به گزارش میمتالز، مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: به طور کلی و در سالهای گذشته بیش از ۳۳درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین بازار کالای صادراتی ما چین است البته ترکیب صادراتی ما به همه کشورها بر اساس امار گمرک بیش از ۸۰ درصد کالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ بغیر از صادرات ما به به عراق و افغانستان که تولیدی بوده است.
حریری تصریح کرد: ۹۱ درصد کالای صادراتی ما به چین از فرآوردههای نفتی است که اصولا در ترکیب صادرات مشکل داریم. در بازارهای بینالمللی کیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر کیفی رقیب ندارد که بازار دست ایران است.
او با بیان اینکه ۱۸ سال پیش با برگزاری سمینار فرصتها و چالشهای صادرات به چین را بررسی کردیم گفت: حدود ۵سال پیش بر کالاهای ساخته شده با رفع موانع و اشکالات صادرات به چین کارهایی انجام شد تا با گرفتن مجوزها میگو و ماهی، انجیر، سیب و مرکبات، فرش و صنایع دستی، سفال همدان، لبنیات، پای مرغ و زعفران بعنوان کالای غذایی صادرات انجام شد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: میزان صادرات کشورمان به چین در طول یکسال اخیر ۹۰ درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده که در سالهای اخیر با پیدا کردن بازارهای متنوع در این کشور به سمت صادرات غیرنفتی پیش رفته ایم.
رئیس اتاق مشترک ایران و چین لیست کالای صادراتی ایران به چین را بسیار متنوع دانست و بیان داشت: سال گذشته ماشینآلات الیاف نانو و هایتک به چین صادر کردیم و درصدد پیداکردن بازاری برای اقلام جدیدی مثل آبمیوه ها، کفش دستسوز و شیرینی و شکلات، در حوزه ظروف آشپرخانه پلیمری که تولیدات به روزی هم داریم، فروش پوشاک مردانه با برندهای معتبر متمرکز شده ایم.
وی اظهار امیدواری کرد: همه کالاهای تولید کشور که در فرآیند تولید میزان ارز آن کمتر از ۲۵ درصد هزینه کالا را داشته باشد و میزان رقابت بزرگی در بازار خواهد داشت را برای صادرات آماده کنیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان