به گزارش میمتالز، «امیرعلی طاهرزاده» مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عنوان کرد: با توجه به سرعت جهانی شدن و قدرت رقابتپذیری در جهت افزایش بهبود و بهرهوری، توجه به اقتصاد دانشمحور و نوآورانه از اهمیت ویژهای برخوردار است. سیاستهای کلی کشور به سمت اقتصاد غیرنفتی در حال حرکت است که در این میان، بخش معدن و صنایع معدنی از جایگاه ویژهای برخوردار است که بخش نوآوری به عنوان یک ضرورت در این بخش، مستلزم وقت گذاشتن است.
طاهرزاده در ادامه با تاکید بر این موضوع که شرکت چادرملو به عنوان یکی از پیشرانان توسعه ملی در بخش معدن و صنایع معدنی در راستای سیاستهای فناورانه در حال حرکت است، گفت: شرکت چادرملو، با ایجاد مرکز نوچاد و برگزاری رویداد جذب ایدهها و طرحهای فناورانه و نوآورانه (رویداد چادرو)، یک مسیر تازه را آغاز کرده است.
وی با اشاره به اقدامات شرکت چادرملو در راستای نوچاد خاطرنشان کرد: شرکت چادرملو از اکتشاف، استخراج، فرآوری، تولید گندله، تولید آهن اسفنجی و تولید فولاد و صنایع پاییندستی در حال فعالیت است، بنابراین فرصت مناسبی برای مجموعههای نوآور وجود دارد تا بتوانند در بخشهای مختلف شرکت چادرملو مشارکت داشته باشند.
مدیرعامل چادرملو با اشاره به ارزش بازار این شرکت عنوان کرد: شرکت چادرملو جزو ۳۰ شرکت فعال بورس است. در حال حاضر ارزش این مجموعه حدود ۱۴۶ هزار میلیارد تومان است. در بین شرکتهای معدن و صنایع معدنی، در بازار سرمایه رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. این شرکت قادر شده در همایش صد شرکت برتر، رتبه نخست را از لحاظ بهرهوری تمامی عملیات بین شرکتهای فلزات آهنی به خود اختصاص بدهد. یکی از بزرگترین تامینکنندگان زنجیره فولاد کشور به ویژه در زمینه تولید کنسانتره است که با تولید بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن، در جایگاه دوم کشور قرار گرفته است.
طاهرزاده در ادامه با ارائه گزارشی از شرکتهای برتر دنیا عنوان کرد: ۱۰ شرکت برتر دنیا از نظر ارزش بازار، عموما بر پایه تکنولوژی استوار هستند. شرکت مایکروسافت، اپل، انویدیا، گوگول، آرامکو، آمازون، متاپلتفرم، بِرکشِر هاتاوِی، ایلای لیلی و تیاسامسی جزو این ۱۰ شرکت برتر هستند. بالاترین ارزش بازار را این ۱۰ شرکت به خود اختصاص دادهاند که عمده آنها بر پایه تکنولوژی استوار هستند. همچنین اگر ۱۰ شرکت برتر معدنی بازار را با شرکتهای دیگر مقایسه کنیم، بالاترین ارزش بازار را گروه بیاچپی با ارزش ۱۴۸ میلیارد دلار و پس از آن شرکت ریوتینتو با ارزش ۱۰۹ میلیارد دلار دارد و در انتها شرکتهای وله و فورتسکیو هستند که هر یک با ۵۲ میلیارد دلار و ۴۹ میلیارد دلار، بالاترین ارزش بازار را به خود اختصاص دادهاند که عمده این ۴ شرکت در زمینه سنگ آهن هم در حال فعالیت هستند؛ این در حالی است که در بین صد شرکت مهم بازار دنیا، شرکت بیاچپی رتبه ۸۷ را به خود اختصاص داده که ارزش بازار شرکت مایکروسافت حداقل ۲۰ برابر شرکت بیاچبی است. ارزش بازار ۲۲۲ شرکت معدنی ۱.۷ تریلیون دلار است که به ارزش بازار مایکروسافت (در حدود ۳ تریلیون دلار) هم نمیرسد. این نشاندهنده این موضوع است که تکنولوژی در بازار و اقتصاد اهمیت ویژهای دارد. از سال ۲۰۰۱ تاکنون روند ارزش بازار شرکت مایکروسافت به عنوان شرکت اول دنیا که بر پایه تکنولوژی است، همواره صعودی بوده است (به جز دوران کرونا). با این حال روند ارزش بازار شرکت بیاچپی به عنوان اولین شرکت در بین شرکتهای معدنی، همواره به صورت سینوسی در نوسان بوده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در جهان انواع تکنولوژی وجود دارد که عمدتا در حال گسترش هستند که باعث میشوند تا به تحلیل دادهها در جهت بهبود بهرهوری کمک شود؛ بنابراین با توجه به سرعت فناوری، شکل مدیریت و تصمیمگیری نیز در حال تحول است. در شرکتهای معدنی و صنایع معدنی، توجه به استفاده از ظرفیتهای تکنولوژی قابل توجه است. هم اکنون ما میتوانیم با اینترنت اشیا، تکنولوژی پایدار، تکنولوژی شبکه اطلاعات و هوش مصنوعی مولد، یادگیری ماشین، استفاده از دادههای خام، امنیت شبکه و نسل جدید برای انتقال دادهها (۵G) و شبکه اطلاعات بهره بگیریم.
در این راستا وی تاکید کرد: به دلیل حفظ رقابتپذیری و افزایش تابآوری، ناگزیر هستیم که به سمت این تکنولوژیها حرکت کنیم.
طاهرزاده ادامه داد: ما باید به سمت توسعه پایدار در صنعت فولاد حرکت کنیم که این امر با استفاه از تکنولوژیهای جدید در زنجیره ارزش فولاد، از جمله بلاک چین، اینرتنت اشیا، پردازش تصویر، استفاده از انرژی سبز، بازیابی باطلهها و اقتصاد چرخشی، کمک گرفتن از متخصصان فعال در رشتههای تکنولوژیهای جدید، هوشمندسازی تمامی فرآیندهای ستادی، اجرایی و تولیدی، استفاده از هوش مصنوعی در راستای توسعه بهرهوری در فرآیند تولید، تحلیل دیتا در جهت تصمیمسازی بهتری برای کارشناسان و مدیران، استفاده از تکنولوژی جدید در جهت توانمندسازی نیروی انسانی شرکت و کمک گرفتن از استارتآپها، شرکتهای دانشبنیان و توسعه ایدهها از طریق روشهای نوین میسر خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که استراتژیای که شرکتهای بزرگ معدنی در پیش گرفتهاند، تصریح کرد: این استراتژی در راستای مدیریت تحول جهت گذار به معدنکاری نوین است. معدنکاری نوین واژه گستردهای است که مفاهیمی مانند توسعه پایدار، معدنکاری سبز، معدنکاری مسوولانه، تحول تکنولوژی و تحول نیروی کار و ... را دربرمیگیرد؛ بنابراین برای تحقق این امر تمام شرکتها نیاز به یک برنامه عملیاتی دارند.
مدیرعامل چادرملو در ادامه افزود: برنامهای که در استراتژی اثرگذار است، حل چالشها از مسیر نوآوری، سرمایهگذاری خطرپذیر در حوزه استارتآپها، توانمندسازی متخصصان و ایجاد بستر مناسب و حمایت از شرکتهای دانشبنیان و تیمهای فناور در جهت دسترسی به حوزه نوآوری به عنوان بازیگران اصلی این حوزه است.
طاهرزاده با اشاره به این موضوع که راهکاری که مجموعه چادرملو جهت گذار به معدنکاری مدرن دنبال کرده، توسعه اکوسیستم نوآوری چادرملو در قالب نوچاد است، تصریح کرد: در درون خود این مجموعه بود که "پلتفرم نوچاد" ایجاد شد تا این شرکت بتواند با نوآوران و فناوران در داخل کشور تعامل بهتری برقرار کند. این پلتفرم در کنار فعالیتهای مرتبط با مرکز نوآوری نوچاد، ضمن ایجاد ساختار حمایت از پایاننامهها و طرحهای پژوهشی و فناوری در قالب ارتباط صنعت و دانشگاه، ساختار سرمایهگذاری خطرپذیر را در قالبهای صندوق cvc و صندوق پژوهش و فناوری به عنوان سه رکن اصلی، در خود جا داده است که تماما از لحاظ سختافزاری و نرمافزاری ذیل شرکت چادرملو توسعه یافته است.
وی با تاکید بر این موضوع که مرکز نوچاد به عنوان سکوی سرمایهگذاری و توسعه کسبوکارهای نوپا و فناورانه در حوزه معدن و صنایع معدنی است، یادآور شد: این مرکز در راستای اهداف شرکت چادرملو در زمینه همراهی با ترندهای روز دنیا، در سال گذشته در پارک علم و فناوری یزد تاسیس شد. چشمانداز این مجموعه، "برترین ارزشآفرین در حوزه معدن و صنایع معدنی در زیستبوم نوآوری" میباشد. وظیفه راهبردی که این مجموعه در بخشهای مختلف دنبال میکند، به ارتقای قابلیتهای پویای سازمانی منجر میشود.
مدیرعامل چادرملو با اشاره به رئوس کلی برنامه عملیاتی استراتژی مرکز نوچاد عنوان کرد: این رئوس شامل حل چالشها و مسالهها به صورت نوآورانه، سرمایهگذاری خطرپذیر روی استارتآپهای همسو و نزدیک با ماموریت شرکت، توانمندسازی متخصصان، مدیران و کارشناسان در حوزه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی، ایجاد بستر مناسب برای جذب متخصصان در حوزه تکنولوژی، حمایت از شرکتها و تیمهای فناور و ایجاد یک شبکه نوآور و فناور در جهت ایجاد دسترسی در حوزه نوآوری است.
طاهرزاده همچنین با اشاره به وظایف مرکز نوچاد عنوان کرد: از جمله وظایف این مرکز میتوان به بررسی و شناسایی نیازهای فناوری شرکت، فراهم کردن و سازماندهی امکانات تحقیق و توسعه و ایجاد پیوند بین منابع و مهارتهای متخصصان شرکت و پژوهشگران، محققان و نیروهای خلاق و نوآور در دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، پارکهای علم و فناوری و سایر هویتهای مستقر در زیستبوم فناورانه و دانشبنیان، فراهم کردن ساختار سرمایهگذاری خطرپذیر، توسعه صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی، مدیریت سبد سرمایهگذاری خطرپذیر، مشارکت و حضور در نمایشگاههای تخصصی، تحقیقاتی و گردهماییهای علمی و فناوری مرتبط، فرهنگسازی و توانمندسازی سرمایه انسانی شرکت چادرملو و متخصصان بخش معدن و صنایع معدنی در حوزه نوآوری و کارآفرینی، توانمندسازی فعالان اکوسیستم نوآوری در جهت فعالیت در حوزه معدن و زنجیره ارزش فولاد، توسعه کسبوکارهای فناورانه در حوزه معدن و ارزش فولاد، حل نوآورانه مسالههای موجود در اکوسیستم چادرملو و فراهم کردن راهکارهای نوآورانه جهت بهروزرسانی تکنولوژیهای روز دنیا در زنجیره ارزش فولاد، اشاره کرد.
وی همچنین با اشاره به ساختار شرکت عنوان کرد: ساختار این مرکز در قالب معاونت توسعه، مدیریت تکنولوژی، توسعه و نوآوری و مرکز نوچاد زیرمجموعه آنها به شمار میرود. بازوی سیاستگذاری نوآورانه این مجموعه در قالب کمیته نوآوری شرکت چادرملو و کارگروههای تخصصی نوآوری است.
مدیرعامل چادرملو با اشاره به فعالیتهای اصلی نوچاد یادآور شد: ساختار سازمانی نوچاد سه فعالیتهای اصلی توانمندسازی، شتابدهی و استودیوی استارتآپی را دنبال میکند که این فعالیتها در دپارتمانهای اجرایی و نوآوری انجام میشود. دبیرخانه دائمی این مرکز به صورت ۲۴ ساعته آماده پذیرش ایدهها از نوآوران و متخصصان در قالب سایت https://nowchad.com قابل دستیابی برای همگان است.
طاهرزاده افزود: مهمترین کاری که پلتفرم نوچاد در قالب صندوق پژوهش و فناوری صنایع معدنی دنبال میکند، صدور ضمانتنامه و ارائه تسهیلات است.
همچنین در راستای ایجاد ساختار سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی در پلتفرم نوچاد، تشکیل صندوق cvc نوچاد با سرمایه ثبتی اولیه تا ۳۰۰ میلیارد تومان، در سال گذشته در هیات مدیره شرکت مصوب شده است که هم اکنون در حال طی مراحل اخذ مجوز از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری است.
وی گفت: در حوزه برنامهریزی ارکان پلتفرم نوچاد، حمایت از پژوهشها و پایاننامههای دانشجویی در قالب ارتباط صنعت و دانشگاه از طریق مدیریت مربوطه در حال انجام است. آنچه که تاکنون مجموعه در بخشهای مختلف انجام داده، شامل مصوبه اعتبار مالیاتی طرح تحقیق و توسعه (موضوع بند ب ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان) برای چهار عنوان پروژه با هزینه تقریبی ۱۹ میلیارد تومان میباشد. در دو سال اخیر، ۶ قرارداد با شرکتهای دانشبنیان به مبلغ ۴۳ میلیارد تومان و خرید ۶۴ مورد خدمات و محصولات دانشبنیان به مبلغ ۲۱۴ میلیارد تومان صورت گرفته است. اعطای ۴۵ مورد تسهیلات به شرکتهای دانشبنیان با مبلغ ۸۲ میلیارد تومان که از طریق صندوق پژوهش و فناوری صنایع معدنی (سهامپذیر شرکت چادرملو) انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: چادرملو به دنبال اخذ مجوز شرکت دانشبنیان مرتبط با شرکت خود است که در این راستا سه مجوز دانشبنیانی برای سه شرکت زیرمجموعه خود اخذ کرده است.
وی با اشاره به بومیسازی در مجموعه بیان کرد: در بخش بومیسازی که به عنوان اهرم اصلی برای کاهش قیمت تمامشده است، حدود ۱۴۶۳ قطعه با رقم صرفهجویی ارزی معادل ۴۸ میلیون یورو در مجموعه چادرملو در سال ۱۴۰۲ تحقق یافته که نسبت به سال گذشته آن ۹۱ درصد رشد را به لحاظ صرفهجویی ارزی به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل چادرملو افزود: در این رویداد که مهمترین رویداد ملی چادرملو در حوزه نوآوری و فناوری بوده، ۱۰ شرکت برتر انتخاب شدند که از این تعداد دو شرکت در استان یزد و هشت شرکت در قالب شرکتهای دانشبنیان هستند. همچنین در سال گذشته سه رویداد چالش معکوس در دانشگاه یزد، پارک علم و فناوری یزد و مجتمع صنعتی چادرملو برگزار شده است.
طاهرزاده تاکید کرد: در نهایت هدف چادرملو حمایت از نخبگان است؛ در این راستا در قالب دفترچههای کنکور سال گذشته ۶ دانشجوی بورسی در مجمع صنعتی چادملو جذب شدهاند.
وی در پایان تاکید کرد: این آغاز مسیری برای مجموعه چادرملو در حوزه نوآوری است. با این رویداد براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال، تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت که از مشارکت مردم (شرکتهای دانشبنیان و تیمهای فناور) در راستای جهش تولید (افزایش بهرهوری فعالیتها) گام برداریم.
لازم به یادآوری است که رویداد چادرو ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ به کار خود پایان داد. این رویداد که با فراخوان جذب ایده و طرحهای خلاقانه از سوی مرکز نوآوری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (نوچاد) صورت گرفته بود، با ارزیابی ۷۰ طرح دریافتی و انتخاب ۱۰ طرح برتر، به پایان رسید.
دریافت فایل: نوچاد، سکوی سرمایهگذاری برای کسبوکارهای نوپا و فناورانه