‌ها با سیاست در‌های باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.

به گفته وی، روسیه و چین رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار در کل تجارت را داشته‌اند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

عادلی با بیان اینکه کل صادرات غیرنفتی تصریح کرد: ایران سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین انجام شده و ۱۸ میلیارد دلار هم واردات از این کشور بوده است، بنابراین چین اولین کشور مقصد صادراتی ایران و رتبه بعد صادرات کشور ما متعلق به عراق است. چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعه‌ای از بازار‌ها با ویژگی‌های جمعیتی مختلف است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده