تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۴۰۴۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یک سوم تسهیلات اعطایی صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی رسید

‌می‌متالز - رئیس دیوان محاسبات کشور، از مجموع تسهیلات اعطایی صندوق یک سوم آن به بخش خصوصی واقعی تخصیص داده شده است.

به گزارش می‌متالز، احمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به عدم نیاز به ورود صندوق در بنگاه‌داری مستقیم گفت:روز گذشته با هیات عامل محترم، جلسه‌ای داشتیم و به زودی گزارش دیوان در خصوص صندوق توسعه کنتشر خواهد شد. استقلال صندوق نکته‌ی مهمی است و نمی‌شود در دسترس‌ترین منابعی که برای تسهیلات در اختیار است تبدیل به منابعی شود که به صندوق باز نمیگردد.

وی ادامه داد: در دسترس‌ترین وجوه حاصل از منابع صادراتی نفتی باید در اختیار صندوق قرار گیرد و این موضوع کلیدی است. نکته‌ی دیگر این است که به گونه‌ای عمل شود که از همین منابع موجود صیانت شود. البته ما با پیشنهاد صندوق با بنگاه داری به شدت مخالفیم بلکه این صندوق باید پشتیبان بخش خصوصی باشد. خود صندوق نباید وارد عملیات اجرایی یا بنگاه داری و یا شرکت داری شود.

دستغیب ادامه داد: این منابع را نباید حتی به شبه دولتی‌ها داد، تمام تمرکز ما باید به بخش خصوصی باشد. از مجموع تسهیلات اعطایی صندوق نزدیک به یک سوم به بخش خصوصی واقعی داده شده است. وی‌ادامه داد: شفافیت بسیار مهم است و واقعا موضوع محرمانه‌ای در خصوص صندوق وجود ندارد. ما از محل منابعی که از فروش‌نفت داریم باید بخشی را در اختیار صندوق قرار دهیم تا در اختیار تولید قرار گیرد؛ بنابراین همه‌ی مردم باید در جریان اقدامات صندوق قرارگیرند.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: در حوزه فشار افزایی که هم اکنون در پارس جنوبی نیاز است می‌شود چند پروژه تعریف کرد و همین الان صندوق می‌تواند با حمایت از بخش خصوصی وارد این پروژه‌ها شود. دلیلی برای اقدام مستقیم صندوق ملی در میادین مشترک وجود ندارد و صندوق فقط باید نقش حمایتی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده