به گزارش میمتالز، نخستین رویداد «چادرو» که توسط مرکز نوآوری «نوچاد» وابسته به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد» برگزار شد، در ۱۲ اردیبهشتماه سال ۱۴۰۳ به کار خود پایان داد و در طی مراسم اختتامیه، ۱۰ ایده برتر فناورانه معرفی شدند و ایدهپردازان مورد تقدیر قرار گرفتند. بنا بر اعلام مدیر مرکز نوآوری نوچاد، دور بعدی رویداد چادرو که فراخوان آن در هفتههای آتی اعلان خواهد شد، با محوریت موضوع ترند این روزهای دنیای تکنولوژی، "هوش مصنوعی"، برگزار خواد شد.
دکتر «میرسینا امیرشنوا» مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت چادرملو و مدیر مرکز «نوچاد» و دبیر نخستین رویداد «چادرو»، در گفتگوی اختصاصی با «میمتالز» و در پاسخ به این پرسش که ایده «نوچاد» چگونه کلید خورد، عنوان کرد: شروع کار ما احساس نیازی بود که در شرکت چادرملو در راستای همسو شدن با ترندهای مطرح روز جهان، داشتیم؛ از اینرو تصمیم گرفتیم ساختار نوآوری را در شرکت چادرملو ایجاد کنیم. شروع این ایده با تاسیس مرکز نوآوری «نوچاد» در سال ۱۴۰۲ در محل پارک علم و فناوری یزد کلید خورد. پس از تاسیس «نوچاد» شروع به فعالیت کردیم تا فرآیندهای این مرکز را به صورت سیستماتیک پیادهسازی کنیم.
امیرشنوا در ادامه افزود: با توجه به احساس نیازی که مجموعه «نوچاد» به عنوان بازوی نوآورانه و فناورانه شرکت «چادرملو» در راستای جذب ایدههای خلاقانه و نوآورانه در خود دید، در مردادماه سال گذشته و پس از برنامهریزی اولیه برای آغاز فعالیت خود در این حوزه، نخستین فراخوان خود را در شهریورماه ۱۴۰۲ اعلام کرد. به مدت ۷۵ روز ۷۰ طرح و ایده به دبیرخانه جذب ایده رویداد «چادرو» ارسال شد. این ۷۰ طرح در سطوح مختلف توسعه بودند. ما بر اساس معیارهایی که در دپارتمان نوآوری تعریف کردیم، یک غربالگری اولیه انجام دادیم و ۳۶ ایده و طرح به مرحله بعدی راه پیدا کردند؛ در مرحله غربالگری دوم، هم از نظر فنی و هم از نظر بعد کسبوکار، کمیتهای از ارزیابان تخصصی از دل متخصصان شرکت چادرملو ایجاد کردیم که تعداد این اعضا به ۴۹ نفر رسید که به صورت میانگین هر طرح را برای ۴ نفر ارسال کردیم و در مجموع ۱۴۹ درخواست ارزیابی ارسال شد؛ این ارزیابان به ما این اطمینان را میدادند که ایده مورد بررسی آیا از نظر فنی جذابیت دارد و در راستای نیازهای شرکت چادرملو است یا خیر؛ در بعد کسب و کار نیز فرمهای کسبوکار را آماده کردیم و به تیمها ارسال کردیم که در مجموع ۳۶ فرم کسبوکار دریافت کردیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در ادامه کار با هدف توانمندسازی تیمها، جلسات بیزینس منتورینگ به صورت جداگانه برای هر یک از تیمها - در مجموع ۴۵ ساعت - برگزار کردیم. در نهایت با توجه به تمام دادهها بهدستآمده غربالگری دوم را انجام دادیم که از بین ۳۶ تیم انتخابشده ۲۰ تیم منتخب و وارد فرآیند داوری شدند. قبل از داوری ۱۵ ساعت کارگاه توانمندسازی برای این تیمها برگزار کردیم تا زمانی که این تیمها وارد جلسههای داوری میشوند، از نهایت آمادگی برخوردار باشند. ۱۶ و ۱۷ اسفندماه سال گذشته، جلسههای داوری برگزار شدند، داوران نیز از اساتید دانشگاه و متخصصان حوزه کسبوکار بودند. نتیجه این اقدامات منجر به انتخاب ۱۰ تیم جهت ورود به فرآیند مشارکت با مرکز نوآوری «نوچاد» بود. در نهایت در اختتامیه از تیمهای اول تا سوم تقدیر به عمل آمد، همچنین یک تیم نیز شایسته تقدیر شد.
مدیر مرکز نوآوری «نوچاد» با اشاره به دستاوردهای رویداد «چادرو» عنوان کرد: حتی تیمهایی که به مرحله ۱۰ تیم نهایی نرسیدند، اما از دستاوردها جلسهها و کارگاههایی که ما برگزار کردیم، برخوردار شدند و در واقع بحث توانمندسازی به عنوان یکی از اهداف اصلی برگزاری این رویداد، به طور کامل محقق شد.
امیرشنوا در پاسخ به این پرسش که چه برنامهای برای همکاری با تیمهای منتخب خواهید داشت، گفت: ما با هر ۱۰ تیم وارد فرآیند مذاکره خواهیم شد و این فرآیند مذاکره بسته به نوع ایده/طرح و سطح توسعه و نوع نیاز این تیمها میتواند متفاوت باشد. امیدواریم در این فرآیند مشارکت، بتوانیم به یک جمعبندی مناسب برای طرفین دست یابیم که این خود مستلزم مذاکره و بررسیهای موشکفانه طرحها میباشد. پس از این رویداد در حقیقت کار ما آغاز میشود و این جمله که "این تازه آغاز راه است"، بیانگر همین مساله است. در این راستا ما زیرساختهای لازم را نیز در نظر گرفتهایم، حتی درخواست مجوز صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی (صندوق cvc) نوچاد را به صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری دادهایم؛ با این هدف که بتوانیم یک بازویی برای سرمایهگذاری داشته باشیم. در واقع کل ساختار نوآوری شرکت چادرملو از جمله مرکز «نوچاد»، صندوق cvc نوچاد و صندوق پژوهش و فناوری صنایع معدنی در قالب "پلتفرم نوچاد" طراحی و پیادهسازی شده است؛ لذا تمامی ابزار لازم جهت مشارکت با تیمها در هر سطحی از توسعه و نیاز در قالب پلتفرم «نوچاد» دیده شده است.
وی با اشاره به این موضوع که دوره دوم رویداد «چادرو» را نیز برگزار خواهیم کرد، گفت: مطابق با چرخه یادگیری لین، ما ابتدا ایدهای را ساخته و تبدیل به محصول کردهایم. هماکنون پس از ارزیابی، بر اساس دادههایی که به دست آوردهایم، به این نقطه میرسیم که چه نقاط قوت و ضعفی داشتهایم تا محصول خود را ارتقا بدهیم؛ لذا در دور بعدی رویداد «چادرو»، سعی خواهیم کرد با استفاده از درسآموختههای دوره نخست رویداد، در راستای بهبود فرآیند رویداد گام برداریم.
مدیر مرکز نوآوری «نوچاد» ادامه داد: بحث دیگری که در اکوسیستم نوآوری مطرح میشود، بحث همسرمایهگذاری است؛ در این راستا حتی میتوان با چند شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر همسو یک کنسرسیوم ایجاد کرد. اگر یک ایدهای جذابیت بالایی داشته باشد که مورد نیاز چند شرکت قرار گیرد، این شرکتها میتوانند روی این ایدههای مشترک، همسرمایهگذاری انجام بدهند و ریسک شکست را به صورت چشمگیری کاهش دهند.
امیرشنوا همچنین یادآور شد: در سایت «نوچاد» بخشی را با عنوان «چالشهای فناورانه و نوآورانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو» در راستای فعالیت استارتآپ استودیوی مرکز «نوچاد»، در نظر گرفتهایم. در تمام زنجیره و در بخشهای مختلف، این چالشها را بارگذاری میکنیم تا تیمهای فناور و شرکتهای دانشبنیان و مراکز دانشگاهی این چالشها را مطالعه کنند و چنانچه اگر راهکاری برای حل آن یافتند، راهکار خود را در فرم آنلاینی که در سایت موجود است بارگذاری کرده و آن را برای ما ارسال کنند. امسال ما قادر شدیم در خصوص پنج عنوان از چالشهای فناورانه شرکت چادرملو، همکار فناور را از بین شرکتهای دانشبنیان از این طریق انتخاب کنیم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در حوزه هوش مصنوعی برنامهای در دست اقدام دارید، گفت: اقتصاد و بازار دنیا به این سمت در حال حرکت است و هوش مصنوعی آنقدر مهم شده که تصمیم داریم محور اصلی دور بعدی رویداد «چادرو» را حول محور هوش مصنوعی انتخاب کنیم. طی برنامهریزی انجام شده، در یک بازه کوتاهمدت آتی، اعلان فراخوان را خواهیم داشت.